Vad läser du just nu?

Skriv svar
Användarvisningsbild
egilo
Medlem

Inlägg av egilo » 22 januari 2006, 20:43

Som vanligt har min, på bibliotek arbetande, hustru försett mig med intressant litteratur - oftast läser jag 2 - 4 böcker parallellt.
Just nu aktuella:

Röde Orm (som jag läst mer än 50 ggr.) men nu på engelska.
Isaksson: Kring Bomarsund (för 2:a eller 3:e gången)
Svenska språknämnden: Språkriktighetsboken.(nyutkommen)
Potemkin och Katarina (förväntas inkommande vecka)

En massa uppslagsverk och lexikon till ca. 5 språk ligger vanligtvis kringströdda i lägenheten men:
Sprängskisser och reservdelskatalog för Volvo L3314 "VolvoValp" (1966) hittar jag ALLTID OMEDELBART. Flera gånger om dagen!! :wink:

Fredrik B
Ny medlem

Inlägg av Fredrik B » 27 januari 2006, 18:34

Jag har läst Dansen kring guldkalven: Så förändrades Sverige av börsbubblan av Björn Embrant. En intressant skildring av hur IT-bubblan blev till och hur den sprack.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 27 januari 2006, 19:29

egilo skrev:Som vanligt har min, på bibliotek arbetande, hustru försett mig med intressant litteratur - oftast läser jag 2 - 4 böcker parallellt.
Just nu aktuella:

Röde Orm (som jag läst mer än 50 ggr.) men nu på engelska.
Isaksson: Kring Bomarsund (för 2:a eller 3:e gången)
Svenska språknämnden: Språkriktighetsboken.(nyutkommen)
Potemkin och Katarina (förväntas inkommande vecka)

En massa uppslagsverk och lexikon till ca. 5 språk ligger vanligtvis kringströdda i lägenheten men:
Sprängskisser och reservdelskatalog för Volvo L3314 "VolvoValp" (1966) hittar jag ALLTID OMEDELBART. Flera gånger om dagen!! :wink:
vadheter röda orm på engelska? Red snake? :lol:

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 januari 2006, 19:54

hangatyr skrev: vadheter röda orm på engelska? Red snake? :lol:
Har för mig jag vet det, men (i vanlig ordning) glömt det. :roll:

Red Serpent kanske?

Red Adder, i motsats till Black adder. :lol:

Användarvisningsbild
Graf Zeppelin
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Graf Zeppelin » 27 januari 2006, 21:13

Röde Orm på engelska blir "Long Ships" :)

Användarvisningsbild
egilo
Medlem

Inlägg av egilo » 28 januari 2006, 06:05

Bara så det inte blir något besvär vid ev. sökning i register etc. så heter översättningen "The long ships" och ur pocketupplagans sid. 48 saxar jag:
After this incident, they began to call him Red Orm, not only because of his red hair....
Litet lustigt känns det att läsa en engelskspråkig bok där det finns gott om ö-prickar. Prickar på "å" och "ä" har jag ännu inte lagt märke till, kanske de är konsekvent omskrivna. Åtminstone Åle, som Orm dräpte vid fårstölden kallas i översättningen "Ale" vilket onekligen blir en aning komiskt. Men inte olämpligt för det... :D

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 29 januari 2006, 14:52

A History of the world in six glasses av Tom Standage.

Här behandlas öl, vin, rom, kaffe, te samt coca-cola och vilken direkt och indirekt påverkan de har haft för historiens utveckling. Ska väl kanske inte ses som ett tokseriöst verk, men det är ett underhållande perspektiv och innehåller mycket kopplingar till övriga händelser som gör att man lätt kopplar ihop skeenden.

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 30 januari 2006, 03:01

Clashes av Marshal L. Michell III.

Boken behandlar luftkriget över Nordvietnam 1965-1972, dvs Rolling Thunder och Linebacker I och II. Boken är oerhört välskriven och detaljerad men trots alla tekniska detaljer är det spännande läsning. Författaren flög själv RF-4C och F-4E i Vietnam 1970-72, och ger därför en unik inblick i de problem och påfrestningar piloterna utsattes för.

Det är intressant att se hur luftkriget eskalerade när Vietnam ständigt fick mer och bättre utrustning och träning från Kina och Sovjetunionen, och hur USA försökte (och lyckades) kontra detta genom att utveckla sin egen taktik, utrustning och träning.

Rekommenderas!

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 30 januari 2006, 20:00

Har precis börjat på Svenskar i krig av Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg, mycket lovande så här i början!
/Torbjörn

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 31 januari 2006, 00:54

Torbjörn J skrev:Har precis börjat på Svenskar i krig av Lars Gyllenhaal och Lennart Westberg, mycket lovande så här i början!
/Torbjörn
Jag med! Svenskarna i Persien var något nytt för mig.

Jag har precis läst ut "Storm of Steel" av Ernst Jünger (originaltitel: "In Stahlgewittern"; finns ej översatt till svenska). Jünger var en av de första att publicera sina memoarer efter 1:a världskriget. Han hade varit i frontlinjen i nästan fyra år, avancerat från menig till löjtnant, sårats 14(!) gånger, och sett otaliga vänner stupa. Han hade fler liv än nio katter tillsammans, och var den siste levande bäraren av "Pour le Merite" ("Blue Max") när han gick bort 1998, någon månad före sin 103-årsdag. Boken ger en inblick i livet bland stormtrupperna på västfronten, och rekommenderas förbehållslöst till den som vill läsa något från den tyska sidan av konflikten.

Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 31 januari 2006, 07:32

Jag har tänkt fördjupa mig lite i Vietnam-kriget, mycket eftersom det har påverkat mitt eget livsöde.

Började igår med: The Vietnam wars 1945-1990 av Marylin B Young

Har precis börjat som sagt men det är väldigt intressant att se att USA stod ganska högt i kurs strax efter VK2. Trots allt hade Viet minh och Amerikanska OSS agenter slagits mot en gemensam fiende. t.o.m med citerar Ho Chi Minh den amerikanska declaration of indipendence vid utropandet av republiken Vietnam i oktober 45.
Sedan hjälper England Frankrike tillbaka. Onkel Ho ber USA om hjälp med de väljer att inte göra nått. (I detta läget sedan mot sina OSS agenters råd börjar Truman hjälpa fransmännen.)
Snacka om att missa ett "window of opportunity".

Det finns ett fel med också (tror jag) författaren talar om Vichy regimens fall i juli 1944, men jag trodde att det var 1942 när tyskarna gick in i sydfrankrike. Hon kan mena i Indochina men jag läste meningen flera ggr och det står i Frankrike.
Nån som har nån klarhet i detta?

Sonderling

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 31 januari 2006, 13:58

Precis läst "522 svenskar i terrorns Kongo", en bok om svenskar i Kongo fri staten som Belgiens kung Leopold ägde personligen under slutet av 1800-talet och början av 1900-talet. Intressant läsning, enda negativa är att listan av svenska personer i Kongo fri staten inte omfattar predikanter
och missionärer
utan endast soldater, sjöman och andra som arbetade för kung Leopold.

Användarvisningsbild
Hooka-Hey
Medlem

Inlägg av Hooka-Hey » 31 januari 2006, 14:21

Jag skall nu påbörja Hans von Lucks "Pansarchef under Rommel" - de inledande sidorna indikerar att det nog blir en läsvärd bok!

Hälsningar,

/ Hooka-Hey

Användarvisningsbild
egilo
Medlem

Inlägg av egilo » 1 februari 2006, 07:00

Till min hustrus arbetsplats på biblioteksfilialen inkom nyss:
Paul Dowswell: Sanna historier om första världskriget. http://www.historiskamedia.se
ISBN 91-85377-40-6. ScanBook Falun 2005
Min första tanke var att "... då måste det ju finnas en massa osanna historier också..."
Behändigt sängläsningsformat.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 4 februari 2006, 11:07

Wilhelm Agrells "Venona - spåren från ett underrättelsekrig". Rekommenderas för alla som är ens vagt intresserade av svensk säkerhets- och underrättelseverksamhet.

och

Knut Ståhlbergs "De Gaulle - Generalen som var Frankrike". Inte kommit så långt än att jag kan uttala mig om den övergripande kvaliteten, men bra flyt och fascinerade läsning är det.

Skriv svar