Kort fråga om Bren LMG

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 25 januari 2006, 17:00

Hans skrev:Vi är nog överens, Bren och BAR är inte de perfekta vapnen. De har bägge fel och brister men bägge var tillräckligt bra i sin roll att de hängde kvar såpass länge. Jämför som sagt med riktigt dåliga vapen som Chauchat och Knorr-Bremse.
Vad jag tappade bort att säga är att jag menar att man inte kan säga att det toppmatade magasinet på Bren inte var en nackdel på grund av att vapnet var populärt bland användarna (som BAR var), eller för att det toppmatade magasinet inte försvann i senare versioner (nackdelarna på BAR fanns kvar trots att den ganska enkelt kunde byggas om till en riktig kulspruta).

Som kuriosa kan man tilläga att konceptet med kulsprutegeväret ("Automatic Rifle" som BAR) fick amerikanerna från fransmännen genom just Chauchat. Det var tydligen tänkt att den numera skrinlagda XM8 skulle finnas i "Automatic Rifle"-version också så idén är inte död.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 25 januari 2006, 17:05

Hans, jag har läst om ''knorren'' nu, och det verkar som du säger, ha varit rent plåtskräp...
Var tror ni andra att den kommer ifrån? Det var ju tydligen omdiskuterat...
Det borde väl gå att hitta hitta något dokument som avslöjar vem som låg bakom ''Knorren'', någon måste väl ha sökt patent eller liknande på den?
Är det bara jag som tycker det, eller liknar inte stocken den på StG 44?
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 25 januari 2006, 17:44

Andreas K skrev:Hans, jag har läst om ''knorren'' nu, och det verkar som du säger, ha varit rent plåtskräp...
Var tror ni andra att den kommer ifrån? Det var ju tydligen omdiskuterat...
Det borde väl gå att hitta hitta något dokument som avslöjar vem som låg bakom ''Knorren'', någon måste väl ha sökt patent eller liknande på den?
Mvh Andreas
Knorren har diskuterats lite tidigare - så mer information finns här.

MVH

Hans

Edit - Länkstrul

Användarvisningsbild
hoffe_salem
Medlem

Inlägg av hoffe_salem » 25 januari 2006, 19:11

Det är du inte ensam om...:)

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 25 januari 2006, 21:35

Jag vill passa på att tacka Hans för länken, och hoffe_salem för att han får mig att känna att jag inte är ensam om att leta efter likheter mellan olika vapen... :lol:
Mvh Andreas

EDIT: Jag fick just en snilleblixt! Precis som i Trissreklamen,-plötsligt händer det! Ni tror inte att det är möjligt att tyskarna fick inspiration till FG42 genom att vidareutveckla Knorren och anpassa den till fallskärmsjägares krav? Då menar jag att de bara behöll det huvudsakliga utseendet, jag tänkte på att Knorren är väl tillsammans med FG42 de enda tyngre handeldvapnen med sidomatat magasin?

varjag
Saknad medlem †

Knorr-Bremse

Inlägg av varjag » 26 januari 2006, 01:23

Det är inte mycket att tillägga om Knorr-Bremse Kg-et, som inte redan står i Hans utmärkta
länkar. En sak dock - kolven på den tyska varianten, MG 34/35 - var en betydligt
klenare historia med smal kolvhals som anslöt till vapnet. Kan inte hitta ngn bild på nätet
av den varianten - men detta var orsaken till att den ofta ramlade av vid eldgivning - och
kanske rent av - utan.....! Den bastantare träklumpen på våra svenska Kg m/40 var
tveklöst gjord för att åtminstone avhjälpa DET problemet.
Vad beträffar BREN - och dess krökta magasin, så fick man ladda dem med en viss
noggrannhet så patronranden (på den brittiska 7,7mm patronen) på varje - hamnar
framför randen på underliggande patron - annars blir eldavbrott följden. mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 26 januari 2006, 14:44

Andreas K skrev:EDIT: Jag fick just en snilleblixt! Precis som i Trissreklamen,-plötsligt händer det! Ni tror inte att det är möjligt att tyskarna fick inspiration till FG42 genom att vidareutveckla Knorren och anpassa den till fallskärmsjägares krav? Då menar jag att de bara behöll det huvudsakliga utseendet, jag tänkte på att Knorren är väl tillsammans med FG42 de enda tyngre handeldvapnen med sidomatat magasin?

Jag är ledsen att ta ner dig på jorden igen :P :wink:

http://gotavapen.se/gota/artiklar/fg42/fg42.htm

MVH

Hans

Skriv svar