Officerare, språk och utrustning i Handschar, Nederland mm..
-
Blitzkrieg
- Utsparkad
Ockuperat är fel ord eftersom Bosnien inte var en egen stat då Kroatien bildades. Däremot kan man säga att regionen Bosnien var del av Kroatien.Ban_Kulin skrev:En grej vill jag bara rätta till: En stor majoritet av soldater i Handschar var inte kroater utan bosniaker. Anledningen att i divisionens namn återfinns ordet "kroatisk" är av den enkla anledningen att Bosnien under II världskriget var ockuperat av Kroatien (NDH)
mvh/ Daniel
Bosnien var en del av kungadömet Jugoslavien. Landet tillföll inte Kroatien utan kroatiska armén, med stöd av tyskarna, rullade in i landet när Tyskland förklarade krig mot Jugoslavien och Kroatien bröt sig loss.D. Löwenhamn skrev:Ockuperat är fel ord eftersom Bosnien inte var en egen stat då Kroatien bildades. Däremot kan man säga att regionen Bosnien var del av Kroatien.
mvh/ Daniel
Vi kan ta ett fiktivt exempel: 1947 anfaller Frankrike Spanien och lyckas erövra endast Baskien. Tre år efterår förlorar fransmännen kriget och drar sig tillbaka men Baskien blir ett självständigt land. Är det inte rätt då att kalla fransmännens närvaro för ockupation?
Jag tycker nog att du har fel även rent ur rättsligt synpunkt: FN har fastlagit att Israel sedan 1967 håller de palestinska områden ockuperade. Och alla vet vi ju att Palestina (till skillnad från Bosnien) aldrig tidigare har varit ett självständig land.
Med tanke på det så är det endast rätt att kalla Kroatiens närvaro i Bosnien under II världskriget för ockupation.
- Mathias Forsberg
- Medlem
De palestinska områdena är rent tekniskt ockuperade från Jordanien och Egypten (och tillkrånglas av att dessa stater inte längre gör anspråk på dessa områden) och inte från en icke existerande palestinskt stat. Varför det är så intressant är just därför att det är förbjudet att anlägga bosättningar på ockuperad mark.Ban_Kulin skrev: Jag tycker nog att du har fel även rent ur rättsligt synpunkt: FN har fastlagit att Israel sedan 1967 håller de palestinska områden ockuperade. Och alla vet vi ju att Palestina (till skillnad från Bosnien) aldrig tidigare har varit ett självständig land.
Med tanke på det så är det endast rätt att kalla Kroatiens närvaro i Bosnien under II världskriget för ockupation.
För att återgå till Bosnien 1941-44. På samma sätt var Bosnien (liksom egentligen själva Kroatien) ockuperat jugoslaviskt territorium, eftersom något fredsavtal inte fanns eller ett erkännande av Kroatien som självständig stat.
/Forsberg
Du kan också titta in hos http://www.feldgrau.com och fråga där.
Faktiskt inte , under perioden då Gaza ockuperades av Egypten och Västbanken av Jordanien gjordes det inga försök av ockupationsmaktren att annektera områdena och låta invånarna bli medborgare i ockupationsmakterna.Mathias Forsberg skrev:De palestinska områdena är rent tekniskt ockuperade från Jordanien och Egypten (och tillkrånglas av att dessa stater inte längre gör anspråk på dessa områden) och inte från en icke existerande palestinskt stat. Varför det är så intressant är just därför att det är förbjudet att anlägga bosättningar på ockuperad mark.Ban_Kulin skrev: Jag tycker nog att du har fel även rent ur rättsligt synpunkt: FN har fastlagit att Israel sedan 1967 håller de palestinska områden ockuperade. Och alla vet vi ju att Palestina (till skillnad från Bosnien) aldrig tidigare har varit ett självständig land.
/Forsberg
Av någon outgrundlig anledning tackade den Hashemitiska konungasläkten i Jordanien nej till anspråken över Jerusalem och lät Israel ta över problemet.
Om jag inte missminner mig så hade redan kroaterna under Ante Pavelic utropat en egen stat när Tyskarna vann kriget mot Jugoslavien.För att återgå till Bosnien 1941-44. På samma sätt var Bosnien (liksom egentligen själva Kroatien) ockuperat jugoslaviskt territorium, eftersom något fredsavtal inte fanns eller ett erkännande av Kroatien som självständig stat.
Antagligen , jag har en arbetkamrat vars farfar var medlem i Handschar , han var den ende i släkten som kunde tala tyska och blev enligt deras utsago uttagen till gruppbefäl just p.g.a hans tyskspråkighet.Probstner skrev: Förhastat antagande kanske, men är det inte rimligt att utgå ifrån att tyska var kommandspråk i alla förband oavsett etnisk sammansättning? Var det inte så i Österrikes (inte Ungerns) krigsmakt under Första världskriget?
i krigets slutskede flydde han till Berlin och ingen i hans släkt hörde av honom igen efter det...