Hearts Of Iron 2

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 20 december 2005, 14:14

Hårda bud, Robert!
Men håll ut. Den marxistiska dialektiken förutspår att en kommunistisk stat aldrig kan besegras! :D
Och Odessa är en sak... värre om du förlorar Sevastopol. Iallafall politiskt sett.

Revolutionens Vagga = Leningrad?

Om Tysk-fascisterna är vid Leningrad i norr men blott hotar Odessa i Söder så verkar du ju iallafall ha en förhållandevis stabil sydfront, eller tolkar jag helt fel?

Hur ser det ut med dina pansarreserver? Vad gör Finland?

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 20 december 2005, 14:52

Robert Sköld skrev:Kort uppdatering från fronten. Kamrat Robert rapporterar att fronten har fallit. Alla mina planer på 205 omkullkastades och den fascistiska besten står nu kort utanför "Revolutionens vagga". Trupperna har dock förtröstan och har temporärt förskanskat sig i fästningsstäder, och förstärkningar väntas inom kort.

Dessvärre är Östersjöflottan i princip oskadliggjord, Odessa på väg att falla!

/Robert
Häftigt, fortsätt med uppdatering, jag har inte spelat som ryssarna själv så det lär bli intressant.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 20 december 2005, 22:12

Fläsket, japps Revolutionens vagga har jag sett Leningrad kallas vid ett par tillfällen.

Har kört lite till idag, och det verkar stabilisera sig nu, på nordfronten har jag till och med lyckats återerövra en del av våran mark i Baltikum. Håller en stark front i norr från Narva och ner genom skogarna, återerövrade även Minsk. Vad det gäller finland så blev det en leninistisk lydstat under Otto ville Kuusinen redan tidigt 1940! De utgör en liten reserv i norr, men jag har itne tagit militär kontroll över dem.

Sydfronten har med stabiliserats lite, och snart kommer vintern som en räddande ängel! Odessa har återerövrats, samt de kolrika områdena i Donetskområdet. Kiev är återigen i arbetarstatens händer och tjänar ypperligt som fästningsstad!

Vad det gäller truppernas kvalitet så har såväl Infanteri i 1941s tappning samt T-34 m/41 kommit i bruk, vilket kommer att hjälpa oss mycket! Pansararmeér organiserade tillsammans med motoriserat infanteri utgör som enligt mina planer en slagkraftig och snabb reserv/attackstyrka.

/Robert Kobcha Sköld

P.s nämnde jag att stalinismen förbjöds i Sovjet 1937 och nu råder rådskommunismens idéer! ;-)

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 20 december 2005, 22:23

Jag spelar sovjet på hard just nu. Det är på hösten 1940, och jag förväntar mig en tysk invasion framåt vårkanten. För att stoppa denna så har jag konstruerat ett jättelikt försvarsverk, från Leningrad till Svarta Havet. Problemet är bara att jag inte riktigt har trupper för att hålla hela linjen och ett genombrott någonstans skulle vara förödande. Nåväl, om nu inte tyskarna vill smaka den ryska vintern så får de allt vänta till våren.
Senast redigerad av 1 Johan Ekstrand, redigerad totalt 20 gånger.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 20 december 2005, 22:26

Hade samma tanke själv, på ett långt och omfattande försvarsnätverk, men kom fram till det som du oroar dig för. Tror nog det är bättre att befästa vissa punkter hårdare, men att vara väldigt noga med att inte bli innesluten, för då är det kört med de trupperna!

/Robert

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 20 december 2005, 22:32

Jo det har du antagligen rätt i, jag får se vad som händer. Jag ska nog satsa på en ganska omfattande pansarreserv för att täcka eventuella genombrott.

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 20 december 2005, 22:48

JAg skulle råda dig att underprioritera baltikum och Nordfronten vad det gäller befästningar, det är trakterna i höjd med Kiev som faller först, så blev det för mig i alla fall.

/Robert

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 20 december 2005, 23:02

Jag skulle råda dig att undvika långe nätverk med befästningar överhuvudtaget. Det viktigaste är i mitt tycke att kunna uppräthålla ett flexibelt försvar. Tänk på att du i alla lägen har stora områden bakom fronten som du kan retirera till. Om du ska bygga befästningar tycker jag att du ska göra det i Ukraina öster om Dnepr. Då har du fördelen av att tysken måste korsa floden vid anfall, och det ger dig fördelar i ditt försvar. Dessutom slipper du själv korsa floden när du ska återerövra befästningarna. Det allra bästa är nog att bygga befästningar öster om Don, och bjuda hårt motstånd på reträtten dit. Då kommer de tyska styrkorna bli åderlåtna samtidigt som du sitter i en stark försvarposition, och du kan ringa in stora tyska styrkor i Donbågen.

När man spelar som Sovjetunionen tyckar jag dock att nernötning och flexibilitet är nyckelorden. Håll inte omöjliga positioner, se till att inte bli inringad. Låt tyskarna betala i blod för alla avancemang, men var inte rädd för att ge upp mark. Det kommer kanske inte gå så snabbt, men tillslut kommer de tyska styrkorna vara totalt nednötta. Dessutom tycker jag att långa blodiga kampanjer mot mina "huvudmotståndare". De blir mer pang för speltiden, liksom.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 20 december 2005, 23:04

Och nu:
Rapport från Axelmakterna.
Mitten av 1943.

Nordafrika: I praktiken förlorat. Bara en minimal Vichy-fransk enklav i Casablanca återstår och den lär inte öveleva länge till.

Medelhavsregionen: Spanien utsatt för upprepade landstigningsförsök av USAnska styrkor (närmare dussinet försök). Ditskickade tyska förband i samverkan med den spanska armén har lyckats slå tillbaka dessa (och omringade och förintade uppemot 30 divisioner som brutit sig en bit in i spanien.).

Italien håller hemmaterritorier och grekland och hela adriatiska kusten.
Såväl Vichys som Italiens flottor är utplånade.

Västeuropa:
Frankrike utsatt för samma typ av upprepade landstigningar, ungefär lika många som i Spanien men med mindre förband. Vid pass dussinet amerkianska divisioner förintade efter att de lyckades ta Brest.
EXTREMT blodiga luftstrider över Engelska Kanalen.
Holland går med de allierade under vintern 1942/43.
Tyskland invaderar Holland tidigt 1943.
Wallonien skapat som vasallstat.
Storbrittanien invaderar och tar Wilhelmshafen. Danska och Norska flottorna blockerar havet utanför. Brittiska expeditionskåren (3 divisioner + 1 HQ) utplånas av ditsända pansarförband och Wallonska milisdivisioner.

Norden:
Norska och danska flygvapnet bekämpar med varierande framgång allierat bombflyg.
Finland till 50% erövrat av Sovjetiska förband innan tyska kårer anländer och rensar upp under vinter och vår 1943. Läge för attack mot Leningrad inom kort.
Svenska flottan bekämpar framgångsrikt sovjetiska u-båtar i Östersjön.

Övriga Östfronten:
Moskva i Tyska händer.
Vi hotar Stalingrad men anfallspoistionerna är olämpliga. Skall försöka manövrera så att inringning uppnås före slutanfall.

Ukraina skapat som marionettstat.

Baku faller inom kort. Tyska alpjägarkårer samlas och backas av Ungerska infanterikårer inför den avgörande stormningen av Kaukasus...

Asien:
Japan i krig med USA och Storbrittanien och övriga västallierade. Siam allierat med Japan.
Japan är dock ej i krig med Sovjet. Har ej hållt något närmre öga på vad som sker därborta.

Syd- och Mellanamerika:
Kriget mellan Peru och Equador slutar med att Peru annekterar Equador.
Krig mellan neutrala stater helt fristående från den övriga konflikten.
Brasililien och Mexico är med de Allierade.

Reflektion:
SR-modden gör att jag för första gången sedan HoI 1 ser alldeles äkta, aggressivt beteende från de allierades sida.
Tidigare nöjde de sig med flyg och flotta och försökte i stort sett aldrig landstiga.
Nu gör de knappt annat... :D

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 20 december 2005, 23:21

Ferocius skrev:Jag skulle råda dig att undvika långe nätverk med befästningar överhuvudtaget. Det viktigaste är i mitt tycke att kunna uppräthålla ett flexibelt försvar. Tänk på att du i alla lägen har stora områden bakom fronten som du kan retirera till. Om du ska bygga befästningar tycker jag att du ska göra det i Ukraina öster om Dnepr. Då har du fördelen av att tysken måste korsa floden vid anfall, och det ger dig fördelar i ditt försvar. Dessutom slipper du själv korsa floden när du ska återerövra befästningarna. Det allra bästa är nog att bygga befästningar öster om Don, och bjuda hårt motstånd på reträtten dit. Då kommer de tyska styrkorna bli åderlåtna samtidigt som du sitter i en stark försvarposition, och du kan ringa in stora tyska styrkor i Donbågen.

När man spelar som Sovjetunionen tyckar jag dock att nernötning och flexibilitet är nyckelorden. Håll inte omöjliga positioner, se till att inte bli inringad. Låt tyskarna betala i blod för alla avancemang, men var inte rädd för att ge upp mark. Det kommer kanske inte gå så snabbt, men tillslut kommer de tyska styrkorna vara totalt nednötta. Dessutom tycker jag att långa blodiga kampanjer mot mina "huvudmotståndare". De blir mer pang för speltiden, liksom.
Mina befästningar bakom floderna Dnepr och Dyna (tror jag den heter, skämmes om jag har fel), det är i princip bara Smolensk som inte har någon flod framför sig. Baltikum har jag inte särskilt sotra befästningar i, nej. Hela den här omgången genomför jag mer eller mindre som ett test för att se hur det går.
Jag har dessutom satt en hel del 1918-divisioner vid polska gränsen för att inte tyskarna ska rulla in helt ostört. Då de tror att det är min enda vettiga försvarslinje drabbas de av hybris och genomför en massa ogenomtänka anfall. :P

Användarvisningsbild
Ferocius
Medlem

Inlägg av Ferocius » 20 december 2005, 23:29

Johan Ekstrand skrev: Mina befästningar bakom floderna Dnepr och Dyna (tror jag den heter, skämmes om jag har fel), det är i princip bara Smolensk som inte har någon flod framför sig. Baltikum har jag inte särskilt sotra befästningar i, nej. Hela den här omgången genomför jag mer eller mindre som ett test för att se hur det går.
Jag har dessutom satt en hel del 1918-divisioner vid polska gränsen för att inte tyskarna ska rulla in helt ostört. Då de tror att det är min enda vettiga försvarslinje drabbas de av hybris och genomför en massa ogenomtänka anfall. :P
Den försvarslinjen är bra placerad, helt klart. Jag brukade bygga en försvarslinje där förut när jag spelade som Sovjetunionen, och om man nu ska bygga en heltäckande försvarslinje är det där den ska vara. Flodnamnen fick du rätt också :P

Jag har i mitt spelande kommit fram till att jag trivs bättre med ett mer flexibelt försvar, men jag misstänker att det handlar lite om ens eget självförtroendeoch om hur pass länge man spelat spelet.

Användarvisningsbild
Johan Ekstrand
Medlem

Inlägg av Johan Ekstrand » 20 december 2005, 23:36

Nå, antagligen är ett flexibelt försvar bättre, det här är första gången jag kör som Sovjet och jag vill testa mig fram lite grann. Stampas fascisten under stöveln skall jag testa på Very Hard också. Fungerar det även där blir jag förvånad. Hade hela Röda Armén ställt sig på en linje hade nog Wehrmach bara tuggat och sväljt.

Fläsket
Medlem

Inlägg av Fläsket » 21 december 2005, 11:26

När jag är på defensiven brukar jag ha ett mellanting av flexibelt och statiskt försvar.
I mån av möjlighet brukar jag bygga feta linjer med befästningar och maximalt utnyttjande av terrängen.
Bakom dessa lurar sedan starka motoriserade förband som han antingen proppa igen hål som uppstår eller stävja genombrott redan innan de sker.
Är fienden för stark använder jag pansarförbanden för att göra störningsanfall som lockar till sig fiendens enheter från avsnitt där de kunnat göra bättre nytta för honom. Under tiden drar jag tillbaka mina långsammare enheter till vad jag nu tänkt mig som nästa försvarszon.
Om det visar sig att störnings- /motanfallen går bättre än väntat går jag såklart på offensiven. :)

Användarvisningsbild
Härfördärvaren
Medlem

Inlägg av Härfördärvaren » 21 december 2005, 11:53

Tja.

Någon mer än jag som brukar roa mig med att döpa om divisionerna/skvadronerna/flottiljernas namn?

Iof så brukar jag inte byta namn på de lite större båtarna (kan ju kanske ge otur, vem vet?).
Tycker det känns bättre att HQ enheten heter STAVKA North om den håller koll på pojkarna i baltikum än det datorbetämda namnet. Ett annat exempel när jag alltid byter namn är inför en stor och viktig operation, som Barbarossa. Mycket hellre Armegrupp Mitt än XXII Corps (eller något annat fånigt). Eller att skänka de amerikanska gossarna lite roligare namn som "The blå band" istället för The blue devils, eller vad de nu kan tänkas heta.

Tycker att det blir VÄLDIGT mycket enklare att hitta bland alla förband om man döper om lite. Dristar jag mig till att skicka en bunt med tyska ungdomar till Libyen så ska de bannemej få hete Afrikakorps också (Behöver jag säga att Rommel i detta läget är given). Är det bara jag som är så här fånig/petig? Eller lever jag mig in i historien för mycket? Kanske lite för mycket rollspelande kanske, men roligt har jag!

MVH.
Simon

EDIT: La till lite grejer.

Användarvisningsbild
mrsund
Stödjande medlem 2022

Inlägg av mrsund » 21 december 2005, 12:13

Robert Sköld skrev:Hade samma tanke själv, på ett långt och omfattande försvarsnätverk, men kom fram till det som du oroar dig för. Tror nog det är bättre att befästa vissa punkter hårdare, men att vara väldigt noga med att inte bli innesluten, för då är det kört med de trupperna!

/Robert

Robert, vad har dina trupper för org eller moral nu när du kommit lite längre i spelet?

Skriv svar