Band of Brothers - kommentarer, frågor och svar

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 15 januari 2006, 00:54

Buffar den här tråden för att få lite mer information.

Eftersom jag ännu inte har läst boken så undrar jag om batteriet som slås ut på D-dagen.

Vilken typ av pjäser var det och vilken enhet var det?
Finns där foton ifrån platsen?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Inlägg av Ori » 15 januari 2006, 01:26

Uruk-Hai skrev:Eftersom jag ännu inte har läst boken så undrar jag om batteriet som slås ut på D-dagen.

Vilken typ av pjäser var det och vilken enhet var det?
Finns där foton ifrån platsen?
Du har kollat på sida 2 i denna tråd ?
Där finns en länk till en hemsida med mycket information, fast utan bilder på stället.

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 15 januari 2006, 13:22

Nu skäms jag lite......

Den länken hade ju all information jag behövde ha.

Tack för att du har ögonen med dig. :)

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 31 mars 2006, 15:59

Då har jag en fråga, hoppas du kan svara på den

I avsnitt 4 när de står vid flygplanen kommer ju Popeye tillbaka från sjukhuset. Han har fått skjuts av Kapten Sobel som tydligen blivit utsedd till förrådsofficer eller nåt i den stilen.

Sobel börjar käfta med Malarky och i bakgrunden står en motorcykel som de båda tittar på och Sobel säger något i stil med "trodde du att du skulle komma undan med det". Vad menar Sobel med detta, är det någon gammal oförätt som Malarky begått eller är det något med motorcykeln som avses?

Användarvisningsbild
Björn E
Medlem

Inlägg av Björn E » 31 mars 2006, 16:03

Nu var det ett tag sedan jag tittade på BoB, men tidigare i serien ser man Malarkey och någon till busköra med motorcykeln, bland annat är de väldigt nära att krocka med en lastbil.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 31 mars 2006, 16:18

Björn E skrev:Nu var det ett tag sedan jag tittade på BoB, men tidigare i serien ser man Malarkey och någon till busköra med motorcykeln, bland annat är de väldigt nära att krocka med en lastbil.
Just det, i slutet på avsnitt 2 är de ute och kör lite fort. Det skulle alltså vara det som Sobel irriterat sig på, att de "beslagtagit" en motorcykel för att ha lite roligt med. Då kan man ju fråga sig varför motorcyklen i fråga är med ut på flygplattan?

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Krigsbyte

Inlägg av Ori » 31 mars 2006, 18:37

Motorcykeln som dom kör med i början på avsnitten när dom har kommit tillbaka till England är en motorcykel som dom myglat över kanalen. Säkerligen straffbart på ett kännbart sett !

--
Jörgen

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 31 mars 2006, 19:54

Motorcykeln "befriades" från ett annat amerikanskt förband i Normandie, så det var det som Sobel åsyftade. Tydligen var det vanligt att fordon norpades från andra enheter - på vissa håll kunde dussintals jeepar byta ägare varje dag!

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 31 mars 2006, 21:10

Då kommer här en fråga till.
Varför springer Eugene Jackson in i sin egen granat under räden över floden, jag får inte riktigt ihop det. Har man genomgått den utbildningen och alla de striderna så borde man ju veta bättre.

Användarvisningsbild
Ori
Medlem

Krig är farligt...

Inlägg av Ori » 31 mars 2006, 23:10

Det nämns inget direkt i boken om varför, bara att dom rusar in så snabbt att Jackson träffas av ett splitter. Det är flera granater som har kastats in så min gissning är att det är en missbedömning i stridens hetta av antingen antal eller tid. Kanske orsakat delvis av en övertro på sin egen vana / erfarenhet.

Skalmans egen BoB-guru B Hellqvist har kanske mer fakta ?

Jag hade fått för mig att det var smugglingen av motorcykeln som gjorde stölden allvarlig, men nu kan jag inte komma på varför och hittar inget i boken heller. Finns det någon sådan antydning i tv-serien / boken, eller är det mitt minne som spelar mig ett spratt ?

--
Jörgen

Användarvisningsbild
Uruk-Hai
Medlem

Inlägg av Uruk-Hai » 1 april 2006, 23:55

B Hellqvist skrev:Motorcykeln "befriades" från ett annat amerikanskt förband i Normandie, så det var det som Sobel åsyftade. Tydligen var det vanligt att fordon norpades från andra enheter - på vissa håll kunde dussintals jeepar byta ägare varje dag!
Kommer att tänka på Von Luck när han berättar att han återerövrade en motorcyker i Normandie som 8th Armoured hade norpat i nordafrika.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 4 april 2006, 14:31

En sista fråga nu när jag sett klart serien.

I slutet på sista avsnittet har alla samma gevär vid uppställningarna och när de jagar bland annat. Var det så att de fick lämna in alla automat- och understödsvapen och annan utrustning så som pistoler och handgranater när kriget i Europa var vunnet?

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 4 april 2006, 19:37

maal skrev:En sista fråga nu när jag sett klart serien.

I slutet på sista avsnittet har alla samma gevär vid uppställningarna och när de jagar bland annat. Var det så att de fick lämna in alla automat- och understödsvapen och annan utrustning så som pistoler och handgranater när kriget i Europa var vunnet?
Det var nog snarare så att man efter fredens ankomst la undan understödsvapen och handgranater (men att de fanns tillgängliga), och behöll personliga vapen. Det var ju inte helt säkert, med rykten om "Werwolf"-förband.

Perruz
Medlem

Inlägg av Perruz » 11 april 2006, 22:49

Dick Winters alldeles egna biografi över Easy Company har kommit ut.
Läste den med behållning, den ger lite reflexioner över händelserna,
man får en del "flashbacks" från serien. Tyckte denna var bättre än
den förra biografin "Biggest Brother" skriven av Larry Alexander.

//Per

Användarvisningsbild
krypto
Medlem

Inlägg av krypto » 6 maj 2006, 18:57

Nu har jag fått hem BoB-boxen. Guld!

Skriv svar