När uppstod den bestämda slutartikeln i svenskan?

Diskussioner om språkhistoria, allmän språkvetenskap och den komparativa språkforskningen.
Skriv svar
lovikavantaR
Medlem

När uppstod den bestämda slutartikeln i svenskan?

Inlägg av lovikavantaR » 11 januari 2006, 20:49

Någon som vet när den bestämda slutartikelN uppstod?
Jag har en känsla av att den uppstod under (äldre)runsvensk tid, eller är jag helt ute och cycklar?
Slutartikeln är unikt för de nordgermanska språken, bland de germanska språken (vad jag vet). Finns det någon förklaring på varför de uppstod? Har någon någon fin länk till en fin hemsida där all världens svar finns?

Jag har letat efter svar överallt men inte hittat det :/

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 11 januari 2006, 21:17

Unikt på vilket sätt, att de alltid finns där? I tyskan finns de ju i bestämd artikel ackusativ och dativ, bl.a...

lovikavantaR
Medlem

Inlägg av lovikavantaR » 11 januari 2006, 21:36

Belisarius skrev:Unikt på vilket sätt, att de alltid finns där? I tyskan finns de ju i bestämd artikel ackusativ och dativ, bl.a...
Det förstås...det tänkte jag inte på.
I bestämd form nominativ har tyskan ingen ändelse på substantiven. Ej heller engelskan, men svenskan. Någon som vet varför?

EDIT: Hittade svaret i web.comhem.se/~u23109959/svensk_spraakhistoria.pdf . Den bestämda artikeln smälte samman med slutet av ordet....

Karl H.
Medlem

Inlägg av Karl H. » 19 januari 2006, 19:14

Jag antar att bestämd slutartikel är detsamma som slutställd bestämd artikel, som det även diskuteras om i tråden Fler språk än svenska utan förartikel?

Det jag reagerade på är dock att tyskan inte alls har denna artikel, och ännu mindre böjs de i olika kasus, jfr. fsv. fisk-inn, fisk-ins, fisk-inum samt fisk-inn med den slutställda bestämda artikeln i de fyra olika kasusen.

Användarvisningsbild
Jouppe
Medlem
Kontakt:

Re: När uppstod den bestämda slutartikeln i svenskan?

Inlägg av Jouppe » 16 november 2008, 12:28

Karl H. skrev:Jag antar att bestämd slutartikel är detsamma som slutställd bestämd artikel, som det även diskuteras om i tråden Fler språk än svenska utan förartikel?

Det jag reagerade på är dock att tyskan inte alls har denna artikel, och ännu mindre böjs de i olika kasus, jfr. fsv. fisk-inn, fisk-ins, fisk-inum samt fisk-inn med den slutställda bestämda artikeln i de fyra olika kasusen.
Bör förstås vara: fiskr-in(n), fisks-ins, fiski-(i)num samt fisk-in(n)

Både ordstammen och artikeln böjdes i fonsvenskan. Därifrån har vi t.ex. i havsens djup
Dubbelt slut -nn skrevs inte ut i fornsvensk ortografi, men särskildes säkerligen i uttalet, för många av våra dialekter gör skillnad på ursprungligt *-inn och *-in.

Skriv svar