Känner någon igen denna mina?

Skriv svar
Haegg
Medlem

Känner någon igen denna mina?

Inlägg av Haegg » 13 juni 2002, 10:10

Denna gamla hornmina sprängdes i veckan utanför Viksten i Stockholms skärgård. Är det någon som vet vad det är för mina?

Bild

Källa: http://www.4minkriflj.mil.se

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 13 juni 2002, 18:42

Ser ut som en tysk. Har sett något liknande på bild men är inte säker

Användarvisningsbild
Mats
Medlem
Kontakt:

Minor

Inlägg av Mats » 13 juni 2002, 18:47

Det finns nog en hel del skrot kvar nere i Östersön.

Publicerad 18 april 2002 i DN

Dansk kutter fick mina i trålen

En dansk fiskekutter fick på onsdagskvällen en hornmina från andra världskriget i trålen. Minan sänktes utanför Hållö i Bohuslän, med Kustbevakningens hjälp och ska sprängas under torsdagen.

Fiskebåten Melissa från Laesö befann sig 15 sjömil väster om Smögen när trålen med minan drogs upp på däck. Besättningen satte omedelbart kurs mot land, rapporterade Bohusläningen. Ett kustbevakningsfartyg mötte och följde med fiskekuttern till Hållö utanför Kungshamn.

- Minan lyftes med hjälp av Kustbevakningen och sänktes på 20 meters djup i Hållöfjorden, berättar Jan-Bertil Siljevall, vakthavande befäl vid Kustbevakningen Väst, för TT.

Dessförinnan hade minan undersökts av militära experter som konstaterade att det rörde sig om en hornmina från andra världskriget, en inte alldeles ovanlig fångst, med stor sprängkraft.

- Tanken är att röjdykare ska spränga den under torsdagen, säger Jan-Bertil Siljevall.

Användarvisningsbild
Lützow
Medlem

Inlägg av Lützow » 13 juni 2002, 19:12

Hur länge klarar sig en sådan här mina under vatten. 60år är ju rätt lång tid med tanke på rost och dyl.

/Martin

Användarvisningsbild
Galadriel
Medlem

Inlägg av Galadriel » 14 juni 2002, 08:09

Läste i tidningen att det fanns ca 50.000 minor kvar i östersjön. Det låter väldigt mycket, kan det verkligen stämma?

Användarvisningsbild
MENTOR
Medlem

Inlägg av MENTOR » 14 juni 2002, 08:32

DET ÄR EN SVENSK HORNMINA MODEL/??
Dels stod det det i artikeln i DN att man identifierat den som en sådan och sedan ser den exakt ut som dom svenska hornminor som finns utställda vid div små sjöfarts museum runt om i Sverige. Tex Älmsta, Norrtälje,
Karlshamn och jag tror man har en utanför sjöfarts museumet i Stockholm. Den i karlshamn är helt komplett med rullvagn och allt.

MENTOR

patrik_s
Medlem

Inlägg av patrik_s » 14 juni 2002, 14:58

Galadriel skrev:Läste i tidningen att det fanns ca 50.000 minor kvar i östersjön. Det låter väldigt mycket, kan det verkligen stämma?
Jepp, den siffran stämmer nog. Sovjet avskedsdumpade all sin skit från baltstaterna i östersjön och målade över dem med koskit så att det skulle växa alger på dem för att försvåra att de blev upptäckta.
Detta får nu våra kära värnpliktiga röjdykare ta hand om. Röjdykarna är faktiskt det enda svenska förband som används lika mycket i fredstid som i krigstid.

/Patrik

-vils-
Medlem

Inlägg av -vils- » 17 juni 2002, 15:18

patrik_s skrev:
Galadriel skrev:Läste i tidningen att det fanns ca 50.000 minor kvar i östersjön. Det låter väldigt mycket, kan det verkligen stämma?
Jepp, den siffran stämmer nog. Sovjet avskedsdumpade all sin skit från baltstaterna i östersjön och målade över dem med koskit så att det skulle växa alger på dem för att försvåra att de blev upptäckta.
Detta får nu våra kära värnpliktiga röjdykare ta hand om. Röjdykarna är faktiskt det enda svenska förband som används lika mycket i fredstid som i krigstid.

/Patrik
Och i vilket krig har de används? Jar jag missat ett krig med sverige eller :lol:

Användarvisningsbild
JHS
Medlem

Lite sent svar men... F31

Inlägg av JHS » 7 januari 2006, 15:43

Jag var med och sprängde denna svenska F31-mina. En av våra vanligaste modeller av kontaktminor.
Den kan heta m/31 i en del sammanhang. Blev en rejäl smäll faktiskt!

http://www.4sjostridsflj.mil.se/index.p ... ws&id=8724

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Re: Lite sent svar men... F31

Inlägg av Hans » 7 januari 2006, 18:11

Finns lite mer om minor här viewtopic.php?t=22034

MVH

Hans

Användarvisningsbild
JHS
Medlem

Inlägg av JHS » 7 januari 2006, 19:13

Den tråden hade jag sett, jag var i Gbg för den minan också. Rätt kul att i nära realtid läsa om det på Skalman när jag kom hem igen! Blev ju rätt stort det i Götet får man väl säga.

Skriv svar