Tysk fysik

Tillägnad vår saknade medlem varjag
E_Vogel
Medlem

Tysk fysik

Inlägg av E_Vogel » 31 augusti 2002, 01:22

Kvantfysik och relativitetsteori var ju inget som godkänndes av NSDAP. Gjordes det några mer spännande försök att ersätta eller vederlägga dessa eller fortsatte man helt enkelt med newtonsk fysik?

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 31 augusti 2002, 10:42

Jag misstänker att man pysslade med det iallafall, man sade bara inte till Hitler att man gjorde det.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 31 augusti 2002, 12:13

Eller så struntade Hitler att vidta åtgärder! Kanske Speer la in ett bra ord för forskarna.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 31 augusti 2002, 20:26

Tyskarnas främste fysiker under nazitiden, då ju Einstein lämnat landet, var Werner Heisenberg. Han var möjligen också världens då främste fysiker efter just Einstein, och var just den som formulerade kvantmekaniken (vilket han fick Nobelpriset för 1932), och dessutom den i sammanhanget viktiga "Heisenbergs osäkerhetsrelation".

1937 fick han problem, då en anonym artikel i en SS-tidning anklagade honom för att ha samarbetat med judar, och för att inte vara tillräckligt patriotisk och stortysk i andanom. Det senare var nonsens, eftersom han var mycket tyskpatriotisk, men samarbetat med judar hade han, vilket var svårt att undvika, eftersom både giganten Einstein och Heisenberg egen lärare Niels Bohr var judar, liksom ett flertal av dåtidens fysikerelit.

Efter mycket om och men - slutligen efter att Heisenbergs mamma skrivit ett brev till Himmlers mamma, som hon var bekant med sedan ungdomen - fick han klartecken från Himmler själv att fortsätta med sin forskning, på villkor att han inte kändes vid personen Einstein (och dennes åsikter) när han använde hans relativitetsteori.

Därefter var det inga problem för Heisenberg att arbeta vidare på att framställa en atombomb, med hjälp av de främsta fysikerna och ingenjörerna, med uran från det ockuperade Belgien, tungt vatten från det ockuperade Norge, och slavarbetskraft från koncentrationslägret Sachsenhausen.

Endast tillfälligheter (som attentatet mot den norska anläggningen för framställande av tungt vatten i Vemork) gjorde att tyskarna inte blev klara med atombomben före amerikanerna. Detta hade förstås på intet sätt varit möjligt om de inte fått använda relativitetsteorin och kvantfysiken ...

Användarvisningsbild
Olof Larsson
Medlem

Inlägg av Olof Larsson » 31 augusti 2002, 22:20

Jag har fått uppfattningen att Heisenberg inte var så där jätteentusiastisk över att ge Hilter en atombomb,
vilket delvis skulle förklara hur långt efter jänkarna de låg.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 31 augusti 2002, 23:20

Larsson skrev:Jag har fått uppfattningen att Heisenberg inte var så där jätteentusiastisk över att ge Hilter en atombomb,
vilket delvis skulle förklara hur långt efter jänkarna de låg.
Det var vad han själv påstod efter kriget, dvs att han visst hade kunnat bygga en bomb, men avsiktligt ledde in projektet på villospår för att inte nazisterna skulle få tillgång till atomvapen.

Dock blev han avlyssnad i hemlighet när han satt fånge på ett lantgods i England tillsammans med andra tyska vetenskapsmän, efter att ha blivit gripen av amerikanerna i Alperna strax före krigsslutet. Inspelningarna offentliggjordes femtio år senare, och visade att han ljög.

E_Vogel
Medlem

Inlägg av E_Vogel » 1 september 2002, 12:04

Tack för svaret Lindir. Tänkte inte alls på att de höll på att bygga atombomber när jag skrev frågan. :oops:

Fast med tanke på hur tredje riket fungerade så är det väl inte alls otroligt att man också hade något forskarlag som arbetade på vederlägga Einstein.

Finns det några böcker som behandlar (natur)vetenskapen under Hitler? Jag gjorde en tafatt Librissökning utan att hitta något.

C S Lowe
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av C S Lowe » 1 september 2002, 18:35

E_Vogel skrev:Finns det några böcker som behandlar (natur)vetenskapen under Hitler? Jag gjorde en tafatt Librissökning utan att hitta något.
ett förslag är "E=mc2 - Historien om världens mest kända ekvation" av David Bodanis ( ISBN: 91-1-300902-8 )

ur innehållsförteckningen -

4. Ekvationen växer upp 129
Tyskland tar täten 131
Norge 149
Amerika hinner i kapp 158
08.16 - över Japan 179

Boken innehåller en hel del om Heisenberg och andra Tyska fysiker som t ex Lise Meitner och Otto Hahn. De Tyska atombombsförsöken mm.

Användarvisningsbild
Lindir
Medlem

Inlägg av Lindir » 2 september 2002, 03:57

E_Vogel skrev:Fast med tanke på hur tredje riket fungerade så är det väl inte alls otroligt att man också hade något forskarlag som arbetade på vederlägga Einstein.
Det är väl ganska troligt att man försökte komma undan dessa "judiska" teorier på olika sätt. Ett annat sätt var ju att helt enkelt ta ifrån Einstein äran av relativitetsteorin. Det finns än idag ett antal nazistiska, och närbesläktade, internetsidor som försöker hävda att Einstein bara plagierade teorier som mer ariska vetenskapsmän redan kommit på ...
E_Vogel skrev:Finns det några böcker som behandlar (natur)vetenskapen under Hitler? Jag gjorde en tafatt Librissökning utan att hitta något.
Jag rekommenderar också Bodanis bok, som är ett verkligt mästerverk i populärvetenskapgenren. Den är en biografi om E=mc2 och skildrar i historiskt perspektiv olika märkesmän som klarlagt olika delar av ekvationen (från upptäckter av vad massa, energi och ljushastighet är, under 1700- och 1800-talen, till Einsteins och Heisenbergs avancerade teorier), och förklarar samtidigt alla begrepp så att till och med en humanist som jag förstår. De centrala delarna av boken handlar sedan om hur dessa teorier användes i kapplöpningen om atombomben, med mycket levande skildringar av medverkande personer, experiment, attentat, intriger och förvecklingar. Det finns också omfattande noter och vidare lästips med kommentarer.

Vill man fördjupa sig kan kanske följande vara något att ha:
Richard Rhodes: The making of the Atomic Bomb (1986), en prisbelönt överblick över både tyska och amerikanska bombprojekten,
Paul Lawrence Rose: Heisenberg and the Nazi Atomic Bomb Project: A Study in German Culture (1998), en något kontroversiell bok med den tyska inställningen och mentalitetens inverkan på atombombsprojektet,
Werner Heisenberg: Physics and beyond: Encounters and Conversations (1971), Hesienbergs egen version, samt
Jeremy Bernstein: Hitler's Uranium Club: The Secret Recordings at Farm Hall (1996), med den hemliga avlyssningen av Heisenberg och kolleger vid deras engelska fångenskap, med bakgrund och kommentarer.

Vetenskapen i största allmänhet under Hitler har jag för ögonblicket inga tips på, men det finns nog en hel del. Jag återkommer om jag kommer på något.

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 3 september 2002, 11:35

Lindir skrev:(från upptäckter av vad massa, energi och ljushastighet är, under 1700- och 1800-talen, till Einsteins och Heisenbergs avancerade teorier),
Ehh. en aning petigt från min sida, men ingen vet vad energi eller massa är. Det Einstein gjorde var att han visa att de är olika form av samma sak. Ta H2O t.ex. vatten kan existera som is, vatten och gas.

??? kan existera i form av energi och massa. Vem vet, det kanske kan existera som något annat också.

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 3 september 2002, 11:42

Jag har skummat igenom den här grenen och upptäcker att ni inte nämner Max Plank i samband med teorin om energinkvanta dvs "kvantteorin". Visst var det han som upptäckte att energi är kvantiderat, inte Heisenberg.

Någon lär ha sagt att Planks största upptäckter var Kvantteorin och Einstein. Max intresserade sig för Einstein teorier men ifrågasatte den och ifrågasattes av Einstein.

Relativitetsteorin och kvantteorin går stick i stäv med varandra i vissa fall.

C S Lowe
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av C S Lowe » 3 september 2002, 14:03

überjunge skrev:
jo precis, det är ett problem, eftersom båda teorierna stämmer var för sig, men båda kan inte vara korrekta eftersom de motsäger varandra på vissa direkt avgörande punkter (minns ej vilka så här på rak arm)

därav teorin om sk "supersträngar" som anses kunna lösa detta problem, har inte satt mig in i teorin bakom detta men om jag inte minns fel så bygger det på antagandet att det finns många fler "dimensioner" än vad vi tror idag.

überjunge
Medlem

Inlägg av überjunge » 4 september 2002, 10:08

C S Lowe skrev:
überjunge skrev:
jo precis, det är ett problem, eftersom båda teorierna stämmer var för sig, men båda kan inte vara korrekta eftersom de motsäger varandra på vissa direkt avgörande punkter (minns ej vilka så här på rak arm)

därav teorin om sk "supersträngar" som anses kunna lösa detta problem, har inte satt mig in i teorin bakom detta men om jag inte minns fel så bygger det på antagandet att det finns många fler "dimensioner" än vad vi tror idag.
Einstein menade att information inte kunde färdas snabbare än ljustet hastighet. Enligt de kvantmekaniska lagarna kom han fram till (i ett tanke experiment) att man kunde "flytta" iformation snabbare ljus. Max Plank i sin tur tyckte inte att det var något konstigt med det. (I Österrike har man kunnat visa att det faktiskt går att som de sa själva teleportera saker. De "flyttade" en foton en meter på 0 sekunder.

Strängteorin: Jo precis som du säger, man antar att det finns upp till elva dimensioner. Tre "på" varje dimension i rummet. Dessa dimensioner ska enligt teorin krulla ihop sig runt våra tre dimensioner. bla bla osv.
Som du säkert märkt har jag inte det här klart för mig. Men, som du sa strängteorin binder de andra teorierna.

liljekonvalj
Medlem

Inlägg av liljekonvalj » 4 september 2002, 11:13

Hur "nära" var tyskarna egentligen ett färdigställande av en atombomb? Om tyskarna fått forska ostört med framtagandet av en atombomb, hade dom möjligtvis kunnat haft en i början av 1945?

Om man leker med tanken att tyskarna lyckats framställa en atombomb januari 1945 skulle dom då använda den i en V2 raket och skicka mot London osv för att få ett snabbt krigsslut ? Eller hur tror ni ett scenario skulle sett ut?

C S Lowe
Ny medlem
Kontakt:

Inlägg av C S Lowe » 4 september 2002, 12:13

liljekonvalj skrev:Hur "nära" var tyskarna egentligen ett färdigställande av en atombomb? Om tyskarna fått forska ostört med
framtagandet av en atombomb, hade dom möjligtvis kunnat haft en i början av 1945?

Om man leker med tanken att tyskarna lyckats framställa en
atombomb januari 1945 skulle dom då använda den i en V2 raket
och skicka mot London osv för att få ett snabbt krigsslut ? Eller hur tror ni ett scenario skulle sett ut?
vänder mig här till Bodanis bok som jag tidigare nämnde -

"vad kunde Tyskarna realistiskt sett ha uppnått?
Förmodligen inte en fullt utvecklad atombomb, men den
fysikaliska kemisten Paul Hartneck i Hamburg hade starkt
förordat en reaktor som i stället för tungt vatten hade koldioxid
som moderator. Den skulle varit lätt att bygga med det tekniska
kunnade och de urantillgångar Tyskland hade och det skulle varit
enkelt att utrusta V1 och V2-raketerna med de stora mängder
radioaktivt material som denna reaktor skulle ha producerat.
Otto Skorenzy tycks ha föreslagit att New York skulle anfallas
med radioaktiva vapen som avsköts från en ubåt. Nazisternas
ubåtar kunde med lätthet nå den amerikanska ostksten och
några hade utrustats så att de kunde skjuta upp mindre flygplan...."

bifogar en länk som en sökning i Google på "german a-bomb" gav -

http://www.soundprint.org/radio/display ... he+Bomb%3F
Senast redigerad av 2 C S Lowe, redigerad totalt 4 gång.

Skriv svar