'Fyrtiofemman' tillbaka i USA.

Skriv svar
varjag
Saknad medlem †

'Fyrtiofemman' tillbaka i USA.

Inlägg av varjag » 1 februari 2006, 00:43

Efter tjugo års flört med 9mm Parabellumkalibern skall USA återgå till .45:an. Det var 1985 som
USA införde Beretta M9-pistolen i 9mm Para. Med de amerikanska kraven på 'stopping power'
kritiserades detta mycket och tydligen har på senare år SOCOM (Special Operations Command)
och Marinkåren använt Colt .45 Automatic - som 'officiellt alternativ' till Berettan. Nu efterlyser
SOCOM en ny pistol, lämplig som JCP (Joint Combat Pistol).
Kraven: vapnet skall vara i kaliber .45 och ha minst 8 patroners magasin. Det skall ha ramp för
extrautrustning och kunna utrustas med ljuddämpare. Vapnet får inte vara längre än 245 mm och
bredare än 39 mm. Om maximala vikten vet jag intet. Dept. of Defense planerar att inhandla
645 000 JCP's. Med beställningar av den storleksordningen förväntas konkurrensen bli intensiv.
Lustigt nog - tycks patronen - ärevördiga .45 Colt Auto fortfarande fylla kraven. Patronen
fyller 101 år i år.....Varjag

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 1 februari 2006, 07:06

Hm, en gång världen infördes M1 Carbine för M1911:an inte hade tillräcklig "stoppkraft", lustigt det där. Dels undrar man om det verkligen är så stor fördel med .45 över 9 mm och främst är ju frågan varför de, om de ändå ska byta alla pistoler, inte tar någon av de moderna pistolkalibrarna som den nya 5,7 mm som är bättre än både 9 mm P och .45 ACP. Känns mer som en moralhöjare på något vis, .45 har ju många fans i USA.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 1 februari 2006, 10:06

M9 var väl inte något under av tillförlitlighet heller - till viss del beroende på handhavandefel, men också på dåliga magasin. Några idéer om lågoddsade deltagare? Historiens ironi om det blev en Browing igen...

OT: Keegan säger någonstans att under VK2 orsakade pistoler och revolvrar större förluster hos bärarna än hos fienden - någon som kan bekräfta?

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 1 februari 2006, 10:19

Sarvi skrev: OT: Keegan säger någonstans att under VK2 orsakade pistoler och revolvrar större förluster hos bärarna än hos fienden - någon som kan bekräfta?
Låter trovärdigt men jag har inga källor.

Jänkarna är som vanligt en aning kaliberfixerade men nu år 2006 förvånar det mig lite att man funderar på att gå tilbaka till .45. Det låter väl bra om man skall skjuta på en lokal galning med AK 47'an i högsta hugg men den dagen du möter något mer soldatliknande motstånd med kroppskydd så vill inte jag springa runt med en .45'a - tacka vet jag en Glock med 39b eller varför inte en FiveSeven?
Bild
http://www.fnherstal.com/html/Index.htm

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 februari 2006, 11:09

Sarvi skrev:M9 var väl inte något under av tillförlitlighet heller - till viss del beroende på handhavandefel, men också på dåliga magasin. Några idéer om lågoddsade deltagare? Historiens ironi om det blev en Browing igen...

OT: Keegan säger någonstans att under VK2 orsakade pistoler och revolvrar större förluster hos bärarna än hos fienden - någon som kan bekräfta?
Jag har aldrig skjutit med - eller ens sett en M9. Ehuru de italienska varianterna av Berettan var välgjorda och pålitliga
pistoler. Jag håller med om att detta egentligen bara bekräftar att amerikanerna inte kan slita sig från sin Wilda Western-
fobi - om blydankar som den ultima ammunitionen.....Kan inte citera Keegan ordagrant men det gick ngt i denna stilen;
en ärrad general - hade under många fälttåg - sett precis elva män dö av pistolskott. Olyckligtvis - var tio av dem på hans
sida och vådaskjöts av vänner eller sig själva.....de elfte - VAR en tysk, men beskrevs som 'inconclusive' - då han måste
ges 'fångskott' med en k-pistsalva.. :roll: . I det amerikanska famlandet till forntidens blydankar - kanske man kunde rekommendera denna: .577 Webley! Kaliber - 15 Millimeter....Varjag

Användarvisningsbild
Hans Engström
Medlem

Inlägg av Hans Engström » 3 februari 2006, 00:21

Med tanke på vilken farsartad utvärdering det blev sist (det finns en underbart torr beskrivning av det hela i Hoggs "Modern Small Arms") så kan jag inte annat än tänka att detta är resultatet av amerikansk inkompetens och lobbyism.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 3 februari 2006, 00:25

Förmodligen.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 3 februari 2006, 01:29

Hans Engström skrev:Med tanke på vilken farsartad utvärdering det blev sist (det finns en underbart torr beskrivning av det hela i Hoggs "Modern Small Arms") så kan jag inte annat än tänka att detta är resultatet av amerikansk inkompetens och lobbyism.
Kan man få be om ett kort sammandrag av det hela?

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem

Inlägg av Korpen » 3 februari 2006, 10:59

Hans skrev:
Sarvi skrev: OT: Keegan säger någonstans att under VK2 orsakade pistoler och revolvrar större förluster hos bärarna än hos fienden - någon som kan bekräfta?
Låter trovärdigt men jag har inga källor.

Jänkarna är som vanligt en aning kaliberfixerade men nu år 2006 förvånar det mig lite att man funderar på att gå tilbaka till .45. Det låter väl bra om man skall skjuta på en lokal galning med AK 47'an i högsta hugg men den dagen du möter något mer soldatliknande motstånd med kroppskydd så vill inte jag springa runt med en .45'a - tacka vet jag en Glock med 39b eller varför inte en FiveSeven?

MVH

Hans
För att vapnet skulle vara kunna ljudämpas kanske?
För att få bra ljudämpning så används subsonic ammunition, vilket .45 i grund, en ljudämpad 9mm är betydligt mindre kraftfull än vad en .45 är (för att inte tala om hur impotent 5,7mm blir).

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 3 februari 2006, 11:09

Korpen skrev: För att vapnet skulle vara kunna ljudämpas kanske?
För att få bra ljudämpning så används subsonic ammunition, vilket .45 i grund, en ljudämpad 9mm är betydligt mindre kraftfull än vad en .45 är (för att inte tala om hur impotent 5,7mm blir).
Helt sant för ljudämpade vapen men knappast alla 645 000 JCP's kan väl vara avsedda för SOCOM.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Korpen
Medlem

Inlägg av Korpen » 3 februari 2006, 11:17

Hans skrev:
Korpen skrev: För att vapnet skulle vara kunna ljudämpas kanske?
Helt sant för ljudämpade vapen men knappast alla 645 000 JCP's kan väl vara avsedda för SOCOM.

MVH

Hans
Nej, men om det är SOCOM som går ut och efterlyser ett vapen kan man gissa att det är deras behov som står i centrum, och ska skulle tro att det också är de som har störst användning av pistoler.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 3 februari 2006, 11:34

Korpen skrev: Nej, men om det är SOCOM som går ut och efterlyser ett vapen kan man gissa att det är deras behov som står i centrum, och ska skulle tro att det också är de som har störst användning av pistoler.
De har ju tidigare haft sina egna pistoler - http://www.hkpro.com/socom.htm - jag finner det fortfarande lite märkligt att de skall styra inköpen av pistol för hela försvaret. Max några procent av de 645 000 kan ju gå till SOCOM. Det skulle vara intressant att veta vad som ligger bakom.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 3 februari 2006, 11:49

Hans skrev:
Korpen skrev: Nej, men om det är SOCOM som går ut och efterlyser ett vapen kan man gissa att det är deras behov som står i centrum, och ska skulle tro att det också är de som har störst användning av pistoler.
De har ju tidigare haft sina egna pistoler - http://www.hkpro.com/socom.htm - jag finner det fortfarande lite märkligt att de skall styra inköpen av pistol för hela försvaret. Max några procent av de 645 000 kan ju gå till SOCOM. Det skulle vara intressant att veta vad som ligger bakom.

MVH

Hans
Måhända sysselsättningssvårigheter i Hartford, Conn.? Med så många ljuddämpare i cirkulation - får vi kanske förvänta oss
en tsunami av lönnmord efter de 12-24 månader det brukar ta - innan 'rännilarna' når den civila marknaden. Sen skall
vi inte glömma Israel - som troligen har tecknat sig för 'betydande order'.....Varjag

Skriv svar