Lärde osmanerna tyskarna tortyr?

Tillägnad vår saknade medlem Stellan Bojerud
Skriv svar
Användarvisningsbild
Tojo88
Medlem

Inlägg av Tojo88 » 2 februari 2006, 18:30

Jag skall nog vakta min tunga, så att orden inte hamnar fel, men stämmer ryktena(?) om att det skulle vara osmanerna som lärde tyskarna tortyrmetoder, samt olika avrättningsmetoder, i samband med första världskriget?. Preussen och Osmanska väldet stöttade väl varann ända från orientkrisens tidigaste dagar?. Kan dem ha lärt sig något, i utbyte av något?. :|

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 3 februari 2006, 13:34

Tyskarna var väl inte kända för tortyr under ww1? Först senare gestapo under ww2 blev rätt kända för slika fasoner.

Däremot under tidigare sekler var tyskarna med sin tekniska konstskicklighet ledande på området. Så t.ex. Vlad Tepes, Pålspetsaren, förvisso hade för vana att spetsa upp å påle såväl opponenter som allmänt misshagliga personer, gärna hundratals åt gången. Men han gjorde det inte på något barbarisk sätt, utan modernt, kultiverat och högst vetenskapligt, mha en alldeles utomordentligt fiffigt konstruerat och byggd gunga importerad direkt från Tyskland...
Så även Valakiet var synnerligen civiliserat och med sin tid, som synes.....

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 8 februari 2006, 11:27

Tror inte osmanerna kunde lära tyskarna mycket om tortyr. Ta t.ex. Järnjungfrun från Nürnberg som
var i bruk på tidigt 1500-tal. Dörrarna stängdes sakta med ett urverk - blodet rann ned i en speciell ränna -
till ett uppfångarkärl.......(men det måste ha varit ett förbaskat segt & otäckt jobb - att få ut liket efteråt :roll:)
Varjag

Användarvisningsbild
Tojo88
Medlem

Inlägg av Tojo88 » 10 februari 2006, 19:01

Jag påstod aldrig att tyskarna utövat tortyr under första världskriget.
Jag instruerade bara en fråga om ett rykte som jag hört, att turkarna av någon anledning delat med sig sina erfarenheter efter
utrensningarna av armenierna. Verkar inte allt för osannolikt tycker jag. Dem ryska soldaterna under napoleonkrigen lärde ju sig bryska metoder att behandla dem fångatagna franska soldaterna med, något som dåtidens ryssar lärt sig av kriget mot osmanerna. Att dem inte 100 år senare skulle instruera tyskar gällande tortyrmetoder är väl inte allt för osannolikt?.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 12 februari 2006, 17:47

varjag skrev:Tror inte osmanerna kunde lära tyskarna mycket om tortyr. Ta t.ex. Järnjungfrun från Nürnberg som
var i bruk på tidigt 1500-tal. Dörrarna stängdes sakta med ett urverk - blodet rann ned i en speciell ränna -
till ett uppfångarkärl.......(men det måste ha varit ett förbaskat segt & otäckt jobb - att få ut liket efteråt :roll:)
Varjag
Det var väl en avrättningsmetod, inte en tortyrmetod?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 12 februari 2006, 18:26

Sådana hemskheter tillverkades väl över hela världen? Vi tyskar var väl inte ensamma om sådana mackapärer? :)
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 12 februari 2006, 20:15

Tojo88 skrev:Dem ryska soldaterna under napoleonkrigen lärde ju sig bryska metoder att behandla dem fångatagna franska soldaterna med, något som dåtidens ryssar lärt sig av kriget mot osmanerna. Att dem inte 100 år senare skulle instruera tyskar gällande tortyrmetoder är väl inte allt för osannolikt?.
Det här resonemanget utgår alltså ifrån att tyskarna inte legat i krig och haft någon att tortera förrän 1:a Världskriget? Det låter snarare osannolikt.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 13 februari 2006, 14:10

Ett överflödigt inlägg togs bort. När det gäller allvarliga ämnen och ironi, så bör vi alla behandlas som barn på internet.

Användarvisningsbild
pajfarmor
Medlem

Inlägg av pajfarmor » 13 februari 2006, 17:32

Tojo88 skrev:Jag påstod aldrig att tyskarna utövat tortyr under första världskriget.
Jag instruerade bara en fråga om ett rykte som jag hört, att turkarna av någon anledning delat med sig sina erfarenheter efter
utrensningarna av armenierna. Verkar inte allt för osannolikt tycker jag. Dem ryska soldaterna under napoleonkrigen lärde ju sig bryska metoder att behandla dem fångatagna franska soldaterna med, något som dåtidens ryssar lärt sig av kriget mot osmanerna. Att dem inte 100 år senare skulle instruera tyskar gällande tortyrmetoder är väl inte allt för osannolikt?.
mycket sant, i Herman Lindqvists "NAPOLEON" så beskrivs det hur ryska bönder band fast soldater ur La Grande Armée över fällda träd och sedan slog ut hjärnan ur kroppen på dem, eller klädde av dem nakna, band fast dem vid träd och hällde vatten över dem så att de frös till isstatyer, även kvinnor och barn hjälpte till.

Användarvisningsbild
Dûrion Annûndil
Medlem

Inlägg av Dûrion Annûndil » 14 februari 2006, 01:19

Det säger dock ingenting om huruvida ryssarna lärt sig detta från osmanerna. Hade de ryska bönderna fått träning i tortyr?

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 14 februari 2006, 17:55

Herman brukar väl inte vara så där väldigt pålitlig eller? Jag tror att vi människor inte behöver någon som ''lär oss'' att tortera någon, det sköter vi väldigt bra själva så länge vi har ilska och fantasi.
Eller vad tror ni?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 15 februari 2006, 08:30

Andreas K skrev:Herman brukar väl inte vara så där väldigt pålitlig eller?
Inte alltid, men det framgår inte av pajfarmors inlägg ifall Herman faktiskt påstår att bönderna "gått i lära" nånstans, eller om de improviserade helt på egen hand. Jag håller med om att det senare ligger avgjort närmast till hands, om inte någon kan påvisa likheter i metoder, eller så.

Skriv svar