Kort fråga om Bren LMG

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Kort fråga om Bren LMG

Inlägg av Bagheera » 23 januari 2006, 23:50

Tämligen okunnig som jag är om infanterivapen, men ändå nyfiken, så undrar jag över konstruktionen av Bren gällande riktmedlen och magasinet. De bilder man ser på vapnet är sidovyer, där ser man inte svaret på min undran.

Så; magasinet står lodrätt upp (?) , är därmed riktmedlen lätt lutade mot höger för att få klar vy i riktandet/siktet?
Eller är både magasinet och riktmedlen i "V-form" ?

Användarvisningsbild
Longsword
Medlem

Inlägg av Longsword » 24 januari 2006, 04:34

Siktena ligger förskjutna åt vänster om magasinet.
Både korn och bakre sikte.
(ifrån skytten sett.)
Så man får en oskymd siktbild.

Flatline
Medlem

Inlägg av Flatline » 24 januari 2006, 04:47

Hyfsad bild på hur det ser ut(animerad).
http://editor321.planethalflife.gamespy ... n_dill.jpg

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 24 januari 2006, 06:15

Flatline skrev:Hyfsad bild på hur det ser ut(animerad).
http://editor321.planethalflife.gamespy ... n_dill.jpg
Tackar,

hittade en bild som bättre visar hur bakre siktet är åt vänster, även den från planethalflife, tack. Förstod.

Att snabbt byta till/hitta nästa nära mål i liggande skjutläge måste ju ha försvårats av magasinets placering.

Bild

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 24 januari 2006, 09:21

Bagheera skrev:
Att snabbt byta till/hitta nästa nära mål i liggande skjutläge måste ju ha försvårats av magasinets placering.
Självfallet, men men jag tror att det är lite av ett "skrivbordsproblem" - verkar vara en större sak än vad det verkligen var.

Du skjuter din eldskur, öppnar bägge ögonen och tittar - det är inte mycket som skyms - riktar om, stänger vänsterögat, siktar och skjuter igen.

Bevisligen hängde bössan med länge och var hyfsat populär bland användarna. Dessutom fanns det ett antal andra kulsprutegevär med magasinet ovanpå.

Mina 2 € cent

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 24 januari 2006, 13:52

Jag är nog också inne på samma spår som Hans, om det var ett stort problem med att magasinet skymde sikten så skulle man väl knappast använda bössan så länge?
Man har ju en tendens att ignorera mindre problem på utrustning i fredstid, man tycker att det får duga.
I krig däremot ökar kraven på att utrustningen ska fungera mer eller mindre felfritt, och då är man vanligtvis väldigt snabb på att ändra vapnen, eller ta fram en helt ny modell. Och, om jag inte förväxlar Bren med något annat vapen, så var den ju med om en hel del krigande under sin tid i den brittiska armén, så den borde ju ha stått emot krigets prövningar.
Det är bara mina egna funderingar. Eller vad tror ni?
Mvh Andreas

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 24 januari 2006, 17:28

Sämre vapen har varit populära och funnits kvar längre, typ BAR. Att byta vapen mitt i krig (eller i fredstid) är något man inte gör så lätt, manskapet ska utbildas fabriker ska ställas om och så vidare.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 24 januari 2006, 17:48

Det har du faktiskt rätt i, Solitaire, men om man tittar på just hur fort utvecklingen går i krig, man försöker ständigt ta bort allt som kan påverka vapnets prestanda på ett negativt sätt. Det kommer ju nya varianter och nya Mk.X hela tiden. Det går ju mycket fortare i krig än i fredstid, det är i alla fall så jag har uppfattat det. Det är väl av nöden tvunget att hela tiden förbättra när soldatens liv hänger på att vapnet fungerar som det ska.
Du tror inte att man kanske tänker sig att man är villig att betala priset för att ställa om maskiner, utbilda mannar, mm. eftersom man tycker att det är viktigast att man har bra vapen?
Jag har aldrig varit försvarsminister så jag vet inte hur man tänker i den situationen :)
Mvh Andreas

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 januari 2006, 18:29

Ett FÖR dåligt vapen överlever knappt kriget där det gör debut.

Jämför BAR med
Bild
och Bren med Knorr-Bremse.
Bild

MVH

Hans

Edit - Bild på Knorren
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 25 gånger.

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 24 januari 2006, 18:32

Är det en Chachaut(stavning?) på bilden?

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 24 januari 2006, 19:10

Andreas K skrev:Är det en Chachaut(stavning?) på bilden?
Chauchat.

MVH

Hans

edit - länk
Senast redigerad av 1 Hans, redigerad totalt 25 gånger.

Solitaire
Medlem

Inlägg av Solitaire » 25 januari 2006, 01:18

BAR hängde kvar länge trots dålig benstöd, litet magasin och trots att det inte gick att byta pipa (mekanismen är det inget fel på den finns ju kvar än idag i nya kulsprutor som rättat till just de felen). Om ett vapen inte är helt värdelöst brukar det finnas kvar ett tag. Exempelvis så gav det tjeckiska originalet av Bren med raka magasin mindre eldavbrott än det brittiska versionen.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 25 januari 2006, 08:39

Solitaire skrev:BAR hängde kvar länge trots dålig benstöd, litet magasin och trots att det inte gick att byta pipa (mekanismen är det inget fel på den finns ju kvar än idag i nya kulsprutor som rättat till just de felen). Om ett vapen inte är helt värdelöst brukar det finnas kvar ett tag. Exempelvis så gav det tjeckiska originalet av Bren med raka magasin mindre eldavbrott än det brittiska versionen.
Vi är nog överens, Bren och BAR är inte de perfekta vapnen. De har bägge fel och brister men bägge var tillräckligt bra i sin roll att de hängde kvar såpass länge. Jämför som sagt med riktigt dåliga vapen som Chauchat och Knorr-Bremse.

T.o.m de vapnen som är kända för att vara riktigt bra har sina svagheter.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Andreas K
Medlem

Inlägg av Andreas K » 25 januari 2006, 08:55

Vad var det som var fel med Knorr-Bremse?
Andreas

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 25 januari 2006, 09:09

Andreas K skrev:Vad var det som var fel med Knorr-Bremse?
Andreas
Allt! :lol:

Nu kommer jag inte ihåg exakt vad men någon detalj i konstruktionen gjorde att det lätt blev vådaskott.

Från AHF och vår egen Varjag, han kommer säkert att fylla på:
varjag skrev:I can't be certain - but all those exotic unusual submachine-guns like Bergmanns, Steyr's and ERMA's seem to have been the exclusive toys of the SS/WSS and Police units. It seems that before something like 1942 the SS/WSS had very little pull with the Wehrmacht procurement office and were simply denied access to arms manufacture, controlled by that office. Hence, the SS bought firearms in the open market and ended up with surplus and unwanted weaponry - like those mentioned. As a curio, they even are said to have ended up with one of the most useless LMG's in the world - the Knorr-Bremse M.1934/35 LMG, an abomination that they only shared with the Swedish Home Guard.
Det var korrekt med vådaskott http://www.probertencyclopaedia.com/FMI.HTM

http://www.mvs.chalmers.se/~m95perm_2/v ... g_m40.html

MVH

Hans

Skriv svar