Kontaktmina i Göteborg

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Kontaktmina i Göteborg

Inlägg av Hexmaster » 8 december 2005, 08:19

Världshistorien gör sig påmind:
GP skrev:Stora delar av centrala Göteborg har spärrats av sedan en fiskebåt lossat en mina från andra världskriget i Fiskehamnen.

...Det rörde sig om en kontaktmina från andra världskriget. Minan bedömdes som skarp och om den detonerar kan splittret sprida sig upp till 1 100 meter, enligt polisen.
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=247366

Med "kontaktmina" menas alltså bara att den utlöses vid direkt beröring av fartyg el.dyl., det säger inget om sprängkraften.

http://www.4minkriflj.mil.se/article.php?id=1830
Senast redigerad av 1 Hexmaster, redigerad totalt 8 gånger.

Bengt Baron
Medlem

Re: Kontaktmina från WWII

Inlägg av Bengt Baron » 8 december 2005, 08:46

Hexmaster skrev:Världshistorien gör sig påmind:
GP skrev:Stora delar av centrala Göteborg har spärrats av sedan en fiskebåt lossat en mina från andra världskriget i Fiskehamnen.

...Det rörde sig om en kontaktmina från andra världskriget. Minan bedömdes som skarp och om den detonerar kan splittret sprida sig upp till 1 100 meter, enligt polisen.

Med "kontaktmina" menas alltså bara att den utlöses vid direkt beröring av fartyg el.dyl., det säger inget om sprängkraften.

http://www.4minkriflj.mil.se/article.php?id=1830

Reportern på SVT nämnde 150 kg trotyl.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Re: Kontaktmina från WWII

Inlägg av Hexmaster » 8 december 2005, 08:56

Bengt Baron skrev:Reportern på SVT nämnde 150 kg trotyl.
Japp:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=113&a=247369

Bild på rostig klump i artikeln. Den kameran hade jag inte velat hålla i.

Användarvisningsbild
Battler
Stödjande medlem 2026

Inlägg av Battler » 8 december 2005, 09:26

Finns det inga rutiner för att hantera såna här ting, kan ju inte vara helt främmande att få upp rester från kriget via garn. Hur gick det till, lämpade fiskarna bara upp dagens fångs på kajen - och vips stängde polisen av stora delar av Göteborg.

MVH

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 8 december 2005, 09:45

När jag gjorde lumpen (låg inne i Halmstad) så drev en gammal tysk min upp på en strand vid Varberg. Då skickades vi ut för att spärra av och det dröjde inte länge förren det dök upp någon form av desarmeringsgrupp och oskadliggjorde den. Snabbt och smidigt utan media och och annat, så jag skulle nog vilja påstå att det i alla fall då (1995) fanns rutiner för detta.

Kan man tänka sig att en av effekterna av att de lagt ner försvaret är att sådana här saker tar längre tid?

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 8 december 2005, 09:55

maal skrev:När jag gjorde lumpen (låg inne i Halmstad) så drev en gammal tysk min upp på en strand vid Varberg. Då skickades vi ut för att spärra av och det dröjde inte länge förren det dök upp någon form av desarmeringsgrupp och oskadliggjorde den. Snabbt och smidigt utan media och och annat, så jag skulle nog vilja påstå att det i alla fall då (1995) fanns rutiner för detta.

Kan man tänka sig att en av effekterna av att de lagt ner försvaret är att sådana här saker tar längre tid?
Det är klart det finns rutiner även nu - minor dyker ju upp på stränderna lite då och då. Men det är rimligen skillnad på en utanför Varberg och mitt i centrala Göteborg, med hundratals om inte tusentals människor inom säkerhetsavståndet. Fiskarna visste inte vad det var de hade fått upp och det var för tungt för att hala ombord och de kunde inte dumpa det heller, så de lastade av klumpen när fångsten lossades. Att det var en mina upptäcktes inte förrän efteråt.

Om uppgifterna i pressen stämmer borde det f.ö. vara en Mk XVI, Mk XX eller Mk XXII.

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 8 december 2005, 11:04

Jag tycker den ser lite liten ut för att kunna innehålla 150 kg trotyl eller är fotot från GP missvisande?
Någon som har en bra länk om just sjöminor för jag skulle vilja veta lite mer.
/Torbjörn

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 8 december 2005, 11:28

Njae... kolla in foton på dn.se - där ser man storleken lite bättre. SvD har också ett bildspel med b.la. bilder på minan.

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 december 2005, 11:49

Battler skrev:Finns det inga rutiner för att hantera såna här ting, kan ju inte vara helt främmande att få upp rester från kriget via garn. Hur gick det till, lämpade fiskarna bara upp dagens fångs på kajen - och vips stängde polisen av stora delar av Göteborg.
I denna artikel beskrivs det närmare. Det var inte med flit som man tog med sig en mina i centrala Göteborg, vilket ju är det som främst särskiljer denna händelse.
GP skrev:När Rödskär kom till Fiskhamnen fick båten hjälp av en truck att lyfta upp trålen på kajen, eftersom lasten var så tung. Först då upptäcktes minan. Polisen kallades till platsen, området spärrades av och bilder av minan skickades till marinens taktiska kommando för bedömning.

Bra bild i DN förresten; utan någon särskild kännedom om ämnet så tänker jag på minor som runda och taggiga, den här klunsen ser ju ut som vilket skrot som helst. Har den rostat sönder eller såg den ut så från början? Är det en svensk mina förresten?

Samtidigt är det skönt (eller vad det nu är) att det finns de som med en tjockskallig motsträvighet håller sig kvar i vardagen, även när deras arbetsplats riskerar att reduceras till damm och små, små fiskbitar:
GP skrev: - Hur ska vi klara det i dag med alla leveranser till restauranger och fisken som ska till Stockholm?
:)

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 8 december 2005, 12:14

Hur länge är sådana här minor farliga, alltså hur länge kommer sprängämnena vara verksamma?
Är effekten i minan lika stor i dag som den dagen den tillverkades eller försvagas de ju äldre de blir?

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 8 december 2005, 13:33

maal skrev:Hur länge är sådana här minor farliga, alltså hur länge kommer sprängämnena vara verksamma?
Ingen aning, men eftersom åldern på den aktuella och fortfarande absolut livsfarliga minan nu uppdaterats till första världskriget så lär vi få dras med senare tiders minor en god tid framöver.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 8 december 2005, 13:45

Hexmaster skrev:
maal skrev:Hur länge är sådana här minor farliga, alltså hur länge kommer sprängämnena vara verksamma?
Ingen aning, men eftersom åldern på den aktuella och fortfarande absolut livsfarliga minan nu uppdaterats till första världskriget så lär vi få dras med senare tiders minor en god tid framöver.
Det låter ju inte possitvt, och deras förankringar lär ju inte bli bättre med åren.

Lite av det jag flummade om tidigare
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/s ... 19,00.html

Bjernevik
Medlem

Inlägg av Bjernevik » 8 december 2005, 13:51

maal skrev:Det låter ju inte possitvt, och deras förankringar lär ju inte bli bättre med åren.
De allra flesta minor som finns kvar torde vara bottenliggare. Så länge man inte lyckas träffa dem med en trål, ankare eller liknande så är risken för att något ska hända minimal.

Användarvisningsbild
maal
Medlem

Inlägg av maal » 8 december 2005, 14:08

Bjernevik skrev:
maal skrev:Det låter ju inte possitvt, och deras förankringar lär ju inte bli bättre med åren.
De allra flesta minor som finns kvar torde vara bottenliggare. Så länge man inte lyckas träffa dem med en trål, ankare eller liknande så är risken för att något ska hända minimal.
Det är ju i och för sig bra.
Finns det någon uppskattning på hur många minor det ligger kvar ute i havet?

Användarvisningsbild
predator
Medlem

Inlägg av predator » 8 december 2005, 15:35

Nu värker det som den ska dra ut den ihavet igen och spränga den där.
Bilagor
minan200.jpg
minan200.jpg (35.63 KiB) Visad 3435 gånger

Skriv svar