Det konstigaste en stridsvagn har beskjutit

Diskussioner kring militär utrustning och dess utveckling genom tiderna.
Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 8 januari 2006, 13:00

Jag tror att Varjags krok på AHF har gett ett troligt svar:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... ht=#829117

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 8 januari 2006, 14:05

CvD skrev:Jag tror att Varjags krok på AHF har gett ett troligt svar:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... ht=#829117

/CvD
CvD - You stole My Thunder! Now you owe me TWO! Men skämt åsido - svaret på AHF har
en ring av sanning. Mike E Horan på Axis Forum - har uppenbarligen forskat i saken då han oxå
tvivlat på att ett par Panzer IV- kunde sänka en jagare. Tyskarna i Oberlt. Jaworskis 3:e Pz-regemente
(2:a Pz-division men okänt Kompani) utväxlade eld - med vad som förefaller (i villervallan) ha varit den
franska jagaren MISTRAL. Denna, tillsammans SIROCO, retirerade till den yttre hamnen, som beskrivet
i den tyska rapporten. Kort därefter anfölls jagarna ORAGE och FRONDEUR av Stukas ute till sjöss där
ORAGE sänktes - vilket siktades från land. Dagen därpå - den 24:e maj, anfölls den franska jagaren
CHACAL utanför hamnen av He 111:or, skadades men gick upp på land i närheten av där ORAGE sjunkit
dagen innan.
2:a Panzer Divisionens krigsdagbok noterar händelserna. Fotona skall ha tagits den 25:e maj - och av
stridsvagnschefen, Feldwebel Langhammer med 'Jagartrofén' på tornet och finns med i Krigsdagboken.
Liksom även en bild av ett strandat och utbränt jagarvrak. Men detta var vraket at CHACAL som
bombats...inte, av MISTRAL som de beskjutit. Tyskarna 'misstog' helt enkelt CHACAL's vrak - som
offer för stridsvagnarnas ärtbössor.....V.S.B......mvh, Varjag (och stort tack till M E Horan)

Användarvisningsbild
CvD
Medlem
Inlägg: 5283
Blev medlem: 14 mars 2005, 20:49
Ort: Sydvästra Norge

Inlägg av CvD » 8 januari 2006, 14:12

varjag skrev:
CvD skrev:Jag tror att Varjags krok på AHF har gett ett troligt svar:
http://forum.axishistory.com/viewtopic. ... ht=#829117

/CvD
CvD - You stole My Thunder! Now you owe me TWO! Men skämt åsido - svaret på AHF har
en ring av sanning. Mike E Horan på Axis Forum - har uppenbarligen forskat i saken då han oxå
tvivlat på att ett par Panzer IV- kunde sänka en jagare. Tyskarna i Oberlt. Jaworskis 3:e Pz-regemente
(2:a Pz-division men okänt Kompani) utväxlade eld - med vad som förefaller (i villervallan) ha varit den
franska jagaren MISTRAL. Denna, tillsammans SIROCO, retirerade till den yttre hamnen, som beskrivet
i den tyska rapporten. Kort därefter anfölls jagarna ORAGE och FRONDEUR av Stukas ute till sjöss där
ORAGE sänktes - vilket siktades från land. Dagen därpå - den 24:e maj, anfölls den franska jagaren
CHACAL utanför hamnen av He 111:or, skadades men gick upp på land i närheten av där ORAGE sjunkit
dagen innan.
2:a Panzer Divisionens krigsdagbok noterar händelserna. Fotona skall ha tagits den 25:e maj - och av
stridsvagnschefen, Feldwebel Langhammer med 'Jagartrofén' på tornet och finns med i Krigsdagboken.
Liksom även en bild av ett strandat och utbränt jagarvrak. Men detta var vraket at CHACAL som
bombats...inte, av MISTRAL som de beskjutit. Tyskarna 'misstog' helt enkelt CHACAL's vrak - som
offer för stridsvagnarnas ärtbössor.....V.S.B......mvh, Varjag (och stort tack till M E Horan)
Es tut mir leid. :oops:
Men det var din krok, jag bara drog upp den lite i förväg 8)

/CvD

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 8 januari 2006, 14:17

Tjyvfiske kallades det.... :lol: - där Varjag 'drog not...'
Sensmoralen av historien är ju denna. VI - SKEPTIKER - har oftast rätt....
...om nu inte Hans 'franska studier' visar sig innehålla nya fakta :roll: ...Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Inlägg av Hans » 8 januari 2006, 17:55

Jag hittade detta vid vidare trålning:
Bild
http://www.sous-mama.org/navires_histoi ... le340.html

Jag brottas med att beställa den och när jag får den får vi se om vi får reda på något mer.

Det hela är en intressant historia och det är facinerande hur viktigt det är att inte svälja allt även om källan verkar trovärdig. Det visar också internets makt med samma fråga ställd på tre forum med många kloka inlägg. Själv tycker mig ana en viss chauvinism från båtmaffian - kanske inte så mycket här men på de andra forumen. De avfärdar det hela först och sedan söker de argument för att backa upp det hela. Efter att ha läst det som är skrivet torde det vara klart att en stridvagn, bara, inte sänkte båten. Men att fullständigt avfärda att den, kanske till mindre del, i alla fall var med - det är för tidigt.

Mina 2 € cent.

MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Inlägg av varjag » 9 januari 2006, 12:29

Vilket lämnar HMS WILD SWAN och hennes rapport en smula i limbo....? Att det den
23:e maj - rådde stor villervalla i Boulognes hamn, med anfallande tyskar, försvarande
fransmän/engelsmän - jagare som landsatte trupp och jagare som evakuerade trupp...
- är helt klart. Lika klart förefaller det mig - att brittiska R.N.- rapporter bara undantagsvis
skulle nämna franska insatser - och, vice versa. :roll: ...Vi väntar med spänning på de rön
Broder Hans månde göra i de franska texterna......Goodluck Mate....Varjag

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2024
Inlägg: 28382
Blev medlem: 11 juli 2002, 12:52
Ort: Utrikes

Re:

Inlägg av Hans » 18 januari 2013, 10:35

Jag köpte tidningen men glömde tråden.

23 maj, Jaguar sänks - av S 21 och S 23. Orage blir ett vrak (flyg). Franska flottan understödjer markförbanden. Brittiska fottan går in i/vid hamnen för att evakuera trupper. HMS Keith besjuts av en stridsvagn som dödar kaptenen. HMS Vimy får en svårt skadad kapten av samma orsak. Sist ut är HMS Vimera med 1 400 man ombord.
24 maj, Chacal sänks (flyg).

Fritt översatt och sammanfattat för vad som rör tråden. Min slutsats, beskjutna båtar med försluster ombord men inga båtar sänkta av stridsvagnar. Artikeln understryker att det var allmänt kaos i Boulogne-sur-Mer dessa dagar.

Edit: Wiki och någon annan sida anger en granakastargranat som orsaken till Kaptenen på HMS Keiths död samt att båten också besköts med kulsprutor.
Edit igen. Och här http://www.holywellhousepublishing.co.u ... nald3.html säger de att han träffades av finkalibrig eld.
Igen: http://www.historyofwar.org/articles/ba ... _1940.html
http://www.modern-day-commando.com/RN-at-Dunkirk.html


MVH

Hans

varjag
Saknad medlem †
Inlägg: 48101
Blev medlem: 24 april 2002, 12:53
Ort: Australien

Re: Det konstigaste en stridsvagn har beskjutit

Inlägg av varjag » 19 januari 2013, 11:45

Edit: Wiki och någon annan sida anger en granakastargranat som orsaken till Kaptenen på HMS Keiths död samt att båten också besköts med kulsprutor.
Bättre sent än aldrig :D

Wiki om HMS KEITH - nämner flyganfall men inga granatkastare. Skulle vatt en mästare i gr-kastarskytte - att träffa FC!
On the night of 30/31 May, the ship joined Operation Dynamo when she helped to evacuate 992 Allied troops to Dover.[10] She returned later that morning to De Panne and became flagship of Rear-Admiral Frederic Wake-Walker, commander of the evacuation.[11] The ship was attacked by aircraft later that morning; the first attack damaged her steering gear and, in a later attack, a bomb which went down the aft funnel exploded in the No. 2 boiler room, killing everyone inside and starting a fire. With no power available, she anchored and abandon ship was ordered. Keith sank from her damage at 0945 in position WikiMiniAtlas
51°04′46″N 02°26′47″E / 51.07944°N 2.44639°E / 51.07944; 2.44639. Three officers and 33 enlisted men were killed during the attacks, but eight officers and 123 crewmen were saved
Men - fartuygschefen kan ju ha varit en av de åtta - :)

My tuppence, Varjag

Skriv svar