Helsingborg - utsatt läge

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Helsingborg - utsatt läge

Inlägg av Stilleben » 11 januari 2006, 22:18

Från "flakens (luftvärnets) verkningar på marken", viewtopic.php?t=21704
citeras:

"Under de stora allierade överflygningarna nattetid av Skåne på väg till och från Tyskland, gav ju luftvärnet regelmässigt eld, ibland både ihållande och intensivt.

När det gällde överflygningar av Helsingborg med omnejd så sköt även det tyska luftvärnet på andra sidan Öresund och dessa splitter hamnade också på svensk område.

Endast smärre skador på takpannor och fönster inrapporterades dock, alltså inga personskador.
------
Risken för att allmänheten skulle skadas diskuterades dock i det alltså mera utsatta Helsingborg. Det ledde till ett stadgande om att den som onödigtvis uppehöll sig utomhus vid luftvärnsbeskjutning kunde fällas till böter, vilket dock aldrig kom att användas."

I Helsingborgs polismästare Göte Fribergs bok om krigsåren "Stormcentrum Öresund" konstateras att Helsingborg med sitt utsatta läge var ensam om denna med stöd av lokala ordningsstadgan i sept. 1942 utfärdade föreskrift, som kom att lyda som följer:

"Därest flygplan, som befinner sig över staden eller över Sundet utanför staden, beskjutes från dansk eller svensk sida, skall, där så ske kan, befolkningen i staden hålla sig inomhus och gatutrafikanter söka skydd för att undgå fara att träffas av projektiler eller skärvor därav.
Den som bryter mot vad sålunda föreskrivits straffas med böter högst etthundra kronor".

Helsingborgs utsatta läge har ju bl.a. även beskrivits i Leif Högbergs högintressanta bok, del 3, om Nordvästra Skåne, utgiven 2005, där Helsingborg med sina många bunkeranläggningar, stadsvärn, kustartilleriet vid Djuramossa m.m. ägnas stort utrymme.

Vid innevarande årsskifte utkom en bok, Museets årsbok, som i år heter "Utsatt läge" och handlar om beredskapstiden i Helsingborg. Jag har inte haft tillfälle att ta del av den, men kanske kan den som har gjort det förmedla något till Skalmans läsare?

Även andra inlägg om krigsåren i Helsingborg välkomnas!

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Helsingborg - utsatt läge

Inlägg av Hans » 11 januari 2006, 22:43

Stilleben skrev: "Därest flygplan, som befinner sig över staden eller över Sundet utanför staden, beskjutes från dansk eller svensk sida, skall, där så ske kan, befolkningen i staden hålla sig inomhus och gatutrafikanter söka skydd för att undgå fara att träffas av projektiler eller skärvor därav.
Den som bryter mot vad sålunda föreskrivits straffas med böter högst etthundra kronor".
Jag kan inte tillföra något men bara detta gör min afton! Jag tror att man kan utläsa mycket ur en enstaka text, de facto att man tog det såpass allvarligt. Tack.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 12 januari 2006, 07:04

Hans skrev:
Stilleben skrev: "Därest flygplan, som befinner sig över staden eller över Sundet utanför staden, beskjutes från dansk eller svensk sida, skall, där så ske kan, befolkningen i staden hålla sig inomhus och gatutrafikanter söka skydd för att undgå fara att träffas av projektiler eller skärvor därav.
Jag kan inte tillföra något men bara detta gör min afton! Jag tror att man kan utläsa mycket ur en enstaka text, de facto att man tog det såpass allvarligt. Tack.
MVH

Hans
Nja, mycket allvarligt ansågs det inte vara. Bestämmelsen tillkom närmast för att Helsingborgarna gärna såg överflygningarna med tillhörande ibland intensiva luftvärnseld (mest från Danmark således) med svepande strålkastare över himlen som ett storslaget fyrverkeri och gärna samlades på gator och torg för att beskåda det. Man ville alltså ha befolkningen så gott det gick inomhus för att gardera sig mot skador på liv och egendom. Men inget sådant allvarligare inträffade alltså.

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 januari 2006, 09:34

Stilleben skrev: Nja, mycket allvarligt ansågs det inte vara. Bestämmelsen tillkom närmast för att Helsingborgarna gärna såg överflygningarna med tillhörande ibland intensiva luftvärnseld (mest från Danmark således) med svepande strålkastare över himlen som ett storslaget fyrverkeri och gärna samlades på gator och torg för att beskåda det. Man ville alltså ha befolkningen så gott det gick inomhus för att gardera sig mot skador på liv och egendom. Men inget sådant allvarligare inträffade alltså.
Det var så jag menade, att den lokala ordningsmakten i alla fall fick något på pränt för att undvika en olycka. Jag gillar små notiser från vardagen som en illustration hur livet var då. Jag gillar skarpt att läsa tidningar från VK II då de ger en trovärdig bild om hur livet var - jämför med tråden med utdrag ifrån Östgöta Korrespondenten (som jag inte hittar :? ) med små notiser ur vardagen.

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 12 januari 2006, 10:10

Hans, du menar viewtopic.php?t=19000. Corren är som andra tidningar lite felstavad i rubriken och du sökte antagligen med "k". :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Hans

Inlägg av Hans » 12 januari 2006, 10:14

Tack Petter, jag skäms såsom gammal östgöte :oops:

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 13 januari 2006, 11:39

Att Helsingborgs polismästare utfärdar bestämmelser - för att undvika personskador, är helt logiskt.
Risken fanns - även om den uppenbarligen var liten, där Sundet är som smalast. Å andra
sidan - bibringas man här en känsla av att Helsingör nästan var en del av 'Kammhuber-linjen'
vilket knappast kan ha varit fallet. Största risken måste ha varit splitter från tungt Lv - vilket
man gissar det var ganska tunnsått av runt Hamlets Slott.....Varjag

Användarvisningsbild
meimer
Medlem

Hven

Inlägg av meimer » 14 januari 2006, 11:06

Hvens position var under denna period också ganska utsatt. Jag har, med anledning av denna tråd, frågat några som var med och bosatta på Hven under den tiden hur det var och de bekräftar att det periodvis föll avsevärda mängder mindre fragment och även då och då större över Hven. Vid ett tillfälle landade två amerikanska bombplan på vattnet straxt utanför Kyrkbackens hamn (västsidan) och en tysk jaktplanspilot nödlandade på staden vid vad som idag är Campingen (östsidan)

mvh

Andreas

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Re: Hven

Inlägg av CvD » 14 januari 2006, 11:49

meimer skrev:Hvens position var under denna period också ganska utsatt. Jag har, med anledning av denna tråd, frågat några som var med och bosatta på Hven under den tiden hur det var och de bekräftar att det periodvis föll avsevärda mängder mindre fragment och även då och då större över Hven. Vid ett tillfälle landade två amerikanska bombplan på vattnet straxt utanför Kyrkbackens hamn (västsidan) och en tysk jaktplanspilot nödlandade på staden vid vad som idag är Campingen (östsidan)

mvh

Andreas
En av Mosquitoplanen som deltog i Shellhusräden nödlandade i vattnet inom synhåll för Ven. Besättningen drunknade dock innan hjälp nådde fram...

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 januari 2006, 12:00

Med hänsyn till hur besättningen skulle ta sig UR en Mosquito - inte att undra på :roll:, Varjag

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 14 januari 2006, 12:10

varjag skrev:Med hänsyn till hur besättningen skulle ta sig UR en Mosquito - inte att undra på :roll:, Varjag
Har för mig att de satt uppe på flygplanskroppen ett tag innan den sjönk, så ut lyckades de ta sig...

/CvD

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 14 januari 2006, 12:12

varjag skrev:Med hänsyn till hur besättningen skulle ta sig UR en Mosquito - inte att undra på :roll:, Varjag
Okej, det fick mig att skratta trots ämnet. Bra poäng.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 14 januari 2006, 12:14

Most of the Mosquito Mk. VIs taking part in the attack returned safely but F/Lt. Pattison and F/Sgt. Pygram Mosquito NT 123 was hit by Flak over Copenhagen harbour and announced over the radio that they would try to reach Sweden, but with the left engine on fire they had to ditch East south-east of Hven, about two kilometers of Hakens lighthouse not far from Sweden. The crew was seen to crawl on top of the floating aircraft by locals at Hven but because they did not have any boats that could go out in the stormy weather they contacted the Island Police and he therefore called Landskrona in Sweden for help, but the help arrived to late and the two flayers had drowned and were both KIA. The wreckage has been located after the war, but there was no trace of Pilot F/Lt David V. Pattison and F/Sgt Frank Pygram.
http://www.ww2aircraft.net/forum/about2 ... shellhouse

/CvD

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 14 januari 2006, 14:03

meimer skrev:Hvens position var under denna period också ganska utsatt. Jag har, med anledning av denna tråd, frågat några som var med och bosatta på Hven under den tiden hur det var och de bekräftar att det periodvis föll avsevärda mängder mindre fragment och även då och då större över Hven. Vid ett tillfälle landade två amerikanska bombplan på vattnet straxt utanför Kyrkbackens hamn (västsidan) och en tysk jaktplanspilot nödlandade på staden vid vad som idag är Campingen (östsidan)

mvh

Andreas
Då kanske det ligger ett par restaureringsvärdiga vrak - strax utanför Kyrkbacken - det råder brist på B-24 och
B-17 på flygmuséerna! mvh, Varjag

Användarvisningsbild
Stilleben
Medlem

Inlägg av Stilleben » 14 januari 2006, 14:50

CvD skrev:
Most of the Mosquito Mk. VIs taking part in the attack returned safely but F/Lt. Pattison and F/Sgt. Pygram Mosquito NT 123 was hit by Flak over Copenhagen harbour and announced over the radio that they would try to reach Sweden, but with the left engine on fire they had to ditch East south-east of Hven, about two kilometers of Hakens lighthouse not far from Sweden. The crew was seen to crawl on top of the floating aircraft by locals at Hven but because they did not have any boats that could go out in the stormy weather they contacted the Island Police and he therefore called Landskrona in Sweden for help, but the help arrived to late and the two flayers had drowned and were both KIA. The wreckage has been located after the war, but there was no trace of Pilot F/Lt David V. Pattison and F/Sgt Frank Pygram.
http://www.ww2aircraft.net/forum/about2 ... lhouse/CvD
I boken "Nödlandning Sverige" av Wegmann-Widfeldt anges att att man i två dagar under 1990 försökt lokalisera flygplanet på havsbotten, dock utan resultat och att besättningen fortfarande är saknad. Men har man som ovan tycks framgå lyckats senare?
varjag skrev:

mvh

Andreas
Då kanske det ligger ett par restaureringsvärdiga vrak - strax utanför Kyrkbacken - det råder brist på B-24 och
B-17 på flygmuséerna! mvh, Varjag
Om detta, vare sig de amerikanska bombplanen eller det tyska jaktplanet, finns inget i den alltså mycket tillförlitliga boken "Nödlandning Sverige" av Wegmann-Widfeldt, varför uppgifterna måste ifrågasättas.

Skriv svar