Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 2 februari 2006, 14:58

Nuförtiden är det 2 timmar som gäller för oss i Hemvärnet. Det kanske har ändrats?
Mvh Andreas

Frogman
Medlem
Inlägg: 1166
Blev medlem: 15 februari 2003, 22:27
Ort: Sverige

Inlägg av Frogman » 2 februari 2006, 16:22

Rickard skrev:Jag har också hört båda: dels den värnpliktige som tappar granaten inne i värnet, fast här för att rädda sina kamrater är det då HAN som kastar sig över granaten och tar smällen. Sedan den (här med någon typ av jägare-vpl) som tappar handgranaten ned i den stora vinteröverdragsvanten och som då lägger hela armen över värnkanten och väljer med kall insikt att spränga bort sin hand hellre en resten av kroppen. Mycket imponerande. :)

Jag hörde även liknande historier i samband med utbildning på granatgevär. Där handlade det om folk som befunnit sig bakom bakutblåset och på olika sätt råkat mycket illa ut. Jag kan dock tänka mig att det mycket väl kan ha hänt, även om det även här hade en bra sedelärande effekt på många.. (Man tittade en gång extra innan man ropade Klart bakåt!)
Hände på Tofta skjutfält, laddaren skrek "Inte klart bakåt", skytten hörde bara "klart bakåt". Ett befäl fick splitterskador på benen, tur att han hade långkalsonger.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem
Inlägg: 5093
Blev medlem: 26 november 2004, 14:43
Ort: Utrikes

Inlägg av Belisarius » 2 februari 2006, 23:09

Svårt att säga om detta är en kalla krigs-skröna eller allmänt lumpenbabbel...hursomhelst hade jag en kompis som låg på MekB 18 i Visby 95-96. De hade skjutövningar med någon form av stridsfordon, kan ha varit en Strv121 eller någon äldre variant eller en Strf 90, kommer inte ihåg. Hursomhelst hade de en civil underhållsman ute på fältet under övning som skulle fixa nåt elektriskt på maskinen (polaren var inte spanare, inte Strf-besättning). Skjutövning var det hursomhelst, varpå elektrikern ombads parkera sitt fordon utanför säkerhetsområdet. Han tyckte att eftersom han stod bakom, så var det lugnt. Skjutövningen började, varpå naturligtvis samtliga rutor i elektrikerns bil trycktes in av chockvågen...

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 3 februari 2006, 08:56

Belisarius skrev:Svårt att säga om detta är en kalla krigs-skröna eller allmänt lumpenbabbel...hursomhelst hade jag en kompis som låg på MekB 18 i Visby 95-96. De hade skjutövningar med någon form av stridsfordon, kan ha varit en Strv121 eller någon äldre variant eller en Strf 90, kommer inte ihåg. Hursomhelst hade de en civil underhållsman ute på fältet under övning som skulle fixa nåt elektriskt på maskinen (polaren var inte spanare, inte Strf-besättning). Skjutövning var det hursomhelst, varpå elektrikern ombads parkera sitt fordon utanför säkerhetsområdet. Han tyckte att eftersom han stod bakom, så var det lugnt. Skjutövningen började, varpå naturligtvis samtliga rutor i elektrikerns bil trycktes in av chockvågen...
Om det var under 95-96 så förmodligen var det strv 104 eller pbv 302 (om det var på MekB 18 ).
:)
Senast redigerad av 2 MD650, redigerad totalt 9 gång.

Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Re: U-båtsvarianter

Inlägg av Serd » 3 februari 2006, 10:14

alexcykel skrev:En vanlig variant på u-båtsskröna är den om att svenska marinen verkligen skulle stängt inne en u-båt med nät inne i skärgården. Marinen bad om tillåtelse att sänka den men svenska regeringen, Palme, sade nej.
Klassisk, bygger på en verklig händelse men förvrängts för att bli en bra skröna.

Den s.k. Hårsfjärdenincidenten oktober 1982. Man lät efter ett tag bemanna upp och sätta igång de fasta minspärrarna i Stockholms södra skärgårds utlopp. Rejäla minor, avsedda att stoppa den stora röda pilens transportfartyg. De största minorna hade 600 kg laddning.

För att utlösa minorna exakt under målen, har de magnetiska och akustiska sensorer som indikerar när något passerar och man kan då skjuta aktuell mina. Man kan även ställa minlinjerna i automatläge, så de avfyras när något passerar.

Och vips! Nästan direkt efter att minspärren satts i drift började passage efter passage indikeras och mina efter mina sprängdes. Inget resultat dock, trots att en formlig ubåtsflottilj ansågs ha indikerats på väg ut. Indikationerna fortsatte och högre upp i den taktiska ledningen började man ana oråd - kan vi lita på minsensorerna? De var ju avsedda mot stora ytfartyg och inte ubåtar. S.k. experter kollade och märkte att elektroniken var ganska lynnig - ibland kunde det indikeras ubåtar som kryssade i timmar i minlinjerna, vilket ju var orimligt.

Det alltså helt sant att minspärrren fick eldförbud, men skälet var så banalt som att grejerna inte fungerade. Chefen på plats var självklart frustrerad över detta men den politiska nivån accepterade ju trots allt de massiva sjunkbombsanfallen och minspärrarna hade eldtillstånd mot ubåtar som man kunde se (periskop el ytläge) så det var i alla fall den här gången inget politiskt!

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 9 februari 2006, 01:41

När jag gjorde lumpen för många år sedan så hade vi en gammal fanjunkare som det viskades om.

Han hade tjänstgjort som officer i Kongo. Han lät, enligt skrönan/uppgift, spränga en bro där.
Tyvärr befann sig ett antal civila kongoleser på bron när den sprängdes.

Degraderad for ever.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021
Inlägg: 7140
Blev medlem: 4 april 2002, 14:24
Ort: Oxelösund

Inlägg av sonderling » 9 februari 2006, 08:01

Det kom en polsktavelförsäljare till min dörr igår 8O . (jag köpte inget. :) )
Efter att jag skickat iväg honom kom jag att tänka på skrönor som gick på 80-talet om spioner som skulle uppträda som tavelförsäljare och kartlägga viggenpiloter som skulle likvideras vid eventuell invasion etc.

Och hur var det med alla dessa östlastbilar som parkerade nära militäraanläggningar så spionsateliter skulle kunna hitta dessa bättre?
Jag kommer inte ihåg de exakta detaljerna i alla dessa historier och inte hller om det fanns nån sanning i dem.

Sonderling

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 9 februari 2006, 09:20

sonderling skrev:Det kom en polsktavelförsäljare till min dörr igår 8O . (jag köpte inget. :) )
Efter att jag skickat iväg honom kom jag att tänka på skrönor som gick på 80-talet om spioner som skulle uppträda som tavelförsäljare och kartlägga viggenpiloter som skulle likvideras vid eventuell invasion etc.

Och hur var det med alla dessa östlastbilar som parkerade nära militäraanläggningar så spionsateliter skulle kunna hitta dessa bättre?
Jag kommer inte ihåg de exakta detaljerna i alla dessa historier och inte hller om det fanns nån sanning i dem.

Sonderling
Både polska tavelförsäljare och öststatslastbilar är inga skrönor - det hände. Jag har varit med om bägge.

Lite om lastbilarna finns här viewtopic.php?t=12110&highlight=tir

MVH

Hans

Simon_HBG
Medlem
Inlägg: 596
Blev medlem: 16 maj 2002, 23:15
Ort: Skåne

Inlägg av Simon_HBG » 9 februari 2006, 14:29

Hans skrev:Både polska tavelförsäljare och öststatslastbilar är inga skrönor - det hände. Jag har varit med om bägge.
Och förekommer än idag! Minns från en större fältövning i slutet av 90-talet då Telesystem90 testades, MP hade att göra :wink:

Då jag vid tillfället satt i en bataljonsstab såg jag rapporter om bland annat misstänkta lastbilar och svamplockande diplomater från östländer. Tilläggas bör att det var mitt i vintern :lol:

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 9 februari 2006, 17:05

Va hade ju en polska tavelförsäljare vid dörren . VA de dom man ska se upp eller hur va de ?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28545
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 9 februari 2006, 23:50

leo2 skrev:Va hade ju en polska tavelförsäljare vid dörren . VA de dom man ska se upp eller hur va de ?
Viss risk för hobbymodererande - men jag förstår faktiskt inte din fråga - jag brukar svara annars - hur var det med nyårslöftet :P :wink:

MVH

Hans

herulen
Medlem
Inlägg: 355
Blev medlem: 18 december 2005, 14:09
Ort: Stockholm

Re: Kalla krigsskrönor

Inlägg av herulen » 10 februari 2006, 03:30

alexcykel skrev:Jag tycker att det vore underhållande om forumet delade med sig av sina kalla krigsskrönor.

Jag bjuder på den första.

När jag gjorde min lärarpraktik hade jag en handledare i historia som återgav följande personliga erfarenhet.
När han gjorde en särskild övning för värnpliktiga befäl på 60-talet med sitt kustartilleriförband i närheten av Helsingborg, fick de i uppdrag att ta ut koordinaterna för ett mål som man skulle skjuta på i Helsingör. Målet skulle ligga på en sådan plats att ingen människa eller egendom skulle komma till skada. Samtidigt skulle det tydligt framgå var skotten tagit. Valet föll till sist på ett område med några fotbollsplaner. Syftet med den planerade eldgivningen var enligt officerarna att under stormaktskrigets inledningsskede skulle Sverige låtsas agera neutralt och besvara överflygningar av Natoplan med "fientlig" eldgivning. Vid den här rekognoceringen deltog endast kompanichefen och värnpliktiga KB till vilka han hörde.

Vi kan väl spara på källkritiken i denna tråd, men berätta gärna om du hört samma historia fast i en annan tappning.
Som svar på detta kan jag då som utbildad jägare och att ha med verkat i flera krig anse att denna typ av inlägg är symptomatisk för de som själva aldrig upplevt vad krig är. Alltså, krig handlar om att göra så stor skada som möjligt för motståndarsidan, oavsett om det är en terrotoriell skadegörelse eller inte. Är det en civil katastrof så det är en politisk fråga. Därför är själva utgångspunkten på fotbollsplanen bara en markör för att man än så länge inte befinner sig i krig: en slags leksakspunkt eller inpinkad revir om man så vill. Vi kan naturligtvis förvänta oss att man hade mer kontracivilt mål än en sketen fotbollsplan.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 10 februari 2006, 10:37

Hans skrev:
leo2 skrev:Va hade ju en polska tavelförsäljare vid dörren . VA de dom man ska se upp eller hur va de ?
Viss risk för hobbymodererande - men jag förstår faktiskt inte din fråga - jag brukar svara annars - hur var det med nyårslöftet :P :wink:

MVH

Hans
Jo tack dom går bra. Gått ner tre kilo.. Vi hade en dövstum tavelförsäljare vid dörren i går. Va det dom man skulle se upp för? Va de dom som va ute och kolla var våra JAS piloter bodde. Hade för mig att de va någon som sa de?

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 10 februari 2006, 10:45

leo2 skrev:Va de dom som va ute och kolla var våra JAS piloter bodde.
Det var förmodligen mest vanligt för piloter på tidigare flygplan än Gripen, men fenomenet var att en mycket stor procent av aktiva svenska flygförare fick besök av "tavelförsäljare" från öststater som inspekterade hus, omgivningar och personerna noga. En allmän gissning var att detta var rekognocering inför att i ett tidigt stadie av kriget likvidera piloterna redan i deras hem.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 10 februari 2006, 10:49

De låter ju troligt.

Någon som läste Go morgon i gp idag? Är ni ryssar eller kommer ifrån ryssland och vill bli spioner så finns det ett nummer man kan ringa till sfb tror jag de va..

Skriv svar