Leni Riefenstahl

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 26 augusti 2002, 08:13

Newt skrev:Näää hon bad juh bara hitler om att få låna några människor men sydlänskt utseende (zigenare) som sedan bara försvann..
Och Leni Rifelstafen ska åttalas för att hon nu använde statister som senare dödades utan hennes vetskap?
Om hon nu får löfte om att de inte ska dödas och dödas ändå utan hennes vetskap - vad ska hon då göra? Är hon synsk så hon vet att de ska ljuga och döda dem eller?
LR sa att hon gjorde allt för att dom skulle räddas men jag har svårt att tro att någon som stod så nära hitler inte skulle veta om vad som hände med människor som inte passade in..
Det är möjligt att hon kände till vad som skedde med folk - jag är dock osäker på när filmen i fråga spelades in eftersom massmorden på judar/romer/andra personer som nassarna fann misshagliga inte inleds på allvar förrän under kriget.
Ska Leni åtalas för att hon inte kunde sia i framtiden om vad som skulle ske???

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 26 augusti 2002, 19:25

Dessutom skulle hon inte kunna göra något för dom, hon var bara en regissör!

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 27 augusti 2002, 19:46

Anno skrev:Dessutom skulle hon inte kunna göra något för dom, hon var bara en regissör!
det var i min mening ett urkorkat inlägg.. "jag är regisör för en film och nu dog visst en skådespelare men det är juh inte något jag kan göra något åt????? :x

ska det funka så idag med.. hoppsan nu dog sean connery..? Och om du svarar nej på den frågan.. varför ska vi då godkänna att det har hänt?

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 27 augusti 2002, 19:56

Som jag har fattat det så dog dom ju efter det att dom hade filmat ... inte under själva inspelningen.

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 27 augusti 2002, 21:16

Newt skrev:det var i min mening ett urkorkat inlägg.. "jag är regisör för en film och nu dog visst en skådespelare men det är juh inte något jag kan göra något åt????? :x
ska det funka så idag med.. hoppsan nu dog sean connery..? Och om du svarar nej på den frågan.. varför ska vi då godkänna att det har hänt?
Ja, men nu dog inte skådisarna under inspelning utan tydligen långt efter filmen gjorts. Vilket ansvar kan då Leni påstås ha över något hon lovats - är det Astrid Lindgrens fel att G. Perssons "tog" tillbaka hennes present i form av förbud mot höns i bur?

Hur pass stort ansvar kan man ställa på en person som inte ens var direkt involverad i händelserna. Isf skulle då i princip alla som anställde personer som senare avrättades principielt kunna åtalas för delaktighet i förintelsen.

Sen är då frågan vad visste Leni?
Personligen är jag åsikten att hon likt många andra kände till förintelsen - jag finner det otrovärdigt att hon itne gjort det - däremot är jag skeptisk till att hon kädne till omfattningen av vad som hände i öst.
Och även om hon gjorde det - skulle hon trott på detta? Tydligen trodde inte ens de allierade det - och de hade många indikationer på vad sm skedde i lägren - ändå gjorde de aldrig något förrän de själva befriade lägren.
Var de allierade också delaktiga i förintelsen och borde åtalas?

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 28 augusti 2002, 18:58

Schwalbe skrev:Som jag har fattat det så dog dom ju efter det att dom hade filmat ... inte under själva inspelningen.
Nähä menar du det.. dog dom efter inspelningen.. det trodde inte jag.. :roll: :roll: :roll:
Givetvis dog dom efter... Annars kallas det nog bevis..(!!!!)

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 28 augusti 2002, 19:01

Patrik skrev: Ja, men nu dog inte skådisarna under inspelning utan tydligen långt efter filmen gjorts. Vilket ansvar kan då Leni påstås ha över något hon lovats - är det Astrid Lindgrens fel att G. Perssons "tog" tillbaka hennes present i form av förbud mot höns i bur??

Ja det beror juh på vad man räknar som länge.. är typ någon vecka länge??

wreezig
Medlem

Inlägg av wreezig » 28 augusti 2002, 19:42

Det verkar som ni har missuppfattat åtalet mot henne.
Hon är inte åtalad för att ha något att göra med Romernas död att göra utan för att hon efter kriget påstod att hon träffat flera av dom.
Eftersom dom tydligen dog under kriget så kan hon omöjligtvis ha träffat dom så därför har hennes påstående att dom levde klassats som att hon förnekar förrintelsen.
Förintelserevisionism är förvisso olagligt i Tyskland men jag tycker att detta har gått lite långt , jag vet inte när hon påstod det men om hon sa det strax efter kriget så borde det vara preskribrerat och om hon sade det nyligen så borde väl hennes höga ålder kunna vara en ursäkt.
En hundraåring kan väl knappast förväntas ha ett helt tillförlitligt minne så hon kanske tog fel , i vilket fall som helst är inte hennes påstående detsamma som att säga att förrintelsen inte ägt rum om jag fattat saken rätt.

Med tanke på att slaktaren Pinochet klarade sig pga hög ålder så borde detta åtal också läggas ner anser jag.
Ett par månaders fängelse kan trots allt innebära livstids fängelse för henne.

Användarvisningsbild
Martin Tunström
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Tunström » 28 augusti 2002, 20:06

är det Astrid Lindgrens fel att G. Perssons "tog" tillbaka hennes present i form av förbud mot höns i bur?
Nu sak du inte vara stygg mot myss persson! :lol:

Det var Ingvar karlsson som tog tillbacka den! :) [/code]

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 29 augusti 2002, 00:01

Newt skrev:Ja det beror juh på vad man räknar som länge.. är typ någon vecka länge??
Gör det?

Användarvisningsbild
Bina
Medlem

Inlägg av Bina » 29 augusti 2002, 19:24

wreezig skrev:Det verkar som ni har missuppfattat åtalet mot henne.
Hon är inte åtalad för att ha något att göra med Romernas död att göra utan för att hon efter kriget påstod att hon träffat flera av dom.
Eftersom dom tydligen dog under kriget så kan hon omöjligtvis ha träffat dom så därför har hennes påstående att dom levde klassats som att hon förnekar förrintelsen.
Förintelserevisionism är förvisso olagligt i Tyskland men jag tycker att detta har gått lite långt , jag vet inte när hon påstod det men om hon sa det strax efter kriget så borde det vara preskribrerat och om hon sade det nyligen så borde väl hennes höga ålder kunna vara en ursäkt.
En hundraåring kan väl knappast förväntas ha ett helt tillförlitligt minne så hon kanske tog fel , i vilket fall som helst är inte hennes påstående detsamma som att säga att förrintelsen inte ägt rum om jag fattat saken rätt.

Med tanke på att slaktaren Pinochet klarade sig pga hög ålder så borde detta åtal också läggas ner anser jag.
Ett par månaders fängelse kan trots allt innebära livstids fängelse för henne.

Hmmm gissa om jag har fattat allt fel.. :oops:

Skriv svar