Sonderling
Krigsfilmsklichéer
- sonderling
- Stödjande medlem 2021
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Königstiger
- Medlem
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
samma fysiker tyckte det var overkligt när stålmannen rädde en kvinna som föll från ett höghus: i verkligheten hade hon butit alla ben i sin kropp när han räddade henne... DET var tydligen overkligt, men att stålis kan flyga var tydligen helt oproblematiskt...Königstiger skrev:Apropå PH så blev dess specialeffekter totalt sågade idag av två svenska rymdfysikerDe gillade tydligen inte att bomberna föll rakt ner från planen..
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt:
-
Bad Mr. Frosty
- Medlem
Jag såg nyckeln till frihet igår och däri ingick en kliche som nog torde vara gällande även för krigsfilmer, kanske har det redan tagits upp?
Iallafall så var det så att varje gång hjälten Tim Robbins blev slagen eller attackerad så hade han alltid en snärtig replik, alternativt sammanbiten tystnad att svara med. Detta även gällande fall av våldtäckt. (Jag skulle skrika alternativt gråta om jag blev våldtagen, och jag skulle definitivt inte mucka med förövaren. Att jag efteråt skulla vara mäkta förbannad är en annan sak.) Men när sedan de två värsta antagonisterna i filmen, han som styr över våldtäckterna samt vaktchefen, får sina motgångar börjar de genast gråta eller be om nåd.
Iallafall så var det så att varje gång hjälten Tim Robbins blev slagen eller attackerad så hade han alltid en snärtig replik, alternativt sammanbiten tystnad att svara med. Detta även gällande fall av våldtäckt. (Jag skulle skrika alternativt gråta om jag blev våldtagen, och jag skulle definitivt inte mucka med förövaren. Att jag efteråt skulla vara mäkta förbannad är en annan sak.) Men när sedan de två värsta antagonisterna i filmen, han som styr över våldtäckterna samt vaktchefen, får sina motgångar börjar de genast gråta eller be om nåd.
- Wellington
- Medlem
- Kontakt:
i en del krigsfilmer så finns det ett far/son par med(dvs inte att skådisarna är familjemedlemmar utan att figurerna är det) och det är fadern som beordrar ut sin son. De diskuterar aldrig hur det är med mamman eller övriga familjemedlemmar och gör de det är det sonen som förstår varför mamman lämnade fadern. De gillar inte varandra något vidare i början av filmen för att i slutet visa känslor för varandra, dvs fadern visar känslor när sonen dött i ett hjältemodigt anfall för att rädda dagen
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Enda filmen jag kan komma på att det använts i är "Ambush" ("Rukajärven tie").mattep74 skrev:i en del krigsfilmer så finns det ett far/son par med(dvs inte att skådisarna är familjemedlemmar utan att figurerna är det) och det är fadern som beordrar ut sin son. De diskuterar aldrig hur det är med mamman eller övriga familjemedlemmar och gör de det är det sonen som förstår varför mamman lämnade fadern. De gillar inte varandra något vidare i början av filmen för att i slutet visa känslor för varandra, dvs fadern visar känslor när sonen dött i ett hjältemodigt anfall för att rädda dagen
- Tomas Ibsen
- Medlem
- Kontakt: