Johan Elisson skrev:DIREWOLF75 skrev:Lätt gjort.

Att klara av att ta
hela världen som Sverige på hard, utan att fuska på något sätt är ju för fasen omöjligt. Antingen har du fuskat på något sätt eller så är du riktigt, riktigt, riktigt, riktigt,
riktigt hardcore.
/Johan
"Lite sent" pga att jag efter omformatering missade få med skalman forum till fav:s.
Kort sagt, efter att jag moddat HOI, DÅ var det inte lika "lätt".
Efter att ha läst din senare inklippta "guide" så kan jag förstå att du har det svårare. Mindre flexibelt tänkande är svårt att hitta...
Eftersom det generellt även gäller för HOI2 så kan jag väl säga att i grunden så är det bästa att strunta totalt i att vinna mark om man inte är säker på att på kort tid kunna annektera, utan i stället konstant manövrera så små delar av sina styrkor som möjligt för att ringa in och utplåna fi styrkor med sina övriga styrkor som under tiden står stilla och återfår Org. Växla alltid mellan att vila och använda enheter. Hellre 12 divisioner som konstant anfaller/ringar in och slår ut fiender än 48st som vilar 3/4 av tiden.
LV brigader sänker inte hastighet samtidigt som de ger bra bonus mot mark och gör fi flyg avsevärt mindre effektivt.
I HOI, utveckla alltid datorer med högsta prioritet, sen går övrig utv. mycket snabbare och billigare. Låg prioritet på bombflyg, strunta helt i strategiskt bombflyg, det kan visserligen göra gott om skada, men vad gör det om man i stället kan erövra stället...
Minimalt skyddade(nån/några jagare) enstaka transporter med 1-3 divisioner kan generellt väldigt ofta lyckas med att erövra de mest avlägsna områden(Canada, Afrikanska kolonierna, Sydamerika, Indien, Australien, Ostindien osv), detta är något som INTE längre funkar i HOI2 eftersom AI patrullerar mycket effektivare samt tack vare mycket bättre sjöstriderna. (Jag föredrog spela som Tyskland, med allierade resursboostade 50-150% och lite diverse ändringar för att för övrigt höja realismen lite grann)
Om möjligt, påbörja angrepp med svagare enheter som sänker fi Org innan man driver de på flykt med sina starka enheter, som sen omedelbart kan anfalla vidare, helst för att slutföra en inringning, eller om fi har stort område utan enheter, splittras i endivisionsenheter och tar mark.
Huvudsaken med att ta över världen i HOI, om någon ännu spelar det, är att utnyttja att AI:n är kass. Och att självklart spela -36 scenariot. Att göra det i HOI2 med nåt pytteland är däremot inte nåt jag klarar. Transport Capacity samt partisan verksamhet hindrar effektivt att expandera på samma extremt snabba sätt som i HOI.
Nåväl, slut för idag tror jag.