Ersättare till Tp 84 Hercules

Skriv svar
Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Ersättare till Tp 84 Hercules

Inlägg av Sarvi » 13 januari 2006, 12:42

FV:s åtta Tp 84:or är inte nya. De införskaffades från 1965-1981, och har gått många timmar. De är alla(?) byggda till eller uppgraderade till C-130H-standard. Ett är modifierat för lufttankning. Flyg- och underhållskostnader stiger. Det senaste jag har hört är att man ska göra livstidsförlängande åtgärder så att de kan flyga minst till 2015. Efter 2015 ska flygplanen efter ytterligare åtgärder eventuellt kunna hållas i drift fram till 2030, eller så ska man titta på möjliga ersättare.

So... vad säger ni? Begränsningarna är: inte fler än 5-10 plan att fördelas på högst två typer, planen ska helst vara västerländska, lufttankningsförmåga ej ett krav men önskvärt (beroende på FM:s framtida inritkning). Förmågan att klara dåliga landningsfält får inte vara sämre än befintliga plan.

Motivera. :)

Användarvisningsbild
tryggve
Medlem

Inlägg av tryggve » 13 januari 2006, 13:31

Motivera och motivera :-) ... Men C-130J känns väl i så fall som ett ganska trovärdigt alternativ. I alla fall om man nu inte efterlyser ökad lastförmåga...
Men som sagt, om de ska ersättas först om 10 år så vet man ju inte vad som är realistiskt.

Gutekrigaren
Medlem

Re: Ersättare till Tp 84 Hercules

Inlägg av Gutekrigaren » 13 januari 2006, 13:48

Sarvi skrev:lufttankningsförmåga ej ett krav men önskvärt (beroende på FM:s framtida inritkning).
Bara som tankbil eller för egen påfyllning också? :)

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 13 januari 2006, 13:56

@Tryggve
Viss ökad lastförmåga kan accepteras, men i så fall blir det väl på bekostnad av antalet plan. Måste tänka på ekonomin också, tio st An-225 är inte trovärdigt. Det är det jag menar med att man kan kombinera två olika plantyper - t.ex. en större typ och en liten typ. 10 år är väl lagom tidsperiod för att böja fundera på ersättare, det lär ju inte komma några helt nya tpflygplan på den tiden.

@Gutekrigaren
Njaäe, alltså som lufttankningskärra åt Gripen.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 13 januari 2006, 14:00

Airbus A400M kanske?
http://www.airbusmilitary.com/

/CvD

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 13 januari 2006, 16:16

Bild
Från CvD's länk.

Yees, först admiral och Storhertigsflygmarskalk :lol: Fast vi har ju redan våra mäktiga AWACS.

Det är så komplicerat med flygplansköp, politik, motköp, kringutrustning och underhåll så jag är inte säker på att jag begriper mer än att titta på om många väljer det - då måste det vara bra.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 13 januari 2006, 16:34

A 400 verkar rimligast. Dels för att det bör underlätta samverkan med andra stater som har samma kärra, och dels för att den är större och har längre ben än Hercan.
Det är inte rimligt att låta een 50 år gammal design styra all utvecklig av allt annat, bara för att man inte ids uppgradera.

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 13 januari 2006, 16:46

Ach, kan ju lägga in vad flygbojsen på F 7 själva har ställt upp för alternativ (snedstreck önskelista?) för framtida anförskaffning:
A: 8 st Hercules C-130 varav 4 med lufttankningsförmåga. Årskvotkostnad 400-422 MSEK. ”Prolongering av dagens kapacitet.”

B: 5 st A400M varav 3 med lufttankningsförmåga. Årskvotkostnad 312-442 MSEK. ”Begränsad numerär kräver hård prioritering.”

C: 5 st C-130 och 4 st A400M varav 3 med lufttankning. Årskvotkostnad 462-567 MSEK. ”Större handlingsfrihet och flexibilitet än alternativ B”

D: 5 st C-130 och 3 st C-17. Årskvotkostnad 530 MSEK. ”Fokusering på lufttransport. Stor lastkapacitet med god räckvidd. Ingen lufttankning.”

E: 5 st C-130 och 3 KC 767. Årskvotkostnad 490 MSEK. ”Mycket god lufttankningskapacitet.”

F: 5 st C-130 och 5 st C 27J Årskvotkostnad 399 MSEK. ”Reduktion av dagens transportkapacitet. Ingen lufttankning.”

G: 5 st C-130. Årskvotkostnad 274-276 MSEK. ”Stor reduktion av dagens transportkapacitet, ingen lufttankning.”
...enligt den här i sammanhanget något udda källan, iaf. Någon mer än jag som ramlade av stolen? Kunde aldrig trott att C-17 ens var påtänkt. Hursomhaver så verkar det som om det i alla alternativ utom alt A blir pensionering för de tre äldsta Herkorna.

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 13 januari 2006, 17:01

Sarvi skrev:Ach, kan ju lägga in vad flygbojsen på F 7 själva har ställt upp för alternativ (snedstreck önskelista?) för framtida anförskaffning:
A: 8 st Hercules C-130 varav 4 med lufttankningsförmåga. Årskvotkostnad 400-422 MSEK. ”Prolongering av dagens kapacitet.”

B: 5 st A400M varav 3 med lufttankningsförmåga. Årskvotkostnad 312-442 MSEK. ”Begränsad numerär kräver hård prioritering.”

C: 5 st C-130 och 4 st A400M varav 3 med lufttankning. Årskvotkostnad 462-567 MSEK. ”Större handlingsfrihet och flexibilitet än alternativ B”

D: 5 st C-130 och 3 st C-17. Årskvotkostnad 530 MSEK. ”Fokusering på lufttransport. Stor lastkapacitet med god räckvidd. Ingen lufttankning.”

E: 5 st C-130 och 3 KC 767. Årskvotkostnad 490 MSEK. ”Mycket god lufttankningskapacitet.”

F: 5 st C-130 och 5 st C 27J Årskvotkostnad 399 MSEK. ”Reduktion av dagens transportkapacitet. Ingen lufttankning.”

G: 5 st C-130. Årskvotkostnad 274-276 MSEK. ”Stor reduktion av dagens transportkapacitet, ingen lufttankning.”
...enligt den här i sammanhanget något udda källan, iaf. Någon mer än jag som ramlade av stolen? Kunde aldrig trott att C-17 ens var påtänkt. Hursomhaver så verkar det som om det i alla alternativ utom alt A blir pensionering för de tre äldsta Herkorna.
Mer förvånande:
Av de alternativ F7 föreslår i sin studie Air
Mobility anser Svenska Freds mot bakgrund av det
som framförts i detta PM att det alternativ som kan
komma att bli dyrast, alternativ D, är att föredra.
Själv blev jag mest förvånad av att KC 767 var med i alternativen...

/CvD

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 13 januari 2006, 17:35

CvD skrev:Mer förvånande: [klippa]

"Övriga nyheter: Enligt rapporter till Ekot har temperaturen i Helvetet nyss fallit ner mot nollpunkten, och snö och halka förväntas till kvällen. Flygande grisar har också observerats i luftrummet ovanför Stockholm." :)

Själv gillar jag alternativ C och D. Lufttankningskapacitet förutom för någon enstaka för utbildningsändamål i Sverige känns lite övermaga...

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 13 januari 2006, 18:58

Sarvi skrev:

"Övriga nyheter: Enligt rapporter till Ekot har temperaturen i Helvetet nyss fallit ner mot nollpunkten, och snö och halka förväntas till kvällen. Flygande grisar har också observerats i luftrummet ovanför Stockholm." :)
Var grisarna självlysande?

Kors i taket, jag måste faktiskt ge svenska freds en ny bedömning - på min tid var de lite mer, hur skall man säga, hrmm annorlunda. Nu ger de sin syn med, efter en snabb genomläsning, sunda argument - och det är inte "lägg ner skiten" utan en synpunkt som vilken gammal flygvapengeneral som helst 8O Kanske skall gå med - fast då blir det FÖR kallt i Helvetet :wink:

MVH

Hans

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 13 januari 2006, 19:16

Hans skrev:
Sarvi skrev:

Var grisarna självlysande?

Kors i taket, jag måste faktiskt ge svenska freds en ny bedömning - på min tid var de lite mer, hur skall man säga, hrmm annorlunda. Nu ger de sin syn med, efter en snabb genomläsning, sunda argument - och det är inte "lägg ner skiten" utan en synpunkt som vilken gammal flygvapengeneral som helst 8O Kanske skall gå med - fast då blir det FÖR kallt i Helvetet :wink:

MVH

Hans
Nja, såg en diskussion mellan ÖB HS och SFs FB. De var riktigt rörande överens i stort, det var bara detaljerna de diskuterade. Jag har räknat bort svenska freds definitivt efter det.

Back on topic. Jag har hört det där om C17 förut men dragit lite på smilbanden och tänkt att det måste ha varit några på transporten som drömt högt i fikarummet. Men tydligen inte.

Helt klart är att vi har en ganska liten flygtransportförmåga i detta landet och måste få upp den. C17 kanske inte är så dumt ändå. Ser lite skrattretande när vi åker utomlands och får med en container på Tp 84:an.

J.K Nilsson

Användarvisningsbild
Per Andersson
Medlem

Inlägg av Per Andersson » 13 januari 2006, 19:24

J.K Nilsson skrev: Helt klart är att vi har en ganska liten flygtransportförmåga i detta landet och måste få upp den. C17 kanske inte är så dumt ändå.
HAr inte C-17's STOL kapacitet (som sällan används, ens av USA) drivit upp priset rätt ordentligt?

Om vi är ute efter något som skall lyfta tungt och långt, men operera från 'riktiga flygfält' så kanske något ryskt är lämpligare?

Användarvisningsbild
J.K Nilsson
Medlem

Inlägg av J.K Nilsson » 13 januari 2006, 19:36

Jag skulle inte bli brydd över att titta på något ryskt. Numer fina grejor, kanske lite israelisk avionik och motorer från P&W eller GE. Ryska motorer har varit högljudda och törstiga, jag vet inte hur det är nu.

Ett alternativ skulle kunna vara C5 som surplus.

J.K Nilsson

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 13 januari 2006, 19:43

Antonov-70 eller IL-76MF är alternativ, men jag tvivlar på det starkt, tror snarare att man kommer att hyra in An-124:or i framtiden istället.

Skriv svar