Fiskebat skrev:
Ok, "dumma" kan vara sådana männsikor som syndar inom kristendomen eller sådana somd du säger inte är kristna. Men vad händer med dem efter döden, alla "snälla" kommer ju till himmlen och gudsrike.
Det är möjligt att jag har missuppfattat vad du skriver ovan, men för mig låter det fortfarande som du har den klassiska media-bilden. Ifall man inte sköter sig som en kristen ska vara, kommer man inte till Himmeln. Men att vara kristen är att GÖRA SITT BÄSTA för att följa guds ord. Tyvärr kan jag inte ge dig bättre förklaring, eftersom det inte är jag som bestämmer vem som är kristen eller inte.
Förstår du?
Fiskebat skrev:
Vidare (det är möjligt lite långsökt , men gör ett försök) om helvetet inte existerar så finns inte djävulen heller eftersom att som sagt vart ska de som inte gör som gud vill, komma efter döden. De som syndar osv. måste få ett straff eftersom de inte gör som man ska göra. Varför ska djävulen ens finnas om alla kommer till guds rike tillslut ändå. Detta är en central fråga, då religionen ofta uppkommer då man vill svara på "vad som händer efter livet- frågan".
Om du menar att bara för att det inte finns ett helvete kommer alla till himmeln, nej det gör dom inte.
Vad som händer med alla dessa "dumma" vet jag inte, de kanske kommer till ett helvete. En plats med evig plåga låter dock osannolikt i mina öron. Min teori (teori säger jag eftersom jag vet inget svar) är att dessa upphör att existera, de försvinner ur den fysiska planeten jorden, vilket även de "goda" gör, tyvärr upphör även de ”dummas” själ att existera.
Det står i bibeln, att Djävulens händer skall bindas, då all ondska skall försvinna. Människan skall få en ny chans på jorden fast denna gång finns det ingen orm med i bilden. (djävulen)
Min kunskap sträcker sig inte långt om just detta, kan inte bekräfta det.
Lindir kanske vet mer, han har en enorm kunskap om flera religioner vad de står för mm.
Om inte annat står det i huvudkällan, Bibeln.