Jag brukar faktiskt roa mig med liknande saker. Självklart är det Rommel som skalla till Nordafrika med sin Afrikakår! Andra göre sig icke besvär. I början av spelet byter jag alltid namn på alla enheter, men som spelet fortskrider brukar jag inte orka med varenda liten division.Härfördärvaren skrev:Tja.
Någon mer än jag som brukar roa mig med att döpa om divisionerna/skvadronerna/flottiljernas namn?
Iof så brukar jag inte byta namn på de lite större båtarna (kan ju kanske ge otur, vem vet?).
Tycker det känns bättre att HQ enheten heter STAVKA North om den håller koll på pojkarna i baltikum än det datorbetämda namnet. Ett annat exempel när jag alltid byter namn är inför en stor och viktig operation, som Barbarossa. Mycket hellre Armegrupp Mitt än XXII Corps (eller något annat fånigt). Eller att skänka de amerikanska gossarna lite roligare namn som "The blå band" istället för The blue devils, eller vad de nu kan tänkas heta.
Tycker att det blir VÄLDIGT mycket enklare att hitta bland alla förband om man döper om lite. Dristar jag mig till att skicka en bunt med tyska ungdomar till Libyen så ska de bannemej få hete Afrikakorps också (Behöver jag säga att Rommel i detta läget är given). Är det bara jag som är så här fånig/petig? Eller lever jag mig in i historien för mycket? Kanske lite för mycket rollspelande kanske, men roligt har jag!
MVH.
Simon
EDIT: La till lite grejer.
Hearts Of Iron 2
- Johan Ekstrand
- Medlem
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Mr Sund, jag har fått upp organisationen på enheterna nu, men det är fortfarande inte riktigt bra, ligger väl kanske på runt 40-50 på vanligt infanteri, och lite högre på motoriserat. Man får en hel del events som jag inte har sett förut, som ökar org med runt 7% i olika stötar. Har man tillräckligt med CAS och TAC så kan man ju få ner Tyskens enorma org till humana förhållanden.
Främst lider jag för tillfället av att jag har en del enheter kring Sevastopol som fortfarande är av 1918 års modell. Har dock lyckats ringa in tyskarna i Estland, så snart väntas en storskalig operation ner mot köningsberg och Warsawa.
/Robert Sköld
Främst lider jag för tillfället av att jag har en del enheter kring Sevastopol som fortfarande är av 1918 års modell. Har dock lyckats ringa in tyskarna i Estland, så snart väntas en storskalig operation ner mot köningsberg och Warsawa.
/Robert Sköld
Är det någon mer än jag som beundrar fiendens Tac-bombers för deras förmåga att faktiskt hitta målet?
Ensamma högkvarter förintas snabbare än jag käkar popcorn!
Notera dessutom att de fokuserar på högkvarter i första hand och allt annat i andra hand. Den som ändå fick prioritera så med sitt flyg!
Och, ja, jag brukar ändra namn på enheter.
Inte alltid men ibland.
Jag står bara inte ut med 11. ss-Division 'Vorwärts'...
Ensamma högkvarter förintas snabbare än jag käkar popcorn!
Notera dessutom att de fokuserar på högkvarter i första hand och allt annat i andra hand. Den som ändå fick prioritera så med sitt flyg!
Och, ja, jag brukar ändra namn på enheter.
Inte alltid men ibland.
Jag står bara inte ut med 11. ss-Division 'Vorwärts'...
Och nu:
Slutrapport.
Afrika: Ingen axel synes där. Vi blev noggrant utkastade.
Medelhavsregionen:
De västallierade dominerar till sjöss. Till lands har de "bara" tagit Sicilien, Sardinien och Korsika. Därifrån sänder de svärmar av bombare som dock straffas av starkt axelmaktsflyg.
Upprepade landstigningsförsök görs dock i såväl Spanien som Italien. Dessa krossas med pinsam regelbundenhet.
Västeuropa:
Franska atlantkusten utsätts för landstigning efter landstigning. Endel av dem lyckas faktiskt och enstaka provinser är i allierade händer i flera dagar innan Das Reich reagerar med övervåld och utplånar brohuvudena (som datorn är notoriskt dålig på att utnyttja...). I övrigt är all krigföring i luften. Efter sommaren 1944 reduceras det till rena störningsräder som är mer irriterande än farliga. Nöter hårt på mina jaktförband dock...
Norden:
Norge masar sig steg för steg mot demokrati och Quisling är avsatt. Men likväl förblir de lojala axelmaktspartners.
Norska och danska ubåtar jagar konvojer lite här och där. De nordiska flottorna agerar främst blockad i öresund och jagar lite i Kattegatt.
Kriegsmarine hämade sig aldrig från nederlagen i början av kriget och opererar endast i Östersjön. (det blev ju ganska historiskt korrekt).
Finland återtar Karelen och agerar partisanjägare runt Leningrad och Archangelsk.
Östfronten:
Sovjet annekteras i november 1946.
Allt eftersom jag ryckte fram skapade jag marionettstater. Problemet med att man som diktatur får 5% Unrest för varje stat man skapar löste jag genom att skapa dem under senhösten varje år. Eftersom vintern är en lugn period för krigföring (även ryssar fryser) begränsad till enstaka riposter och manövrer för att få bättre läge till våren så kan man avsätta en hel del resurser från nybyggandet och uppgraderingar till att producera konsumtionsvaror och lugna ner folket.
Litauen går med Axeln i mitten av 1947
Asien:
Japan har piskats sönder och samman av britterna.
Tyska förband bryter ut från Mongoliet och Östra Sibirien och driver britterna söder och västerut.
Sommaren 1947 ser Beijing, Shanghai och merparten av östra kina i Tyska händer.
8e SS Kavallerie Division "Florian Geyer" intar Rangoon i december 1947.
Mandalay faller för fältmarskalk Mansteins armé samma månad. Dietls alpjägararmé opererar i söda delarna av Himalaya.
Rumänskt och Litauiskt jaktflyg övervakar luftrummet.
Yunnan, Nationalist China, Laos, Vietnam, Manchuko och Korea skapas som marionetter. Endast Guangxi Clique, Xibei San Ma, Sinkiang och Communist China är oberoende tack vare att de heller aldrig blev erövrade av någon. Communist China antar jag kommer vara den framtida "Fienden" i ett tänkt Kallt Krig.
Som avslutning skickar jag 4 kärnladdningar på de västallierade (Hejdå Washington, New York, London och Portsmouth) veckan innan spelet slutar.
7 dagar senare sluts fred då de västallierade saknar skydd mot Axelmakternas kärnvapen och långdistansmissiler. (dvs spelet slutar).
Ps. Om ni undrar varför jag atombombade Portsmouth: Datorn hade ställt 30 divisioner och sådär ett dussin flygenheter där och ngn form av flotta.Trött som jag var på landstigningsförsöken bestämde jag mig för att straffa ut dem ur matchen av ren småsinthet. D.s
Slutrapport.
Afrika: Ingen axel synes där. Vi blev noggrant utkastade.
Medelhavsregionen:
De västallierade dominerar till sjöss. Till lands har de "bara" tagit Sicilien, Sardinien och Korsika. Därifrån sänder de svärmar av bombare som dock straffas av starkt axelmaktsflyg.
Upprepade landstigningsförsök görs dock i såväl Spanien som Italien. Dessa krossas med pinsam regelbundenhet.
Västeuropa:
Franska atlantkusten utsätts för landstigning efter landstigning. Endel av dem lyckas faktiskt och enstaka provinser är i allierade händer i flera dagar innan Das Reich reagerar med övervåld och utplånar brohuvudena (som datorn är notoriskt dålig på att utnyttja...). I övrigt är all krigföring i luften. Efter sommaren 1944 reduceras det till rena störningsräder som är mer irriterande än farliga. Nöter hårt på mina jaktförband dock...
Norden:
Norge masar sig steg för steg mot demokrati och Quisling är avsatt. Men likväl förblir de lojala axelmaktspartners.
Norska och danska ubåtar jagar konvojer lite här och där. De nordiska flottorna agerar främst blockad i öresund och jagar lite i Kattegatt.
Kriegsmarine hämade sig aldrig från nederlagen i början av kriget och opererar endast i Östersjön. (det blev ju ganska historiskt korrekt).
Finland återtar Karelen och agerar partisanjägare runt Leningrad och Archangelsk.
Östfronten:
Sovjet annekteras i november 1946.
Allt eftersom jag ryckte fram skapade jag marionettstater. Problemet med att man som diktatur får 5% Unrest för varje stat man skapar löste jag genom att skapa dem under senhösten varje år. Eftersom vintern är en lugn period för krigföring (även ryssar fryser) begränsad till enstaka riposter och manövrer för att få bättre läge till våren så kan man avsätta en hel del resurser från nybyggandet och uppgraderingar till att producera konsumtionsvaror och lugna ner folket.
Litauen går med Axeln i mitten av 1947
Asien:
Japan har piskats sönder och samman av britterna.
Tyska förband bryter ut från Mongoliet och Östra Sibirien och driver britterna söder och västerut.
Sommaren 1947 ser Beijing, Shanghai och merparten av östra kina i Tyska händer.
8e SS Kavallerie Division "Florian Geyer" intar Rangoon i december 1947.
Mandalay faller för fältmarskalk Mansteins armé samma månad. Dietls alpjägararmé opererar i söda delarna av Himalaya.
Rumänskt och Litauiskt jaktflyg övervakar luftrummet.
Yunnan, Nationalist China, Laos, Vietnam, Manchuko och Korea skapas som marionetter. Endast Guangxi Clique, Xibei San Ma, Sinkiang och Communist China är oberoende tack vare att de heller aldrig blev erövrade av någon. Communist China antar jag kommer vara den framtida "Fienden" i ett tänkt Kallt Krig.
Som avslutning skickar jag 4 kärnladdningar på de västallierade (Hejdå Washington, New York, London och Portsmouth) veckan innan spelet slutar.
7 dagar senare sluts fred då de västallierade saknar skydd mot Axelmakternas kärnvapen och långdistansmissiler. (dvs spelet slutar).
Ps. Om ni undrar varför jag atombombade Portsmouth: Datorn hade ställt 30 divisioner och sådär ett dussin flygenheter där och ngn form av flotta.Trött som jag var på landstigningsförsöken bestämde jag mig för att straffa ut dem ur matchen av ren småsinthet. D.s
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Kort rapport från min omgång som Sovjet. Stötte faktiskt på patrull igen och offensiven på norra fronten misslyckades, men återstabiliserades i en näst intill rak linje mellan Leningrad och Moskva. Efter ytterligare en misslyckad offensiv på "mitten fronten" drogs alla mina trupper tillbaka till floden som jag antar är Volga(?).
PÅ sydfronten är jag också tillbakatryckt till provinsen framför Batum, men bergstrupper är på väg, så oljefälten är nog säkra ett bra tag till.
Och snart kommer våren, eländes elände! Vad göra?
/Robert
PÅ sydfronten är jag också tillbakatryckt till provinsen framför Batum, men bergstrupper är på väg, så oljefälten är nog säkra ett bra tag till.
Och snart kommer våren, eländes elände! Vad göra?
/Robert
Hmm... på något vis måste du överbelasta tyskfascisternas manskapstllgångar och deras förbandsproduktion.
Att bara knuffa och skuffa dem bakåt leder bara till evighetsstrid...
Om du törs ta en risk så kanske du skall "öppna" ett hål i dina linjer och släppa in en tysk kolonn eller två och sedan nypa av den med massiva anfall när tyskfascisterna kommit in på en bit. Väl avskurna så borde du kunna mosa dem. Åstadkomma ett Stalingrad på beställning, typ.
Men jag vet inte hur dina motoriserade/pansarförband mår och om detta skall lyckas behöver du nog en rätt solid pansarflotta.
Att bara knuffa och skuffa dem bakåt leder bara till evighetsstrid...
Om du törs ta en risk så kanske du skall "öppna" ett hål i dina linjer och släppa in en tysk kolonn eller två och sedan nypa av den med massiva anfall när tyskfascisterna kommit in på en bit. Väl avskurna så borde du kunna mosa dem. Åstadkomma ett Stalingrad på beställning, typ.
Men jag vet inte hur dina motoriserade/pansarförband mår och om detta skall lyckas behöver du nog en rätt solid pansarflotta.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag har låtit dem bryta igenom på ett ställe, men det gick inte lika bra som det brukar göra, verkar som att HSR 205 är smartare! Lyckades ringa in och förinta 10 divisioner dock så det var väl mer eller mindre lyckat!
Pansarflottan är under uppbyggnad fortfarande, har dock bara 12 divisioner än så länge, men har dock en hög med motoriserat infanteri som biter ifrån mot fascisternas pansar tämligen väl! Är fortfarande inne på 1941 skall väl tilläggas (Julen kom som en avbrytande faktor).
/Robert
Pansarflottan är under uppbyggnad fortfarande, har dock bara 12 divisioner än så länge, men har dock en hög med motoriserat infanteri som biter ifrån mot fascisternas pansar tämligen väl! Är fortfarande inne på 1941 skall väl tilläggas (Julen kom som en avbrytande faktor).
/Robert
Efter att ha läst lite i den här tråden har jag blivit intresserad och funderar
på att köpa spelet - kostar bara 200 kronor. Har dock några frågor:
Ni säger att spelet bara går till 1947, men hur lång tid brukar en omgång ta
från början till slut? Hur länge pågår ett år t.ex?
Jag har inte tidigare några erfarenheter av så här komplicerade strategispel.
Är det svårt att lära sig? Och hur lång tid tar det att behärska grunderna?
Är spelet i realtid eller turbaserat?
Och hur är det med namnen på t.ex tanks och divisioner - har de rätt namn?
Eller rättare sagt, finns 82nd Airborne Division eller Das Reich... m.fl?
Hur är det med buggar och barnsjukdomar? Har de släppt patchar som fixar detta?
Finns det några bra svenska fansites?
Mvh
Mikael Lundqvist
på att köpa spelet - kostar bara 200 kronor. Har dock några frågor:
Ni säger att spelet bara går till 1947, men hur lång tid brukar en omgång ta
från början till slut? Hur länge pågår ett år t.ex?
Jag har inte tidigare några erfarenheter av så här komplicerade strategispel.
Är det svårt att lära sig? Och hur lång tid tar det att behärska grunderna?
Är spelet i realtid eller turbaserat?
Och hur är det med namnen på t.ex tanks och divisioner - har de rätt namn?
Eller rättare sagt, finns 82nd Airborne Division eller Das Reich... m.fl?
Hur är det med buggar och barnsjukdomar? Har de släppt patchar som fixar detta?
Finns det några bra svenska fansites?
Mvh
Mikael Lundqvist
LuNk4n:
Jag har inte riktigt koll på hur lång tid det tar att spela en hel omgång, men det tar tid, rätt lång tid. Dessutom kan man ladda ner modar som förlänger speltiden ytterligare.
Spelet är relativt lätt att behärska. Jag hade inte spelat liknande spel innan jag köpte HOI, men jag lärde mig på kanske en vecka. Det tar naturligtvis längre tid att lära sig allt perfekt, men det är inte nödvändigt för att kunna få en behaglig spelupplevelse.
Spelet är i realtid.
Enhetsnamnen är áutentiska, likaså de namnen på stridsvagnsmodeller, flygplansmodeller och båtklasser.
Buggar och barnsjukdomar finns, helt klart, men med patchar så rättas det hela till.
Jag tycker abslut att du ska köpa spelet, men om du har lite tålamod så kan du vänta tills april när Paradox släpper Hearts of Iron Doomsday
http://www.paradoxplaza.com/heartsofiron2_DD.asp
Jag har inte riktigt koll på hur lång tid det tar att spela en hel omgång, men det tar tid, rätt lång tid. Dessutom kan man ladda ner modar som förlänger speltiden ytterligare.
Spelet är relativt lätt att behärska. Jag hade inte spelat liknande spel innan jag köpte HOI, men jag lärde mig på kanske en vecka. Det tar naturligtvis längre tid att lära sig allt perfekt, men det är inte nödvändigt för att kunna få en behaglig spelupplevelse.
Spelet är i realtid.
Enhetsnamnen är áutentiska, likaså de namnen på stridsvagnsmodeller, flygplansmodeller och båtklasser.
Buggar och barnsjukdomar finns, helt klart, men med patchar så rättas det hela till.
Jag tycker abslut att du ska köpa spelet, men om du har lite tålamod så kan du vänta tills april när Paradox släpper Hearts of Iron Doomsday
http://www.paradoxplaza.com/heartsofiron2_DD.asp
Ett tips för att snabbt lära sig spelet är att först spela den "Tutorial" som medföljer och därefter ett av scenariona, säg, t.ex Finska Vinterkriget. Då har du lärt dig handgreppen och kommandona helt OK. Sedan är det bara att sätta igång med kampanjen!
Hur lång tid det tar beror på vilken fart du har tiden inställd på.
I början kan det bli stressigt med allt man skall hålla reda på men snart vet du vilka meddelandefönster du kan beordra att sluta poppa up och bara synas i loggen i nedre kanten av skärmen och vilka som är viktiga nog för att behålla som upphoppare och så vidare.
I början bör du köra med lite lägre fart men inom extremt kort kommer du kunna jacka upp farten rejält.
Hur lång tid det tar beror på vilken fart du har tiden inställd på.
I början kan det bli stressigt med allt man skall hålla reda på men snart vet du vilka meddelandefönster du kan beordra att sluta poppa up och bara synas i loggen i nedre kanten av skärmen och vilka som är viktiga nog för att behålla som upphoppare och så vidare.
I början bör du köra med lite lägre fart men inom extremt kort kommer du kunna jacka upp farten rejält.
Robert du har fått mig att pröva USSR nu, jag har gjort Finland till min puppet feb 1940 och skall nu försöka bygga trupper för att stå emot fascisterna.
Håller på med en försvarslinjelängs dnjenpr?, ni vet den där första floden inte volga, och skall försöka bryta dem där och sen fortsätta till Atlanten och befria västvärldens arbetare.
Om jag nu lyckas komma över 21 i moral det vill säga.
Håller på med en försvarslinjelängs dnjenpr?, ni vet den där första floden inte volga, och skall försöka bryta dem där och sen fortsätta till Atlanten och befria västvärldens arbetare.
Om jag nu lyckas komma över 21 i moral det vill säga.
Vad spelar ni på för datorer? Själv sitter jag på en AMD 1,5 med 512 Ram
och GeForce 3 128 Mb - en något gammal dator. Men enligt HoI2's systemkrav
ligger jag bra till. Men oftast är systemkrav väldigt opålitligt. Är spelet krävande?
Och hur är det med patcharna - behöver man ladda ner och installera alla, eller
räcker det med att installera den senaste?
Det är verkligen barnsligt roligt att läsa här hur världen ser ut i era olika spel-
omgångar. Jag ser fram mot att få sätta mig in i spelet och bringa fred(?) till
världen. Är det förresten möjligt - att spela som en pacifist och odla bra och
fredliga relationer till sina medmänniskor? Nog för att jag tänkt bomba Frankrike
tillbaka till stenåldern, med det skulle vara trevligt att som alternativ vara
fredlig av sig...
och GeForce 3 128 Mb - en något gammal dator. Men enligt HoI2's systemkrav
ligger jag bra till. Men oftast är systemkrav väldigt opålitligt. Är spelet krävande?
Och hur är det med patcharna - behöver man ladda ner och installera alla, eller
Det är verkligen barnsligt roligt att läsa här hur världen ser ut i era olika spel-
omgångar. Jag ser fram mot att få sätta mig in i spelet och bringa fred(?) till
världen. Är det förresten möjligt - att spela som en pacifist och odla bra och
fredliga relationer till sina medmänniskor? Nog för att jag tänkt bomba Frankrike
tillbaka till stenåldern, med det skulle vara trevligt att som alternativ vara
fredlig av sig...
Det räcker med att installera den senaste patchen.LuNk4n skrev:Och hur är det med patcharna - behöver man ladda ner och installera alla, eller
Är det förresten möjligt - att spela som en pacifist och odla bra och
fredliga relationer till sina medmänniskor?
Det är möjligt att spela som ett pacifistiskt Tyskland - fast jag har aldrig provat det...