Skrönor och historier från det kalla kriget

Diskussioner kring händelser under kalla kriget, från krigsslutet till 1991.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Rickard
Medlem
Inlägg: 1787
Blev medlem: 24 mars 2002, 13:58
Ort: Stockholm

Inlägg av Rickard » 13 januari 2006, 09:41

Angående skarpskjutning med pansarskott m/86:
Sarvi skrev:Enda förbehållet att det är "modifierat", vilket jag tror innebär det som KA säger, dvs att det kontrollerades innan. Så det kan nog ändå räknas som en skröna. :)
Fast om "modifieringen" innebär till exempel att vapnet måste röntgas(?) innan eller på något annat avancerat sätt kontrolleras, så känns det väl som att den eventuella skrönan faktiskt kan vara sann?

Jag har en ny historia här som jag har hört och som det skulle vara spännande att veta om det är påhitt eller ej. På KJ har det ju utbildats attackdykare för att utföra uppdrag i svenska skärgården, men längre tillbaka skall flottan haft egna attackdykare som i händelse av krig skulle blivit avsläppta från ubåtar och för att sedan simma in utskeppningshamnar i Baltikum och minera fartyg där. Skröna eller ej?

Användarvisningsbild
KA
Medlem
Inlägg: 1201
Blev medlem: 10 juli 2003, 17:24
Ort: Göteborg

Inlägg av KA » 13 januari 2006, 11:58

Rickard skrev:Angående skarpskjutning med pansarskott m/86:
Sarvi skrev:Enda förbehållet att det är "modifierat", vilket jag tror innebär det som KA säger, dvs att det kontrollerades innan. Så det kan nog ändå räknas som en skröna. :)
Fast om "modifieringen" innebär till exempel att vapnet måste röntgas(?) innan eller på något annat avancerat sätt kontrolleras, så känns det väl som att den eventuella skrönan faktiskt kan vara sann?

Jag har en ny historia här som jag har hört och som det skulle vara spännande att veta om det är påhitt eller ej. På KJ har det ju utbildats attackdykare för att utföra uppdrag i svenska skärgården, men längre tillbaka skall flottan haft egna attackdykare som i händelse av krig skulle blivit avsläppta från ubåtar och för att sedan simma in utskeppningshamnar i Baltikum och minera fartyg där. Skröna eller ej?
Flottans attackdykare tror jag grundutbildades fram till 1980 och var ett fjärrförband som bla skulle transporteras med ubåtar.
A-dyk inom KJ är mer ett spaningsförband med avsevärt kortare räckvidd.

milorg
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 augusti 2005, 19:41
Ort: Norge Oslo

Inlägg av milorg » 14 januari 2006, 02:47

Bulldog skrev:En historia nån berättade i lumpen var att i den lösa rysska ammunitionen till lätta vapen (KSP, AK osv) fanns det i var 1000:e eller 10 000:e skott en liten nål som tog sig igenom lösskjutnings anordningen. Syftet med detta var att på så vis träna sjukvårdarna skarpt under övningarna. Inte för jag tror ett ögonblick på historien, men det skulle vara kul om nån annan har hört den eller en variant av den.
Jeg har hørt att Russerne brukte skarpt :o å skjøt over hodene på hverandre :o

Også att Russerne regnet med en tapsprosent under øvelse på 10%, det stemmer nok ikke men har hørt om øvelser med opp i mot 3% tap(tap=forluster)

Otto Gaz
Medlem
Inlägg: 161
Blev medlem: 16 augusti 2005, 08:34
Ort: Sverige

Inlägg av Otto Gaz » 14 januari 2006, 11:26

KA skrev: Flottans attackdykare tror jag grundutbildades fram till 1980 och var ett fjärrförband som bla skulle transporteras med ubåtar.
A-dyk inom KJ är mer ett spaningsförband med avsevärt kortare räckvidd.
Ubåt typ Sjöormen hade möjlighet att "slussa" in och ut flera dykare i stöten genom slussen i tornet. I modernare ubåtar som
tex Västergötland är slussen mest användbar för att ta sig ut (fri uppstigning), och då en person i taget. Det skulle bli
ohanterligt att slussa ut mer än 2-3 pers.

Undrar om flytten till KA hade med detta att göra, eller om konstruktionen var anpassad till förändringen? Den skedde ju i samband
med att ubåt typ Näcken blev vår modernaste typ.

Sannolikt gjorde man bedömningen att ubåtar var en för begränsad resurs för att användas till personaltransport. Näcken var ju
i första hand tänkt att fungera som en MTB i u-läge :-)

/Otto

Användarvisningsbild
JHS
Medlem
Inlägg: 17
Blev medlem: 17 december 2004, 12:31
Ort: Uppsala

Inlägg av JHS » 14 januari 2006, 12:29

Bulldog skrev:Hur är det med "alla mindre verkstadsföretag har ritningar till m/45 i kassaskåpet och kan börja bocka till dem direkt om det blir krig" egentligen?
Nu vet jag hur en del skrönor uppkommer!

Det där fick mig att tänka på en lustighet från tidigt nittiotal. Jag var stf PC på en rekrytpluton där G-soldater , blivande kasernkompanister, skulle utbildas på kpist. En av instruktörerna sa under en lektion i isär-ihop något i stil med "som ni märker är konstruktionen så simpel att man i princip skulle kunna gå in till cykelhandlarn och få den lagad".

Någon vecka senare, på något prov i materielkunskap, skrev en av grabbarna på fullt allvar "en av kpistens fördelar är att den kan lagas av cykelhandlare".

Det slår mig nu att 40 man, nu i 30-årsåldern, kanske hävdar något i stil med att "cykelhandlare utbildades i hemlighet för att tillverka vapen om det blir krig osv...".

Man får passa sig för vad man säger!

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem
Inlägg: 2406
Blev medlem: 21 februari 2004, 23:18
Ort: Frösön

Inlägg av J.K Nilsson » 14 januari 2006, 13:34

milorg skrev:
Bulldog skrev:En historia nån berättade i lumpen var att i den lösa rysska ammunitionen till lätta vapen (KSP, AK osv) fanns det i var 1000:e eller 10 000:e skott en liten nål som tog sig igenom lösskjutnings anordningen. Syftet med detta var att på så vis träna sjukvårdarna skarpt under övningarna. Inte för jag tror ett ögonblick på historien, men det skulle vara kul om nån annan har hört den eller en variant av den.
Jeg har hørt att Russerne brukte skarpt :o å skjøt over hodene på hverandre :o

Også att Russerne regnet med en tapsprosent under øvelse på 10%, det stemmer nok ikke men har hørt om øvelser med opp i mot 3% tap(tap=forluster)
Överskjutningar eller förbi skjutningar har övats i Sverige (sanning). Men vidareutveckla din version först. :)

J.K Nilsson

milorg
Medlem
Inlägg: 27
Blev medlem: 30 augusti 2005, 19:41
Ort: Norge Oslo

Inlägg av milorg » 15 januari 2006, 17:12

J.K Nilsson skrev:
milorg skrev:
Bulldog skrev:En historia nån berättade i lumpen var att i den lösa rysska ammunitionen till lätta vapen (KSP, AK osv) fanns det i var 1000:e eller 10 000:e skott en liten nål som tog sig igenom lösskjutnings anordningen. Syftet med detta var att på så vis träna sjukvårdarna skarpt under övningarna. Inte för jag tror ett ögonblick på historien, men det skulle vara kul om nån annan har hört den eller en variant av den.
Jeg har hørt att Russerne brukte skarpt :o å skjøt over hodene på hverandre :o

Også att Russerne regnet med en tapsprosent under øvelse på 10%, det stemmer nok ikke men har hørt om øvelser med opp i mot 3% tap(tap=forluster)
Överskjutningar eller förbi skjutningar har övats i Sverige (sanning). Men vidareutveckla din version först. :)

J.K Nilsson
Ja overskytning med MG3 eller ild på mål med 84mm er vanlig i Norge også.

MEN divisjons øvelser med motstander gjøres med løsamo.
Hørte at man i Sovjet ikke tok seg råd til å produsere løsamo derfor tap som var store.
Har sett en øveses Sapad eller noe fra 83 og etter hva jeg så der så er det ikke rart om noen mister livet.(så en film!)

Användarvisningsbild
Serd
Medlem
Inlägg: 65
Blev medlem: 21 juli 2005, 21:14
Ort: Uppsala

Re: Förberedd destruktion

Inlägg av Serd » 27 januari 2006, 10:58

alexcykel skrev:särskilda utrymmen under vägbankar och i broar förberreda för att fyllas med sprängämnen längs strategiska vägar i övre norrland.
Fält Arb R Spräng (bok om hur man förstör saker) kap 4 beskriver var sprängkammarna är placerade i svenska vägbroar. Så den får anses bekräftat sann!


När snön smält ska jag gå ut på sprängkammarutflykt.

Användarvisningsbild
Bulldog
Medlem
Inlägg: 383
Blev medlem: 4 januari 2006, 08:16
Ort: Skaraborg

Inlägg av Bulldog » 27 januari 2006, 12:42

En klassiker är väl vaktchefen som sköt duvor i matsalen. Det har iofs inget med kalla kriget att göra men när jag och mina kompisar rykte in på olika regementen (P4, K3, I 17, F6, F7 mm) och kom hem på vår första helg permission,detta var på tidigt 80-tal, kunde alla berätta 2 historier. Den första handlade om vaktchefen som med pistol sköt 2 duvor i matsalen (måste variet en fruktansvärt god skytt :D ). Den andra handlade om samme vaktchef som med kpist sköt på brödbilen vid kasernvakten. Brödbilen körde dock glatt vidare varför vaktchefen efter denna händelse bytte upp sig till ak4 som hade bättre eldkraft. Är det bara i västsverige dessa historier florerade eller fanns dom í övriga landet? Dom killarna som hamnade i flottan pratade om jag inte mins helt fel om nån vattenskidtur efter en torpedbåt :lol:

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Inlägg: 5627
Blev medlem: 24 mars 2002, 16:05
Ort: Skövde
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 januari 2006, 13:02

Bulldog skrev:Den andra handlade om samme vaktchef som med kpist sköt på brödbilen vid kasernvakten. Brödbilen körde dock glatt vidare varför vaktchefen efter denna händelse bytte upp sig till ak4 som hade bättre eldkraft.
Det var en mjölkbil, och det rörde sig om chefen för kasernvakten vid P4 i Skövde (hette visst Jernhäll eller något sådant, men kallades "Hjärncell"). Historien är sann, även om han inte bytte vapen.

Användarvisningsbild
Sarvi
Medlem
Inlägg: 5931
Blev medlem: 25 mars 2002, 09:00
Ort: Sverige

Inlägg av Sarvi » 27 januari 2006, 13:45

Bulldog skrev:Dom killarna som hamnade i flottan pratade om jag inte mins helt fel om nån vattenskidtur efter en torpedbåt :lol:
Vet om att personal och vpl vid amf vid tillfälle har åkt vattenskidor efter stridsbåt 90. En som inte fick tillfälle att åka blev putt och tipsade pressen... :|

Användarvisningsbild
Lars Gyllenhaal
Medlem
Inlägg: 983
Blev medlem: 2 april 2002, 21:15
Ort: Barentsregionen
Kontakt:

svenska soldater i DDR?!

Inlägg av Lars Gyllenhaal » 29 januari 2006, 16:49

Hej!

Ingen av officerarna bar uniform heter en bok av Erik Ekelund. Den påstås av förlaget i romantiserad form återge några händelser i Blekinge och östtyska Warnemünde 1970. Fantastiska kallakrigshändelser som undertecknad aldrig har hört talas om.

Det som skall ha hänt är i stora drag att det 1970 var en större manöver i Blekinge som bevakades av östtysk militär. Men en grupp svenska elitsoldater skall som någon sorts motåtgärd ha skickats till Östtyskland (!) och tagit sig tillbaka helskinnade! De som var med "belades med tystnadsplikt i tjugofem år - till oktober 1995. Men nu kan allt berättas." Det låter väl spännande, minst sagt? Boken är dock på 441 sidor och innan jag ger mig i kast med en så diger bok skulle jag bra gärna vilja veta om detta bara är fantasier eller om det finns någon sorts sanning i storyn. Alltså, att en större svensk övning kunde bevakas av DDR-militär är väl inte konstigt. Men att Sverige i hemlighet skulle ha skickat militär personal till DDR låter i mina öron fullständigt osannolikt. Kommentarer både om storyn, boken och bokens författare välkomnas!

Bokförlaget, Contra, skriver om förf Erik Ekelund "att han deltog i manövern. Efter DDRs fall hittade han i tidigare hemliga arkiv de sista pusselbitarna i det spännande dramat". Det är allt jag funnit på nätet om honom, plus något om ett föredrag i Tyskland.

Mvh,

Lars

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem
Inlägg: 2001
Blev medlem: 17 september 2003, 03:16
Ort: Göteborg, Stockholm, Umeå

Inlägg av Bagheera » 29 januari 2006, 22:28

Bulldog skrev:Dom killarna som hamnade i flottan pratade om jag inte mins helt fel om nån vattenskidtur efter en torpedbåt :lol:
Även jag hörde den, från en officer i Flottan. Skulle ha varit på 60-talet på Västkusten, och FC:n blev av med sitt befäl.

Vidare:
När jag gjorde del av lumpen på F12/Kalmar så skulle vi slänga skarp handgranat från kastvärn.
Fanjunkarn som var ansvarig för övningen berättade att i samma värn ett antal år tidigare, så hade vpl:en dragit sprinten, armen bakåt för kast... och han fipplade och tappade granaten (alt. ramlade inne i värnet, kommer inte ihåg).
Befälet hade då slängt sig ner på granaten med sin kropp för att skydda vpl:en.

Är detta en allmän skröna ni hört om?
Eller var det ett sätt för min fanjunkare att få oss mer koncentrerade på att verkligen hålla i granaten och vara stadig på fötterna i bakåtrörelsen?

Eller har det hänt?
Sa reglementet att det var så man skulle agera som befäl/instruktör, eller var han suicid kanske?

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 29 januari 2006, 22:41

Har hört om en vpl som varit så nervös att han slängde sprinten och höll kvar granaten i handen. Turligen ska befälet ha haft sinnesnärvaro och fått iväg granaten över kanten på värnet.

/CvD

Torbjörn J
Medlem
Inlägg: 968
Blev medlem: 10 november 2005, 20:48
Ort: Göteborg

Inlägg av Torbjörn J » 30 januari 2006, 00:41

På IB12 Eksjö gick det historier om handgranater, bland annat var det förbjudet att ha tumvantarna när man kastade för någon ska ha lyckats fastna med handgranaten i remmen på vanten som man fäster runt handleden, och helt sonika fått lägga handen över värnet och invänta smällen...
Jag kastade utan handske...

Och en lumparkompis stod kvar uppe och tittade på granaten för att se ifall han kom i den mittersta ringen när befälet kastade sig över honom och slog omkull honom!
Han sa efteråt att det kanske inte var så smart att kolla, men han ville veta hur träffsäker han var... :roll:
/Torbjörn

Skriv svar