Spontan kommentar: Va fan?
Lite mer genomtänkt: På den övre bilden ser den ut som nåt från tidningen MAD (den där ångdrivna flygmaskinsballongen med hjul, ni minns), på den undre som något från stumfilmsversionen av
Jurassic Park. Är det ett skämt? Jasså inte? OK.
Om Orville och Wilbur har jag nämnt något tidigare - de var inte först med att flyga (ballongen med Montgolfiére eller hur det stavas), de var inte först med flygplan tyngre än luften (Lilienthal gledflög), de var inte först med motordrivet plan (nån Harvey? hade en mindre modell med maskin) - men de var först med alla tre, och så folk ombord då. Det är den version jag lärt mig, en bra bit från "Wright uppfann flygplanet" eller hur man nu tänker sig det.
Den här Ader var en fullkomlig nyhet, trots att jag vart någorlunda intresserad av ämnet så länge jag minns. Varför tjafsar fransmännen om Blériot när de har den här stjärnan?
Ny Teknik skrev:Adèrs första flygmaskin, Eole, var sex meter lång, hade ett vingspann om 14 meter och vägde ungefär 300 kilo, inklusive föraren. Den var försedd med en ångmaskin som utvecklade 20 hästkrafter samt en fyrbladiga propeller som mest påminde om en kvast jättelika gåspennor. Aders stora bedrift är att han över huvud taget lyckades få denna märkliga maskin att lätta från marken - även om det bara var för ett ögonblick och helt utan kontroll från förarens sida.
Vet inte vad jag ska tro om det här: "Vad bröderna Wright gjorde var något så simpelt som att komma på att man kunde sätta roder på flygmaskinen!"
Skillnaden mellan en farkost man kan styra och en man inte kan styra är ju... Fullständig. En bil som körs ut från en ramp flyger också, en liten stund.
Men Adèr skulle alltså ha varit först med att flyga i en maskin tyngre än luften. Häftigt. Förvisso kvalar den in bland faktoiderna - tackar.