Combat Mission Meta Campaign.

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Stefan Carlsson
Medlem

Combat Mission Meta Campaign.

Inlägg av Stefan Carlsson » 29 december 2005, 09:27

Ni som är intresserade av strategisk och taktisk krigföring under andra världskriget kan jag rekommendera detta.

http://www.cmmc2.org

Det är ett online kampanjspel som använder Combat Mission Barbarossa to Berlin för att simulera de taktiska strider som uppkommer. Hela kampanjen styrs av s.k GameMasters (spelledare) som tolkar ordergivningarna från bataljonschefer till enskilda kompanier. Varje sida styrs av en armekårschef och han ger order till respektive divisionschef som i sin tur ger order till regementscheferna som sedan ger order till respektive bataljonschef.
Kampanjen utspelar sig i ett område i centrala ryssland runt en stad som heter Beloj. Enheterna på den tyska sidan är 1:a PD, 9:e PD, 12:e PD och ett regemente ur GrossDutschland. Själv är jag bataljonschef i den 12:e PD. Min kampgfruppe består av element ur det 25:e pansargrenadjärregementet och även två kompanier pansar ur 29:e pansarregementet.

Låter det intressant att leda en styrka i den tyska eller ryska krigsmaskinen under 2:a VK så ta en titt på detta. Allting strävar efter att vara så realistiskt som möjligt. Allt räknas, från varje enskild soldat, stridsvagn till antal AP hos respektive stridsvagn. Vet att både den ryska och tyska sidan söker bataljonschefer i nuläget så det är bara att regga sig på forumet så blir du snart inkastad i striderna runt Beloj.

För mer info se http://www.cmmc2.org

Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Zenga » 29 december 2005, 13:31

Låter extremt intressant!!!!!!!!!

har en fråga bara sköts striderna via E-mail???
skall i vilket fall som helst göra ett försök att regga mig. M¨åste ju göra min plikt som tysk officer ;)

/Pelle

Stefan Carlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Carlsson » 29 december 2005, 14:08

Pelle>> Det stämmer.. PBEM brukar de mesta köra, men även TCP/IP om man skulle finna det bättre med motståndaren. Som du märker nedan handlar det inte om så många "turns" i veckan..

15min i spelvärlden är en vecka IRL... varje söndag så avancerar klockan i spelet 15min. Och en "turn" i Combat Mission är 2min speltid och inte 1min som spelet säger.. (I verkligheten tar allting längre än det gör i Combat Mission)..
Så skulle din kampfgruppe hamna i strid ska du hinna med ungefär 7 PBEM per vecka.. eller en per dag.. Det hinner man. Sen tillkommer lite orderskrivningar till sina trupper.. Men det går fort om man själv är lite insatt och har fältvana.

Det kan tyckas vara mycket information i början.. men allt är väldigt basic! Och som bataljonschef behöver man inte veta exakt vad artilleri eller Intel-officerer behöver göra.. Alla har en roll i det stora kriget! Vill man inte agera bataljonschef kan man vara artilleriofficer, intelligenceofficer, logisticsofficer eller nåt annat man finner intressant..

Men jag vet inte hur många platser det finns kvar.. Tror än så länge att båda sidor behöver kompetenta bataljonschefer som kan leda trupper i strid!!

Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Zenga » 29 december 2005, 16:00

mmm jag signa mig nu iaf skrev att jag hade regular skills. hehe visste inte riktigt vad jag skulle skriva.
skrev att jag helst ville få en pansarenhet. Det som tilltalar mig är att det finns en armekårstab som delar ut tillgängliga resurser där dom behövs mest.

Säg om mitt frontavsnitt hotas och jag får höga förluster o trycks tillbaka skulle jag då få extra resurser om d fanns tillgängliga? te.x ett tungt stridvagnskompani/ stormkanonvagnar eller artilleri understöd

verkar kunna bli häftigt iaf

/Pelle

Stefan Carlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Carlsson » 29 december 2005, 16:28

Pelle>> Precis! Det är armekårsstaben som sköter "the big picture" så att säga... tilldelar olika attachments.. artilleri osv..Som bataljonschef på ett litet område är det svårt att se vad som pågår på andra frontavsnitt... du kan genom observations och lyssningsposter få info om intilliggande områden .. men annars är det intel från din regementschef som gäller.. total FOW gäller så ibland kan information kanske inte stämma med verkligheten osv..
Råkar veta att den schweres panzer abteilung 502 tillhör vår 12:e PD.. De har 12 Tiger I tanks.. beredda att snart sättas in i en attack.. Hoppas jag får möjlighet att använda dem i min kampfgruppe.. =)

Regga dig även i forumet och säg hello i welcome messages delen.. då kommer respektive rekryterings officer beroende på sida du väljer att kontakta dig och sätta in dig i en behövande division.. lycka till!

OBS.. detta är en långgående kampanj.. eftersom varje vecka är 15min så kommer det ta ca 10 månader att slutföra den.. så bli inte ledsen om du inte sätts in i strid de första veckorna... :P

Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Zenga » 29 december 2005, 18:03

trevligt, trevligt !!

Stefan
va gör man om man inte e i strid?? förbättrar sina ställningar, utför spaningsuppdrag?

låter i vilket fall som helst extremt roligt.
Hur många bataljoner finns det på den tyska sidan pansar resp. infanteri?
hur sker informationsutbytet mellan regementeschef- bataljonschef vanlig e-mail?

mvh // Pelle

Stefan Carlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Carlsson » 29 december 2005, 18:19

Spelet tar tid.. att bara förbereda sin grupp för strid tar en timme (4 veckor IRL).. Nu är jag själv väldigt färsk i spelet..(bara nått ranken Ober Leutnant och är en enkel bataljonschef).. så mitt ansvar är ännu inte så stort..
Spelet kräver alltså inte så mycket tid av dig om du inte är i strid.. Men visst kan du gräva värn.. rekognosering mot fiendelinjer med mera.. det som dina soldater ser får du sedan som report av spelledarna (oftast via mail) att trupp x siktat/hört pansar ca 1 km västlig riktning.. beroende på hur tränade dina soldater är så kanske de rapporterar fel.. din uppgift är sen att rapportera det vidare till din regementschef som sedan rapporterar det vidare ..

Tyska sidan styrs av ca 20 spelare tror jag.. med tre tyska divisioner på fronten plus diverse andra lösa förband ca 30 bataljoner... hela kampanjen utspelar sig på en karta som är ca 3 x 4 mil. Strider på kartor om ca 2 x 2 km..
det är tre tyska pansardivisioner så alla divisioner har minst en bataljon med pansar.. som bekant så skapade tyskarna kampfgruppes också.. de bestod av många olika vapenslag så vilken division du än hamnar i så kommer du säkert få kommandot över lite PzIII eller PzIV... men förlora dem inte bara... då kommer du raskt bli förflyttad till en tråkig infanteribataljon långt bak i ledet.. :P
varje stridsvagn är jätteviktig.. så det blir inte som en quickbattle man spelar... dvs man bara stormar och skiter i vad man förlorar.. i en hel kampanj är 20% förluster höga!

All ordergivning mellan förband sker på ett forum.. och beroende på var du är och vilka förband din in-game character (befinner sig oftast i din stab) sig i öppnar sig olika delar på forumet för dig.. skulle din character vara i kontakt med förband ur säg 5:e PGR så kan du läsa vad de gör osv.. Men givetvis är du alltid i kontakt med ditt regemente och din divisions stab.. om du är inom radiorange med din bataljon vill säga.. det är ganska så komplicerat men det är oerhört realistiskt.. Låt dig nite skrämmas av alla fakta! de gör det bara mer realistiskt!

Huvudsaken är att du som person känner dig dedikerad för spelet.. de har haft lite problem med folk som bara försvinner från kampanjen utan att säga ett ord.. de slöar när flödet i spelet och gör det långsammare..

det är lite segt nu vid juletid också med så många på julledighet.. men kommer dra igång efter nyår igen..

Nu är jag ingen expert på att förklara så det kanske låter mer komplicerat än vad det är.. men kika på deras hemsida.. står de fakta man bhöver veta där..

Ingen som vill joina the glorious red army?? de saknar folk vet jag på deras sida..

Användarvisningsbild
Mikael Eklund
Medlem

Inlägg av Mikael Eklund » 11 januari 2006, 21:20

Detta låter ju väldigt intressant. Det blir till att damma av lådan med gamla spel och leta upp det igen. Så fort jag hittar det ska jag anmäla mitt intresse. Har länge tänkt/fantiserat om ett spel som detta. Verkar grymt kul.
Micke

Stefan Carlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Carlsson » 12 januari 2006, 13:51

Eklund>> Du är mer än välkommen dit!

Kul med mer svenskar!

Zenga>> Såg du reggat dig men du svarar inte på moderatorernas mail. Vill du fortfarande vara med??

Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Zenga » 12 januari 2006, 17:07

fick massa brev på min mail som jag svarat sen sluta d komma brev på mailen och då trodde jag dom sluta skicka brev så jag har nog inte svarat på ett tag. Har fått acces till den tyska railheadbarracks men jag trodde jag stod på nån väntelista för att få en tjänst.

har även läst igenom reglerna vilket jag tycker verkar extremt krångliga, svårtydda och känns inte som jag riktigt vet hur jag skall göra i alla lägen.

får gå in o kolla railheadbarracks meddelanden en gång till o se om vad har skrivit.

men som sagt verkar komplicerat nu men kanske är simplare när man börjar spela. Har aldrig kört mot någon human player heller så d kan ju bli lite svårt. Gör ett nytt försök att komma igång nu iaf.

Vad heter du på forumet stefan?

mvh // Pelle

Stefan Carlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Carlsson » 12 januari 2006, 17:48

Det är krångligt eftersom det är realistiskt... Har du någon erfarenhet av att skriva orders? Militärtjänst etc?

Allting är givetvis på engelska så man behöver behärska språket för att kunna förstå allt...

Hur mycket kan du om krigföring under andra världskriget? truppuppbyggnad? anfallstaktik? osv?

Man behöver nog en grundläggande intresse/erfarenhet av allt det för att kunna förstå det mesta.. och striderna är detta är INTE likt en CM quickbattle... detta är betydligt mer realistiska strider.. inte såna du kanske är van vid från CM.. dvs storma in och slakta/förlora allt du ser/har...

Fortfarande intresserad?

De har frågat efter dig på forumet nämligen såg ja.. GM Mark har försökt kontakta dig utan svar...

Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Zenga » 12 januari 2006, 19:26

Jag har inte gjort militärtjänst (rycker in förste juli, spaningssoldat)

Kan förstå engelskan som används till 95% resten förstår jag av sammanhanget.
Vet inte exakt hur mkt jag kan om den tyska taktiken på bataljons nivå etc. men kan den generella trupp uppbyggnaden av grupper, plutoner, kompanier, regementen, divisioner osv..

är väldigt intresserad av andra världskriget och tror mig kunna en del om den krigsföringen som pågick är självklart inte lika kunnig som många här på skalman är som läst historia på universitet mm.

har spelat en väldig massa andra världskriget spel som lärt mig en hel del om krigsföring. ex. close combat, cm, mm
en grundläggande intresse har jag men erfarenhet tror jag inte ja har varken av cm spelande på internet, ordergivningen eller online cm events. men jag tänkte göra ett försök...

frågan är om praktiken är lika rolig som teorin :) har ju bara spelat games som går relativt snabbt..

Nej jag skall försöka att inte få hela min styrka slaktad....
jaja ha d bra så kanske vi ses ingame

mvh // Pelle

Stefan Carlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Carlsson » 12 januari 2006, 19:42

Låter bra! Verkar som du kan allt som behövs för spelandet... men OBS att spelet tar tid. Reglerna behöver du inte kunna alla. Ta bara en titt så du kan CoCat och det mest grundläggande. Det övriga kommer din regementschef lära dig!

Lycka till Ober Leutnant!

Mitt namn i spelet är OberLeutnant Stefan Einfalt!

(De vill du hittar på ett tysk-klingande namn också samt uppdaterar din SOP på forumet. Dvs din lilla signatur i forumet. Som du ser alla andra har)

Användarvisningsbild
Zenga
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Zenga » 14 januari 2006, 17:54

jag förstår inte hur jag skall göra för att byta namn eller lägga in signaturen eller uppdatera min SOP...

Har läst reglerna dock.

Stefan, hur gör man?

Stefan Carlsson
Medlem

Inlägg av Stefan Carlsson » 14 januari 2006, 19:13

I CMMC Forumet... klicka på profile för att få upp din profil.. =)

Då får du upp ett fönster med massa forum info om dig.. det finns även ett fält där som heter "Signature".

Där ska du skriva in ditt tyska character name.. där fyller du även i din rank(kragspeglar), medaljer osv... Så du får ett liknande som alla andra har..
Så först.. kom på ett bra tyskt namn.. mitt är exempelvis Stefan Einfalt (det får inte vara ett politiskt inkorrekt namn som Himmler m.m, det passar sig inte).

Alltid där ska skrivas med HTML kod.. kan du det??

Du ser hur de andra på forumet lagt upp det..

SÅ ditt namn skrivs inom bold-klamrar Tyskt namn

Här är exemplet på min signature... Vet inte om det skriver ut hela här men testar..

O.Lt. Stefan Einfalt, Kdr. II./KG Ottes

BildBild

Som du ser så står O.Lt Stefan Einfalt med feta bokstäver... Efter det står min nuvarande kommendering.. jag leder andra bataljonen i Kampgfruppe Ottes.. Du ser 'ven på min kragspegel jag är en Ober Leutnant Der Panzer.. (jag tror du skulle vara infanteri så länge)... jag är även medlem av den 12:e Panzer Division.. som du ser på det gula märket... Bilderna på kragspeglar och divisionsmärke är bilder som finns på CMMC2's hemsida... Kolla var Heinz Gössler skrivit till dig i forumet.. finns en länk han gett dig som ger info hur du uppdaterar ditt karaktärsnamn.. OBS.. Zenga är alltså inte ditt Karaktärsnamn utan ditt forumnamn.. dessa kan skilja sig åt som du ser de flesta gör..

Har du någon mer fråga så kan du alltid fråga i forumet.. Alla därinne är mer än glada för att få hjälpa dig! Även jag svarar på frågor där om jag ser du frågar något.. välkommen till forumet!

/Steffe

Skriv svar