Bästa Filmen?
-
Sturmgeschütz
- Medlem
- Kontakt:
men...
bland dom bästa filmerna är:
1. Memphis belle
2. Braveheart
3. telemarken
4. kanonnerna på Navarone
5. Sänk bismark
1. Memphis belle
2. Braveheart
3. telemarken
4. kanonnerna på Navarone
5. Sänk bismark
Re: .
Kan hålla med om flera av dem , men "den tunna röda linjen" skulle jag vilja ha en förklaríng till? Jäbnkare skall inte försöka sig på filmer med djup i kombination med krig.Finnrocker skrev:Jag lägger till några av mina favvos som inte redan nämnts,
Taxi Driver
Spinal Tap
Happiness
American Movie
Okänd Soldat
Modstrilogin
Fula, skitiga & elaka
Tunna Röda Linjen
Once Upon a Time in America
....listan blir lång ifall jag ska fortsätta.
/Markus
mvh
Kul att se vilka filmer som ni andra gillar. Ser själv hemskt mycket film, och har otroligt svårt att rangordna vilka som jag egentligen tycker är bäst.
om jag koncentrerar mig på filmer om WWII blir det följande:
Stalingrad -
först och främst, det är en mycket bra film. sedan det faktum att rollerna spelas av Tyskar (jo det är ju en Tysk film, så det faller sig iof naturligt)
vilket leder till en bra mycket högre grad av realism än resten av utbudet från först och främst Hollywood.
Järnkorset -
Precis som Stalingrad, en mycket bra film, med hög känsla av realism.
trevligt med en film där även Tyskar ges en chans att vara människor, och inte bara intelligensbefriade måltavlor.
Kellys Hjältar -
Underhållning, inte så mycket mer, men mycket bra sådan. Gillar speciellt scenen där de övertalat den Tyske Tiger-chefen att "öppna banken"
Döden på larvfötter -
Skulle nog kunna gjorts bättre, men när den kom 87 så hade jag precis läst alla Hassels böcker, så att se filmen var naturligtvis ett måste. Egentligen ingen strålande film men jag gillar den.
Saving Privat Ryan -
Rent tekniskt sett mkt välgjord.
ja det var de jag kunde skriva ner så här på rak arm, det finns mer, men det får bli en annan gång.
om jag koncentrerar mig på filmer om WWII blir det följande:
Stalingrad -
först och främst, det är en mycket bra film. sedan det faktum att rollerna spelas av Tyskar (jo det är ju en Tysk film, så det faller sig iof naturligt)
vilket leder till en bra mycket högre grad av realism än resten av utbudet från först och främst Hollywood.
Järnkorset -
Precis som Stalingrad, en mycket bra film, med hög känsla av realism.
trevligt med en film där även Tyskar ges en chans att vara människor, och inte bara intelligensbefriade måltavlor.
Kellys Hjältar -
Underhållning, inte så mycket mer, men mycket bra sådan. Gillar speciellt scenen där de övertalat den Tyske Tiger-chefen att "öppna banken"
Döden på larvfötter -
Skulle nog kunna gjorts bättre, men när den kom 87 så hade jag precis läst alla Hassels böcker, så att se filmen var naturligtvis ett måste. Egentligen ingen strålande film men jag gillar den.
Saving Privat Ryan -
Rent tekniskt sett mkt välgjord.
ja det var de jag kunde skriva ner så här på rak arm, det finns mer, men det får bli en annan gång.
- Johan Elisson
- Medlem
-
Sturmgeschütz
- Medlem
- Kontakt:
ojoj
Jag tycker att memphis belle är den bästa filmen som gjorts och kan göras...
annars är väll också Stalingrad bra...
...
.."dödens fält" (the killing fields, 198?), är ruggigt bra..klippen är något helt i särklass..
t
"Tuntematon Sotilas" så klart tillsammans med "Das Boot" och "When Trumpets Fade".
- Desert_Fox
- Medlem
Världens bästa film?
Ja inte fan är det Windtalkers i alla fall. Inte för att jag förväntar mig realism av John Woo, men det var ändå så extremt uselt.
- Olof Larsson
- Medlem
1. Vinterkriget
2. Stalingrad
3. Das Boot (Director´s Cut)
4. Apokalyps Now Redux
5. Plutonen
Sedan skulle jag vilja nämna specialeffekterna/stridsscenerna i Saving Private Ryan, Den Tunna Röda Linjen och Heat.
Så nu kan man ju bara vänta på att någon kompetent amerikan, med det rätta handlaget ska göra en ny Vietnam-film.
2. Stalingrad
3. Das Boot (Director´s Cut)
4. Apokalyps Now Redux
5. Plutonen
Sedan skulle jag vilja nämna specialeffekterna/stridsscenerna i Saving Private Ryan, Den Tunna Röda Linjen och Heat.
Så nu kan man ju bara vänta på att någon kompetent amerikan, med det rätta handlaget ska göra en ny Vietnam-film.
- CJBackfire
- Medlem
svårt att säga finns många bra...
spy game måste nämnas
jag lovar att även om den ser ut som en döda döda smör USA film
så är den otroligt bra och smart, den går dock inte i kronologisk ordning
den är underskatad...
sen apoc now redux...
hmmm börjar så bra med helicopter scenen men sen blir den konstig
som sagt spy game är inte en us smör film
spy game måste nämnas
jag lovar att även om den ser ut som en döda döda smör USA film