Hells Angels & Hooligans

Skriv svar
Användarvisningsbild
LuNk4n
Medlem

Hells Angels & Hooligans

Inlägg av LuNk4n » 9 februari 2006, 20:10

Jag söker efter böcker om Hells Angels och de brittiska huliganerna. Är det någon
på detta forum som läst någon bok värd att rekommendera?

Jag har precis läst "Bland huliganerna" av Bill Buford, och fick mersmak. Det är
ett intressant ämne även om just den boken bara har några få bra sidor.
Även HA's historia har på något sätt fallit sig väl med mig senaste tiden. Ja, sub-
kulturer i allmänhet har blivit intressant.

Tacksam för svar. För jag misstänker att skalmaniterna läser en hel del, med
stor variation av ämnen.

/ Lunkan

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 9 februari 2006, 21:01

Visserligen inte om brittiska huliganer, men Offsides stora artikel om Firman Boys är antagligen det bästa som har skrivits på svenska om casual-kulturen.
http://www.offside.org/index.cfm?templa ... ticleID=14
På svenska har du också boken En av grabbarna, som också den handlar om FB

Annars är väl Congratulations you have just met the I.C.F en rätt känd bok, den handlar om West Hams Inter City Firm. Har personligen inte läst den, men sett att den har fått lite blandade omdömen på nätet. Du har också Soul Crew och [url=Vhttp://ds.dial.pipex.com/town/way/yws37/main.shtml]Hoolifan[/url], som väl går att läsa. Casual-böcker lider ju ofta av att de kan bli lite onyanserade

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 10 februari 2006, 10:00

Hells Angels bildades av f d flygare i amerikanska flygvapnet efter andra världskriget. Det var en journalist som skrev om HA i Stockholm för några år sedan.

Jag har en äldre bok på hur man såg på huliganer fram till 1980-talet, om du är intresserad så kan du få köpa den där boken av mig under en förutsättning att jag hittar den i förrådet. Men det kan vi eventuellt diskutera via PM om hur vi skall göra. Det finns en tråd om huliganismen på forumet kring historievetenskaper, jag har för mig att du var med där i diskussionen. Visserligen ger den grunden till huliganismen, men om man relaterar till svenska huliganer så var dom inte så organiserade som brittiska under 80-talet.
Om Firman Boys
Firman-Boys, huligan-firma grundad i Tensta ca 1991 bestående av AIK-supportrar. Syftet är att stödja AIK genom att bruka våld mot andra lags supportrar och huliganer. Medlemmarna kommer numera från hela storstockholm. Deras värsta fiende är DFG, Djurgårdens IF:s motsvarighet. Firman-Boys bör inte förväxlas med Black Army som är en mer normal supporterklubb.

Jag skulle inte vilja lägga ut den offentlig eftersom det finns uppgifter som står på denna hemsida, som kan påverka dem som är svaga för att ta in fakta som kan drabba dem själva.

Stefan

Skriv svar