Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Handgranaten

Inlägg av alexcykel » 30 januari 2006, 08:04

Oj oj oj, det är ju den om handgranaten!

Visst har vi hört den förut. Granaten som fastnar eller tappas i värnet. Ibland läggs den bara på andra sidan värnkanten, ibland tittar den värnpliktige upp för tidigt och får ett vitglödgat splitter i hjälmen.

I tv dramat "Någonstans i Sverige" dör korpral Hugg när han just kastar sig över granaten för att rädda den värnpliktige.

Varianterna är otaliga. Dess syfte torde vara enkelt, att få den värnpliktige att skärpa till sig inför en viktig och eventuellt farlig övning.

Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 30 januari 2006, 09:10

Jag har också hört båda: dels den värnpliktige som tappar granaten inne i värnet, fast här för att rädda sina kamrater är det då HAN som kastar sig över granaten och tar smällen. Sedan den (här med någon typ av jägare-vpl) som tappar handgranaten ned i den stora vinteröverdragsvanten och som då lägger hela armen över värnkanten och väljer med kall insikt att spränga bort sin hand hellre en resten av kroppen. Mycket imponerande. :)

Jag hörde även liknande historier i samband med utbildning på granatgevär. Där handlade det om folk som befunnit sig bakom bakutblåset och på olika sätt råkat mycket illa ut. Jag kan dock tänka mig att det mycket väl kan ha hänt, även om det även här hade en bra sedelärande effekt på många.. (Man tittade en gång extra innan man ropade Klart bakåt!)

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 30 januari 2006, 09:15

Bulldog skrev: Den andra handlade om samme vaktchef som med kpist sköt på brödbilen vid kasernvakten. Brödbilen körde dock glatt vidare varför vaktchefen efter denna händelse bytte upp sig till ak4 som hade bättre eldkraft. Är det bara i västsverige dessa historier florerade eller fanns dom í övriga landet? Dom killarna som hamnade i flottan pratade om jag inte mins helt fel om nån vattenskidtur efter en torpedbåt :lol:
På BÖS fick vi höra att en av tanterna i köket blivit besjkuten då hon ignorerade vaktchefens
anmodan att visa idhandling. Tanten färdades för övrigt på cykel när hon forcerade
vakten.

En lokal variant således... :-)



/Otto

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 30 januari 2006, 10:07

CvD skrev:Har hört om en vpl som varit så nervös att han slängde sprinten och höll kvar granaten i handen. Turligen ska befälet ha haft sinnesnärvaro och fått iväg granaten över kanten på värnet.

/CvD
Fick höra i princip samma variant av löjtisen. Samme löjtis lär (!) ha behövt krypa ut för att sprängdega en blindgångare som en sömning basse monterat fel. Enligt egen utsago. :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Mattanten!

Inlägg av alexcykel » 30 januari 2006, 10:26

Den har jag också hört, den har berättats under vakt B undervisningen i femtio år!

Kul att bli påmind om alla dessa historier!

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem
Inlägg: 1892
Blev medlem: 20 juli 2005, 23:18
Ort: Jönköping

Inlägg av Andreas K » 30 januari 2006, 12:33

På BÖS fick vi höra att en av tanterna i köket blivit besjkuten då hon ignorerade vaktchefens
anmodan att visa idhandling. Tanten färdades för övrigt på cykel när hon forcerade
vakten.

En lokal variant således...
Den hörde jag i somras när jag var med en kompis hos dennes morfar i Eksjö. Han låg inne på Gotland i slutet av 50-talet, tror jag det var, och på regementet skulle tydligen detta ha hänt:
Alla visste vem kökstanten var, så hon behövde aldrig visa id-handlingar, när då det kom en ny ung vakt, som inte kände igen tanten, skulle han ha ropat något i stil med ''Halt, annars skjuter jag!''. Kökstanten som bara hade cyklat raka vägen förbi vakten skulle då ha skrattat åt honom i tron att han skojade, och fortsatt cykla. Vakten skulle då ha tömt närapå ett helt kpist-magasin i bakhjulet på tantens cykel.
Ni vet ju hurdana såna historier är: ''Jag hörde den av en kompis vars svåger tydligen hade en kusin vars grabb råkat ut för detta....'' :lol:
Mvh Andreas

Gutekrigaren
Medlem
Inlägg: 4120
Blev medlem: 23 mars 2002, 19:38
Ort: Rom

Inlägg av Gutekrigaren » 30 januari 2006, 12:46

Troligen hände inte detta på Gotland (P18) eftersom kökspersonalen inte passerade kasernvakten där. :) Men det kan ju ha varit så på den tiden å andra sidan...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
vskalex
Medlem
Inlägg: 46
Blev medlem: 26 mars 2002, 15:50
Ort: Västerås - Mälarens Pärla!

Inlägg av vskalex » 30 januari 2006, 14:03

Skrönor var det ja.
Under min värnplikt så gick det rykten om en viss kapten som enligt utsago dragit en fullbumpad GRG-granat i tornet på en ubåt där ubåten spelade den lede fi. Samme kapten som enligt uppgift sagt till en grupp häpna föräldrar som var där på någon typ av öppet hus: Jag heter kapten si och så, jag har dödat fler negrer än någon av er har sett. (Till saken hör att denne kapten var en av de som var i Kongo och bevarade freden.)
Eller den gången när vi rycka ut till en ö full med taggtråd för att byta av några hemvärnsmän som enligt uppgift av vår vakthavande "hade skjutit verkanseld mot fyra kaniner och fem buskar".

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus
Inlägg: 16318
Blev medlem: 27 mars 2002, 13:40
Ort: Det egentliga Sverige

Inlägg av MD650 » 30 januari 2006, 16:32

Hgrhistorien finns såväl som skröna som verklighet.
En kollega fick ÖB-medaljen för att räddat en soldat som tappade hgr i kastbåset.
:)

Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Hemliga anläggningar

Inlägg av Serd » 30 januari 2006, 18:26

Ett annat spår, utöver dessa oändliga hgr- och spränghistorier, är alla "hemliga" anläggningar och kanske framförallt vad de används till i smyg. (Bra påpek dock MD650 - jag minns han som för 8-10 år sedan räddade bassen ur skyddet).

På en spritfest jag var för några år sedan lade en lirare ut texten om alla tillfångatagna, tryck- och undervattensexplosionsskadade ryssar och amerikaner som vårdades på sjukhuset i Musköberget. Han hade gjort lumpen på Muskö och var alltså insatt. Ryssarna på en avdelning, jänkarna på en annan.

Vi hade ju sänkt formliga vargflockar med SU och US ubåtar men av någon anledning både lyckats och valt att hemlighålla detta(!). De sårade, ovanligt från sänkta ubåtar förvisso, låstes in på sjukan på Muskö.

Det sköna med skrönan är just att det finns ett stort krigssjukhus i Musköberget, så alla som cyklat förbi det kan nicka för sig själva och fälla det avgörande "Åh fan...". Att det är stängt och låst i fredstid kan ju BARA bero på att där finns något att dölja.

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

U-båtsvarianter

Inlägg av alexcykel » 31 januari 2006, 08:24

En vanlig variant på u-båtsskröna är den om att svenska marinen verkligen skulle stängt inne en u-båt med nät inne i skärgården. Marinen bad om tillåtelse att sänka den men svenska regeringen, Palme, sade nej.

Användarvisningsbild
predator
Medlem
Inlägg: 3612
Blev medlem: 4 september 2004, 15:22
Ort: Göteborg

Inlägg av predator » 31 januari 2006, 12:36

Va hände med den sen då? släpte man den och jaga den lite med hydrofonen ?

Användarvisningsbild
alexcykel
Medlem
Inlägg: 173
Blev medlem: 29 november 2005, 16:15
Ort: Gävle

Skrönor

Inlägg av alexcykel » 31 januari 2006, 13:23

Det tydligaste tecknet på att det rör sig om en skröna är att det är svårt att tänka sig en fortsättning.

Vad som hände med u-båten? Antagligen fanns aldrig någon sådan. Är det inte någon Hamilton bok som har med en u-båtssprängning i Sverige?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Inlägg: 5323
Blev medlem: 22 mars 2003, 10:05
Ort: Mer Lund än Moskva
Kontakt:

Re: Skrönor

Inlägg av Martin Lundvall » 31 januari 2006, 18:29

alexcykel skrev: Vad som hände med u-båten? Antagligen fanns aldrig någon sådan. Är det inte någon Hamilton bok som har med en u-båtssprängning i Sverige?
Tänker du på den boken där de spränger tre sovjetiska undervattensbaser fullproppade med Spetznas?

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Inlägg: 2581
Blev medlem: 9 oktober 2002, 03:23
Ort: Linköping/Motala
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 1 februari 2006, 02:52

Jag har inte gjort lumpen, men väl nåtts av de historier som det genererar. Min fråga till forumet är fall Sverige har haft Napalmladdade krigsattrialjer? En arbetskamrats pappa hävdade att han hade fått köra undan, "en jävla massa", napalm nån gång på 60-70-talet, då detta diskuterades i media.

/Robert Sköld

Skriv svar