Hellre att man lägger till saker som är tveksamma eller inte finns nämda i historien än att man ändra på sånt som man faktiskt har källor om. Hade nog varit rätt svårt att göra en historisk film enbart baserad på kända fakta.TOKUGAWA IEYASU skrev:Gillade serien och dom får gärna göra mer i denna stil. Dock fanns det ju lite saker som dom lagt till som omöjligtvis kan bevisas. Tex att Julius skulle misshandla brudar och att Cleopatra en nedrökt slampa. Ja det var mer i den stilen som dom tydligen fått en kick av att lägga till efter eget bevåg.
Tv-serien Rome
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
- Belisarius
- Medlem
- Per Andersson
- Medlem
-
Magnus Lindström
- Medlem
- DavidAfGöteborg
- Medlem
Sett igenom alla avsnitten nu. Tycker den var helt underbar. Riktigt snuskig,grisig,hård och ÄKTA. Jag vet inte om alla detaljer gällande utrustning,hus osv stämmer men allt känns väldigt autentiskt. Om man anser att detta är en dålig serie pga några få misstag rent historiskt så är man bara en jobbig besserwisser.
Det enda som jag saknar är stora strider. Annars är detta den bästa serien jag sett.
Det enda som jag saknar är stora strider. Annars är detta den bästa serien jag sett.
- TOKUGAWA IEYASU
- Medlem
- Kontakt:
Ja strider A´La Gladiators inledning hade varit tjusigt men jag är tveksam om produktionen lyckats få en budget för det. Dock hade man ju kunnat vunnit mycket på det.DavidAfGöteborg skrev:Sett igenom alla avsnitten nu. Tycker den var helt underbar. Riktigt snuskig,grisig,hård och ÄKTA. Jag vet inte om alla detaljer gällande utrustning,hus osv stämmer men allt känns väldigt autentiskt. Om man anser att detta är en dålig serie pga några få misstag rent historiskt så är man bara en jobbig besserwisser.
-
Magnus Lindström
- Medlem
Nu har jag inte sett serien men skulle du säga det samma om man landstiger i menlöse Ryan med en M16 i högsta hugg?DavidAfGöteborg skrev:Sett igenom alla avsnitten nu. Tycker den var helt underbar. Riktigt snuskig,grisig,hård och ÄKTA. Jag vet inte om alla detaljer gällande utrustning,hus osv stämmer men allt känns väldigt autentiskt. Om man anser att detta är en dålig serie pga några få misstag rent historiskt så är man bara en jobbig besserwisser.
- Belisarius
- Medlem
Rome är den dyraste TV-serien någonsin. Budgeten för första säsongen är c:a 100 miljoner dollar, vilket är i nivå med Gladiator. Så nog hade man kunnat klämma in ett slag någonstans, men serien fokuserar ju mer på personerna. Måste säga att 10 huvudpersoner är lite förvirrande, det tar en 3-4 avsnitt att komma in i handlingen, vilket är vågat i tanke på TV-publiken.TOKUGAWA IEYASU skrev:Ja strider A´La Gladiators inledning hade varit tjusigt men jag är tveksam om produktionen lyckats få en budget för det. Dock hade man ju kunnat vunnit mycket på det.
-
Königstiger
- Medlem
Den har premiär 060118, se länk.Königstiger skrev:Jag trodde den började 18 jan.. typiskt då missade jag första avsnittetPsilander skrev:DVD släpp?
Har premiär på Canal+ ikväll, 060109, verkar rätt häftig faktisktNär kommer nästa avsnitt då? Går det en gång per vecka eller?
http://www.canalplus.se/minisite/rome_SE/index.html
-
Magnus Lindström
- Medlem
Det ska ju vara klart här att filmens värld oftast lägger in kanske 500 år för nya utrustningar när de ska beskriva romerska rebubliken. Det är väl klart att det stör någon som vet något i huvudtaget om perioden. som att se britter med röda rockar, trekantiga hattar och flintlås försöka erövra bron vid arnhem.
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
Det skulle itne vara helt fel. Så vi historienördar har en evighetsserie att titta på också.Carolus skrev:Undrar just hur länge de ska hålla på. Det vore ju riktigt häftigt om de fortsatte åtminstonde fram till västroms fall, kanske tom till östroms fall 1453.
En historisk långkörare a'la Glamour, fast bättre och tjaa, helt annorlunda.