Krigsfilmsklichéer

Diskussioner kring filmer, böcker (skönlitteratur), tv-program, spel mm som bygger på vår historia.
Skriv svar
Användarvisningsbild
sonderling
Stödjande medlem 2021

Inlägg av sonderling » 30 november 2005, 07:53

:D Detta var det roligaste jag läst på länge. Synd att jag inte hinner läsa alla inlägg. Så att jag kan kolla om ni missat några klyschor. :)

Sonderling

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 30 november 2005, 18:47

B Hellqvist skrev:Snart kommer väl det en film om Operation Barbarossa, där några amerikanska frivilliga stoppar tyskarna utanför Moskva...
Du kan ge dig de på att den kommer vara "Baserad på en verklig händelse" också.

PH är ett slöseri av tid att man knappt kan tänka på den.

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 1 december 2005, 03:46

Apropå PH så blev dess specialeffekter totalt sågade idag av två svenska rymdfysiker :P De gillade tydligen inte att bomberna föll rakt ner från planen..

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 december 2005, 08:05

Königstiger skrev:Apropå PH så blev dess specialeffekter totalt sågade idag av två svenska rymdfysiker :P De gillade tydligen inte att bomberna föll rakt ner från planen..
Tja, eftersopm filmen faller rakt ner så tycker jag det är en rolig jämförelse.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 1 december 2005, 10:53

Königstiger skrev:Apropå PH så blev dess specialeffekter totalt sågade idag av två svenska rymdfysiker :P De gillade tydligen inte att bomberna föll rakt ner från planen..
samma fysiker tyckte det var overkligt när stålmannen rädde en kvinna som föll från ett höghus: i verkligheten hade hon butit alla ben i sin kropp när han räddade henne... DET var tydligen overkligt, men att stålis kan flyga var tydligen helt oproblematiskt... :roll:

Användarvisningsbild
Sarvi
Tidigare medlem

Inlägg av Sarvi » 1 december 2005, 11:38

Mäh! Stålis har ju superkrafter - klart han kan flyga. Det är ju en helt annan sak. ;)

Men ämnet var ju krigsfilmsklichéer, så åter till saken. Ska vi behandla alla felaktigheter i filmindustrin så är det bättre att starta en ny tråd. :)

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 1 december 2005, 12:36

Sarvi skrev:Ska vi behandla alla felaktigheter i filmindustrin så är det bättre att starta en ny tråd. :)
Då tycker jag det är lika bra att vi lägger ner, eftersom det skulle ta altför mycket av allas tid.

Stålmannen är en fjolla.

Bad Mr. Frosty
Medlem

Inlägg av Bad Mr. Frosty » 3 december 2005, 15:46

Tror ingen nämnt denna att asiatiska soldater väldigt ofta anfaller hysteriskt skrikande i större mån än vad andra porträtteras göra.

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 3 december 2005, 16:10

Jag såg nyckeln till frihet igår och däri ingick en kliche som nog torde vara gällande även för krigsfilmer, kanske har det redan tagits upp?

Iallafall så var det så att varje gång hjälten Tim Robbins blev slagen eller attackerad så hade han alltid en snärtig replik, alternativt sammanbiten tystnad att svara med. Detta även gällande fall av våldtäckt. (Jag skulle skrika alternativt gråta om jag blev våldtagen, och jag skulle definitivt inte mucka med förövaren. Att jag efteråt skulla vara mäkta förbannad är en annan sak.) Men när sedan de två värsta antagonisterna i filmen, han som styr över våldtäckterna samt vaktchefen, får sina motgångar börjar de genast gråta eller be om nåd.

Användarvisningsbild
Wellington
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Wellington » 4 december 2005, 20:24

Den här tråden var den bästa på mycket, mycket länge. Jag tar av mig hatten för dig, Björn. :D

Nu blir det väl omöjligt att se en krigsfilm igen ...

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 5 december 2005, 16:29

i en del krigsfilmer så finns det ett far/son par med(dvs inte att skådisarna är familjemedlemmar utan att figurerna är det) och det är fadern som beordrar ut sin son. De diskuterar aldrig hur det är med mamman eller övriga familjemedlemmar och gör de det är det sonen som förstår varför mamman lämnade fadern. De gillar inte varandra något vidare i början av filmen för att i slutet visa känslor för varandra, dvs fadern visar känslor när sonen dött i ett hjältemodigt anfall för att rädda dagen

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 5 december 2005, 20:09

mattep74 skrev:i en del krigsfilmer så finns det ett far/son par med(dvs inte att skådisarna är familjemedlemmar utan att figurerna är det) och det är fadern som beordrar ut sin son. De diskuterar aldrig hur det är med mamman eller övriga familjemedlemmar och gör de det är det sonen som förstår varför mamman lämnade fadern. De gillar inte varandra något vidare i början av filmen för att i slutet visa känslor för varandra, dvs fadern visar känslor när sonen dött i ett hjältemodigt anfall för att rädda dagen
Enda filmen jag kan komma på att det använts i är "Ambush" ("Rukajärven tie").

Användarvisningsbild
panzerIV
Medlem

Inlägg av panzerIV » 5 december 2005, 21:19

VARNING! SPOILER!!!
.
.
.
.
.
.
.
.
Fast då är det fadern som dör och inte sonen. :)

Edit: ursäkta ingreppet, men det kan finnas de som inte sett filmen. - B Hellqvist

mattep74
Medlem

Inlägg av mattep74 » 5 december 2005, 22:15

Fader/son problematiken finns även i Slaget om Midway där sonen har en japansk flickvän och fadern är hans flygledare

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 6 december 2005, 15:37

Den gråhåriga serganten/underbefälet som är som plutonens pappa, både tjästemässigt, och känslomässigt sett.

Ex: Järnkorset, We were soldiers och Big Red One(?).

Skriv svar