Silent hunter III

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 31 december 2005, 00:03

JAG HAR DET!!!!!!!!!!! jag älskar det!!!!

men...

jag har vissa problem...
grafikkortsbuggar, eller att jag har inte kryssat i "syncronization"? Har hört om en patch som fixar detta med grafikkortbuggar.
undrar om jag kan ändra torpedhastigheten, även när jag e lat och inte matar in allting själv?
om man träffar ett handelsfartyg, och det inte sjunkerm, ska man skikca iväg en till havanna eller skjuta bort alla jagare och pricka dom me däckskanonen?

behöver jagare 2 skott?
jag har fått i uppdrag att pattrullera i an16 från wilhemshavfen (felsavat) men har inte tillräckligt med bränsle, vad kan man gjöra??

sedan har jag utplånat en konvoj, prickade en bestyckad trålare bakifrån, med aktertuben.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 31 december 2005, 11:20

gunship skrev:JAG HAR DET!!!!!!!!!!! jag älskar det!!!!
:)
men...

jag har vissa problem...
grafikkortsbuggar, eller att jag har inte kryssat i "syncronization"? Har hört om en patch som fixar detta med grafikkortbuggar.
Exakt vilka "grafikbuggar" är det? Vilket grafikkort har du? Laddat ner senaste drivrutinerna till det?
Har du laddat ner den senaste/sista patchen? Har du den europeiska DVD-versionen är det en fil som heter silent_hunter_3_dvd_1.4b_emea som du skall ha. Du hittar den här (SH3 Downloads -> Silent Hunter 3 Official Patches -> silent_hunter_3_dvd_1.4b_emea.rar).
undrar om jag kan ändra torpedhastigheten, även när jag e lat och inte matar in allting själv?
Det beror på vilken typ av torped du använder. De elektriska torpederna kan du inte ändra hastigheten på. Med med de gasdrivna kan du välja om du vill att de skall gå snabbt (men kort distans), medel eller sakta (men långt). Detta kan du bara ändra från attackstationen.
om man träffar ett handelsfartyg, och det inte sjunkerm, ska man skikca iväg en till havanna eller skjuta bort alla jagare och pricka dom me däckskanonen?
Jag använder bara kanonen mot skadade, ensamma handelsskepp. Eskorten angriper jag bara om något av fartygen poppar upp som ett "target of opportunity", dvs det har inte upptäckt mig och råkar segla rakt framför eller bakom mig.
Efter ett tag lär du dig varje fartygstyps svaga punkt och kan då i 9 fall av 10 sänka ett fartyg med en torped.
behöver jagare 2 skott?
Oftast räcker det med en torped, men ibland har dom tur. Har dock inte sett den jagare som kan klara av en magnetisk torped en halvmeter under kölen.
jag har fått i uppdrag att pattrullera i an16 från wilhemshavfen (felsavat) men har inte tillräckligt med bränsle, vad kan man gjöra??
Din räckvidd är beroende av din fart (precis som med torpederna). Din NO kan ge dig information om hur långt du kan segla med nuvarande fart, hur långt det är till din sista waypoint och restid till sista waypoint med nuvarande hastighet. Tar du det lugnt kan man i en Typ IIa lätt snurra runt de brittiska öarna och ta sig tillbaka, med soppa kvar i tanken.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 1 januari 2006, 22:16

tack för svaren men...

jag tror vi har det buggomryktade nVIDIEA nånting, det har alltid funkat. men buggarna är att allt vatten försvinner kring ubåten (det ser ut som ett svart hål), och en av besättningsmedlämmarna är osynlig sånär som på huvet, och allas kläder är vackert regnbågstonade.

attackstationen, är det attackperiskopet/UZO?
har inte hittat nåt där...

hur kan man ställa in magnetisk tändning?(när man har sådana torpeder) har en känsla om att jag har missat någon detalj i notepad:en eller nåt...

sedan undrar jag om båtarna kan backa undan en torped?
och jag gillar inte jagare, dom e så irriterande, sköt en gång en sönder och samman (4 torpeder, en i sidan, 3 i akten nästan sammtidigt... *muahahahahaaa*)

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 2 januari 2006, 01:15

gunship skrev:jag tror vi har det buggomryktade nVIDIEA nånting, det har alltid funkat. men buggarna är att allt vatten försvinner kring ubåten (det ser ut som ett svart hål), och en av besättningsmedlämmarna är osynlig sånär som på huvet, och allas kläder är vackert regnbågstonade.
Använder du de senaste drivrutinerna? De senaste till Nvidias kort hittar du här. Har själv ett 6800GT, och det funkar prima.
attackstationen, är det attackperiskopet/UZO?
har inte hittat nåt där...
Tryck på F6 så kommer du till rätt ställe.
Ser ut så här i ett omoddat SHIII.
Bild
hur kan man ställa in magnetisk tändning?(när man har sådana torpeder) har en känsla om att jag har missat någon detalj i notepad:en eller nåt...
På bilden ovan finns det en switch under vilken det står "Pistole". Vrid den till M för magnetisk och A för kontakt. Använder du magnetisk måste du ta hänsyn till fartygets djupgång, och sen lägga till en halvmeter eller så.
Nackdelen med de magnetiska är att dom har en tendens att detonera i förtid, speciellt i dåligt väder när vågorna går höga.

sedan undrar jag om båtarna kan backa undan en torped?
och jag gillar inte jagare, dom e så irriterande, sköt en gång en sönder och samman (4 torpeder, en i sidan, 3 i akten nästan sammtidigt... *muahahahahaaa*)
Ja dom kan backa ur vägen, men i stort sett bara om fartyget låg stilla. Rent generellt har fartygen lite väl bra accelerationsförmåga, men det är en eftergift för att dom skall kunna undvika att kollidera med varandra när det blir oreda i konvojerna. Alternativet hade varit att det blir som i SHII, där kunde en konvoj sänka sig själv om det ville sig illa.

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 3 januari 2006, 10:27

tack för all hjälp :)

nu ska jag tränga mig in i scapa flow *mwahahaha*

Användarvisningsbild
MD650
Redaktör emeritus

Inlägg av MD650 » 3 januari 2006, 11:54

gunship skrev:tack för all hjälp :)

nu ska jag tränga mig in i scapa flow *mwahahaha*
Kom ihåg att det är väldigt grunt där. Det går men är svårt.
:)

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 3 januari 2006, 14:09

Kan passa på att tipsa om Silent Hunter III Community Manual.

Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

Inlägg av Härfördärvaren » 5 januari 2006, 21:31

Tja

Har lirat SHIII ett ganska bra tag nu. Kör nu med en ganska färsk kapten vintern -39 vid namn Stefan Grüber. Med 76% eller 78% realism. Allt utom torpeddatorn och "gods eye" är påslaget.

För att göra spelet ännu lite bättre rekomenderar jag att dels patcha upp till den senaste versionen och att dra hem lite tidstypisk musik för radiooperatören att slänga på grammofonen när gossarnas moral behöver höjas lite från all tristess. :D Mina pojkar och jag brukar sitta och sjunga med i Tipperary, Marlene Dietrich och andra gamla godingar på väg mot Atlantens jaktmarker.
Jag kan också nämna att en crashdykning ner till 90m (kolla bara djupet först) garanterat får matroserna att lämna dimman och snäppa upp sig från gårdagens kvinnor, dans och schnapps på den franska flottbasen.

Och nej, jag har verkligen inte sett Das boot för många gånger. :roll:

Det bästa med spelet är nog själva frestelsen i att smyga sig in i scapa flow eller någon annan stor bas och sänka allt, även om detta är extremt svårt. Det är möjligt samtidigt som det nästan är omöjligt. Ubåtsnät, minor, jagare och sökljus. Helt underbart! Den ultimata utmaningen.
Älskar känslan när man ligger och söker med hydrofonen efter potentiella fiender. "..vänta nu.. vad var det??" Snurra tillbaka några grader. "..va i h-.. en jagare.. DYK DYK!!" Att ligga och lyssna på 120 meters djup när tre jagare gör allt vad de kan för att förinta en (utan external view) är minst sagt otäckt..

Nåväl.. Bra spel är det i alla fall.

Mvh Simon

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 9 januari 2006, 14:39

jag e inne, och har skickat 4 torpeder inställda på magnet-grejen (en halv meter under kölen) på ett brittiskt Revenge- skepp, men hon skönk inte (förmodligen pgr det misstag(?) att ställa in dom på magnetgrejen... är det en bra ide att skicka 4 till i samma sida, men rätt in i sidan?) P.S jag har ca 3 m under kölen, och sticker omkring på periskopdjup helatiden... (gissa om jag blev rädd när jag såg en hydrofon svisha förbi periskopet när det var hallvägs nerkört. - det e för att se jagarna som svishar förbi hela tiden...)

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 19 januari 2006, 15:25

ny fråga... hur e det tänkt att jag ska kunna navigera ut ur en hamn(lorient...) jag bara krachar rätt in i en pir hela tiden!! :(
och nej, jag plottar ingen kurs i hamnen, jag styr själv...

men det kan ochså bero på mina buggar som fortfarnande inns kvar, trots senaste drivrutiner, och patch...

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 23 januari 2006, 09:17

gunship skrev:ny fråga... hur e det tänkt att jag ska kunna navigera ut ur en hamn(lorient...) jag bara krachar rätt in i en pir hela tiden!! :(

men det kan ochså bero på mina buggar som fortfarnande inns kvar, trots senaste drivrutiner, och patch...
Eh...? Hinner du inte gira för piren? Lorient en riktig pita till hamn, speciellt om du kör moddat och behöver ora dig för minfälten.

Vad gäller HMS Revenge... Har själv aldrig varit inne i Scapa, men har sänkt KGV ett par gånger utanför Gibraltar. Slagskeppens svaga punkt är magasinen. Du skall alltså sikta på en punkt under något av kanontornen och några meter ner... en torped på rätt ställe kan då ge ett rätt spektakulärt resultat.

Användarvisningsbild
Figaro
Medlem

Inlägg av Figaro » 15 mars 2006, 19:10

Titta vad jag hittade mitt ute på Nordsjön (vid Dogger bank) 8O
Bild
Jädra Tommies som slänger en massa skrot i sjön. Det kan ju skada någon!

SHIII moddat med:
SH3Commander
RuB 1.45
Harbour Traffic 1.47 för RuB 1.45

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 29 mars 2006, 17:00

Figaro skrev:
gunship skrev:ny fråga... hur e det tänkt att jag ska kunna navigera ut ur en hamn(lorient...) jag bara krachar rätt in i en pir hela tiden!! :(

Eh...? Hinner du inte gira för piren? Lorient en riktig pita till hamn, speciellt om du kör moddat och behöver ora dig för minfälten.

Vad gäller HMS Revenge... Har själv aldrig varit inne i Scapa, men har sänkt KGV ett par gånger utanför Gibraltar. Slagskeppens svaga punkt är magasinen. Du skall alltså sikta på en punkt under något av kanontornen och några meter ner... en torped på rätt ställe kan då ge ett rätt spektakulärt resultat.
tack, men nu har jag nytt grafikkort och det går (eller gick) utmärkt innan det inte längre gick att starta

ni hörde[läste] rätt DET GÅR INTE ATT STARTA!!!!!!!! 8O :o :x :cry: den laddar halvvägr och sen försvinner allting *poff*
jag har prövat att reparera men inte avinstallera och installera igen...

(jag kan[kunde] gira lite som jag vill nu när buggen var borta; den gjorde så at gränsen mellan vten och land inte fanns)

Användarvisningsbild
gunship
Medlem

Inlägg av gunship » 12 maj 2006, 20:59

DET E BRA NU!!

jag har sänkt ~214 000 ton, e stamkund på scapa flow, och e allmänt småstörig...

Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

Inlägg av Härfördärvaren » 15 maj 2006, 02:41

Tja

Har startat min fjärde karriär i SHIII nu. Började -39 som vanligt.
Målet denna gången är att ha råd att "köpa" en XXI när den väl kommer.
Har för mig att den kostar 21000 så det är ju inte direkt lite som måste sparas ihop.
Förutom att jag måste spela på toppen av min förmåga så ligger mycket av svårigheten i att bara köpa de uppgraderingar jag absolut måste ha.
Så därför åker jag runt i en skruttig VIIb under sommaren -41.

Är det föresten någon mer än jag som sitter med genomskinlig linjal (och snart gradskiva) och mäter på monitorn i spelet?

Mvh Simon

Skriv svar