Battler skrev:Finns det inga rutiner för att hantera såna här ting, kan ju inte vara helt främmande att få upp rester från kriget via garn. Hur gick det till, lämpade fiskarna bara upp dagens fångs på kajen - och vips stängde polisen av stora delar av Göteborg.
I denna artikel beskrivs det närmare. Det var inte med flit som man tog med sig en mina i centrala Göteborg, vilket ju är det som främst särskiljer denna händelse.
GP skrev:När Rödskär kom till Fiskhamnen fick båten hjälp av en truck att lyfta upp trålen på kajen, eftersom lasten var så tung. Först då upptäcktes minan. Polisen kallades till platsen, området spärrades av och bilder av minan skickades till marinens taktiska kommando för bedömning.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=247366
Bra bild i DN förresten; utan någon särskild kännedom om ämnet så tänker jag på minor som runda och taggiga, den här klunsen ser ju ut som vilket skrot som helst. Har den rostat sönder eller såg den ut så från början? Är det en svensk mina förresten?
Samtidigt är det skönt (eller vad det nu är) att det finns de som med en tjockskallig motsträvighet håller sig kvar i vardagen, även när deras arbetsplats riskerar att reduceras till damm och små, små fiskbitar:
GP skrev: - Hur ska vi klara det i dag med alla leveranser till restauranger och fisken som ska till Stockholm?