Mr x skrev:
Ja jag har hört talas om flera mordförsök den första i MÜNCHEN då en snikare gjorde en talar stol till Hitler men den gick aldrig av.
Nja, det var inget äkta mordförsök har jag för mig. Det var väl 1939 på årsdagen av ölstugekuppen i münchen den 8 november. Och jag tror visst att bomben gick av, men då hade redan Hitler och hans följe haft ovanligt bråttom därifrån. Och enligt Shirer, som säkert har belägg för saken, så var bomben inplacerad i talarstolen av en kommunistisk snickare som satt i koncentrationsläger, han ska ha fått det i uppdrag och behandlades efter episoden mycket väl i lägret. Dock tog de slut på honom strax innan kriget var över. Syftet ska ha varit att för Hitler öka populariteten eller något i den stilen, han behövde folkets stöd bakom sig i kampen mot sina generaler som inte tyckte som honom. Att någon skulle kunna klämma in en bomb oupptäckt i talarstolen utan att det märktes av nazisterna förefaller också osannolikt, dessutom hade ännu inte de konspiratörer som fanns ännu börjat planera för att röja Hitler ur vägen genom att ta livet av honom. Däremot överlevde han ju sedan en otrolig mängd attentat från konspirationsgruppen genom sin fiffiga vana att ständigt ändra i sitt schema. Han sa själv att det var bästa botemedlet mot attentat och hade sannerligen rätt i det.
Martin Lundvall skrev:
Släng istället in lite nordisk mytolgi, historiska paralleler och exempel då det hjälpt att kämpa till det bittra slutet, då kan jag tycka att talet är estetiskt vackert.
Vackert kanske det låter, men när man började dra paralleller till Leonidas heroiska kamp vid Thermopyle, har jag för mig att många insåg att man inte hade några bra nyheter alls då man var tvungen att dra fram sådana patetiska jämförelser. Då slog nog pratet om mirakelvapnen högre.