Hej
Mellan Uddevalla och Vänersborg finns det en väl utbyggd försvarslinje som byggdes under andra världskriget.
Jag har hör att den kallas för Vänerlåset.
Är det någon som har mer information om denna eller tom kartor.
Försvarslinje Uddevalla-Vänersborg
Re: Försvarslinje Uddevalla-Vänersborg
Hej John!John skrev:Hej
Mellan Uddevalla och Vänersborg finns det en väl utbyggd försvarslinje som byggdes under andra världskriget.
Jag har hör att den kallas för Vänerlåset.
Är det någon som har mer information om denna eller tom kartor.
Visserligen var det ju ett tag sedan du skrev, och kanske är det till och med så att du inte ens läser här längre?
Men för dem som är intresserade så håller jag på att lokalisera samt dokumentera Uddevalla-Vänersborgs linjen och har även en sida där jag lägger upp gallerier från olika värn i området. Har "tonvis" med bilder, men har inte sorterat dem än, samt så är vissa för dåliga att läggas upp. Angående de som är för dåliga att läggas upp, så kommer nya bilder att tas under våren!
http://www.kugelblitz.se är länken, hoppas det skall smaka!
Hej
Bra ide att dokumentera vårt fortifikationsarv från WW2.
I början på 90-talet började man riva och ta bort många av dessa anläggningar. Men av någon orsak avstannade detta.
Vi skulle ju aldrig drömma om att riva Bohus fästning, men av någon orsak så var det OK att riva försvarsanläggningar från WW2.
Jag har varit ute och gått en del i markerna runt Uddevalla och man kan träffa på bunkrar och liknande på de mest underliga ställen.
Har du fått tag på någon karta över linjen? eller över befästningarna i Bohuslän i allmänhet?
Kanske Gamla I17 museet har någon sådan. Jag har tänkt att gå dit någon gång och fråga men det har aldrig blivit av.
I början på 90-talet började man riva och ta bort många av dessa anläggningar. Men av någon orsak avstannade detta.
Vi skulle ju aldrig drömma om att riva Bohus fästning, men av någon orsak så var det OK att riva försvarsanläggningar från WW2.
Jag har varit ute och gått en del i markerna runt Uddevalla och man kan träffa på bunkrar och liknande på de mest underliga ställen.
Har du fått tag på någon karta över linjen? eller över befästningarna i Bohuslän i allmänhet?
Kanske Gamla I17 museet har någon sådan. Jag har tänkt att gå dit någon gång och fråga men det har aldrig blivit av.
Karta har jag ingen, förutom kartan över funna värn.John skrev:Hej
Underliga ställen låter trevligt, maila gärna beskrivningar om så är möjligt.
I17 museet har tyvärr ingen karta utan endast en målning på väggen där man, lite slarvigt, ritat ut linjen.