Katjusja vs Nebelwerfer
-
Torbjörn J
- Medlem
Katjusja vs Nebelwerfer
I den litteratur jag läst finns det många delar som tar upp "Stalinorgeln" och dess verkan, både i fysisk skada och psykisk (ljudet av den) men inte mycket om den tyska motsvarigheten. Fanns den i samma utsträckning inom förbanden och vilka var skillnaderna egentligen?
/Torbjörn
/Torbjörn
Det fanns även spräng"granater" till den med mycket bra verkan.mrvector skrev:Nebelwerfer, var väl som namnet antyder, tänkt för att i förstahand anlägga dimridåer?
/mvh Viktor
En skillnad mellan Katusha och Nebelwerfer var räckvidden, antalet verkansdelar i varje salva. Dock hade Nebelwerfers "granater" större sprängkraft än Katuschans.
Antingen var det 28 eller 32 cm raketer (fanns även 15 cm och 21 cm) och de vägde ~82 (varav 50 kg sprängmedel) resp. ~98 kg.Andreas K skrev:Hade Nebelwerfern kraftigare granater än Katyushan?
Katyushan ser ju så otroligt maffig ut...
Man lär sig nåt nytt varje minut på skalman![]()
Mvh Andreas
Kalibern på Katuscha var antingen 8,2 eller 13,2 cm.
Senast redigerad av 1 MD650, redigerad totalt 4 gånger.
-
Torbjörn J
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Nebelwerfern var också grymt instabil. Man kunde bara skjuta en raket i taget annars välte den, så det tog 90 sek att skjuta en salva. Detta också därför att skytten måste springa ner i en 2m djup grop c:a 15 meter från pjäsen och sedan avfyra den elektroniskt. Katjushan var betydligt mer stabil, fast båda var väl lika oprecisa i siktet. Såg nåt avsnitt av "Battlefield" igår på Discovery där det påstods att Nebelwerfer orsakade 3/4 av infanteriförlusterna på västfronten. En lätt överdrift skulle jag säga, men fruktad var den.
För tydlighets skull kan vi väl tillägga att Katjushorna inte har "rör" utan raketerna sitter på "räcken" eller vad man ska kalla dem (rails).
Jag skulle gissa att i jämförelse tar de ut varandra. Nebelwerfern var grövre och hade större effekt, men Katjushorna var lättare att använda och hade fler raketer.
För tydlighets skull kan vi väl tillägga att Katjushorna inte har "rör" utan raketerna sitter på "räcken" eller vad man ska kalla dem (rails).
Jag skulle gissa att i jämförelse tar de ut varandra. Nebelwerfern var grövre och hade större effekt, men Katjushorna var lättare att använda och hade fler raketer.
Räfflor?
Var inte den Tyska varianten räfflad? Räfflad för att få bättre precision på raketerna? Till skillnad från den ryska alltså.
Edit Nej jag har fel....
Edit Nej jag har fel....
- Belisarius
- Medlem
Det fanns 3 "spår" i rören som hakade i raketerna och stabiliserade dem under utskjutning, vilket också minskade den egentliga diametern från 160 till 150 mm. Sedan hade raketerna 26 vinklade munstycken där krutgaserna blåstes ut. Dessa gav spinn till projektilen, samt ett rejält rökmoln ska väl tilläggas.
- Belisarius
- Medlem
Streck gjorde de, rejäla sådana, eftersom drivkrutet inte var rökfritt. Jag vet inte om det påverkade den psykologiska faktorn, det smäller ju även om man ser varifrån de kommer...ont lär det göra iallafall. Det blev ju inte ett rökspår hela vägen heller, utan bara upp från pjäsen och ska man se dem får man nog vara rätt nära. Däremot kan jag tänka mig att flygare och artilleriobservatörer var tacksamma för "bomärket".
- Mathias Forsberg
- Medlem
Tyskarna hade ont om artilleri i väster 1944, gissningsvis eftersom man hade ont om transportfordon och svrigheten att omgruppera detta (de sämre divisionerna hade dessutom en uppsjö av erövrad material och kalibrar). Därför förlitade man sig i mycket högre grad till raketartilleri i väster än i öster.Belisarius skrev: Såg nåt avsnitt av "Battlefield" igår på Discovery där det påstods att Nebelwerfer orsakade 3/4 av infanteriförlusterna på västfronten. En lätt överdrift skulle jag säga, men fruktad var den.
Vad gäller programmet, är det väl ungefär som alla "nischade" dokumentärer, där just det dokumenterade fenomenet i fraga alltid är det mest avgörande. (eller som när Airwolf alltid möter fientliga helikoptrar...)
/Forsberg