Blogg om Hitler- vad stämmer?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Blogg om Hitler- vad stämmer?

Inlägg av Schwalbe » 30 november 2005, 19:20

Hittade en blogg om Hitler på nätet, vad är sant och inte? :
http://kurtlundgren.webblogg.se/0905052 ... terna.html
Gåtan Adolf Hitler - myterna
Det lär ha skrivits 100 000 böcker om Napoleon; kanske har det skrivits lika många om Hitler; för några år sedan vet jag i varje fall att 50 000 Hitlerböcker nått marknaden, oräknat alla andra böcker om andra världskriget. Hitler är en gåta, mycket större än Stalingåtan ty Stalin var utflöde av en ideologi - Hitler var sin idelogi. Jag har läst åtskilliga Hitlerbiografier, men funnit att följande fyra böcker ger bilden av den komplicerade Hitler, kanske inte hela bilden, men böckerna riktar strålkastarljus, flashar, in i mörka hörn av dunkla rum där man kan se skuggiga och suddiga bilder av de processer som konstituerade personen Adolf Hitler :

Traudl Junge : I Hitlers tjänst, skildrar de sista dagarna i bunkern, ligger till grund för den aktuella filmen. (Historiska Media)

Konrad Heiden : The Führer (Castle Books)

Ernst Hanfstaengl : The unknown Hitler (Gibson Square)

Hitlers Table Talks; utgivna av Hugh Trevor-Roper (Phoenix Press).

För att rätt förstå ett historiskt fenomen krävs frigörelse från dagens attityder, vi behöver en mental process som startar från noll. Nu är det 1919 i Bayern.

Vi måste frigöra oss från den historiska bråte som påstår att :

Hitler var en hysteriker. Det var han inte utan slug och beräknande.

Hitler var obildad och läste bara broschyrer. Så var det inte. Han hade visserligen läst dagspolitikens broschyrer, men därtill en oändlig mängd litteratur, politisk litteratur och skönlitteratur. Han var bildad och hade absolut musikaliskt gehör. Han kunde vissla Wagner, gör ett försök.

Hitler var en usel arkitekt och konstnär. Det var han inte, framförallt på arkitekturens fält hade han nyskapande ideer.

Hitler vrålade och skrek. Det gjorde han inte alltid. Han kunde tala lugnt och stillsamt, med en ironi så att publiken vred sig av skratt; han spelade på den stora publiken som mästaren på sin stradivarius. Han var framstående på att härmas och kopiera kända politiker. Han kunde vara mycket kvick, rolig, underhållande.

Hitler var tråkig att lyssna till i privatlivet. Det var han inte. Han var utomordentligt fascinerande att prata med, att lyssna till. Folk omkring honom ville gärna höra vad han hade att säga. Hans Table Talk är intressant läsning.

Han var asocial. Det var han inte utan en sällskapsmänniska med stor social talang. Kvinnorna älskade hans gentlemannamanér. Han var mycket omtänksam och kom ihåg namnsdagar och födelsedagar. Har ni ny frisyr i dag, fräulein Junge, den klär er verkligen.

Han tog makten i Tyskland 1933, som en blixt från en klar himmel kom alltihop. Så var det inte. Maktövertagande 1933 var resultatet av en långsiktig politisk plan, som lades fast redan 1920, finslipades efter hand och fastställdes 1924.

Antisemitismen var bara en del av Hitlers stora program, en punkt på dagordningen. Så var det inte, antisemitismen var själva dagordningen.

Hitlers självbiografi Mein Kampf är helt oläslig. Så är det inte, den är stundtals fascinerande och mycket läsvärd.

Var Hitler inte rakt igenom en ond människa ? Nej, det var han inte, på det viset, och det är det som gör honom så skrämmande.

Hitlers ogärningar kan väl ändå aldrig upprepas ? Jag tror det, att det kan ske igen, och förr än vi anar. Europa är ingen skyddad zon, allt det onda kan komma över oss från andra hållet denna gången.

Om du själv hade varit ung på 20-talet, och tysk, vad hade du då gjort, var hade vi hittat dig ? I hans SA-kolonner ?

Nu är det 1919, nu är det Bayern... Umwertung alla werten.

Jag har i många år samlat material till en biografisk skildring av Hitler och till och med intervjuat en del svenska nazister för att komma ner till den nollpunkt där jag kunde säga, att nu förstår jag alltihop, men jag vet att dit går aldrig att komma i en faktabetonad bok, kanske i en roman, men det kräver sin Dostojevskij och det är inte jag.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 30 november 2005, 19:34

Det finns en som heter Kurt Lundgren på Skalman, om han har skrivit det så brinner jag också av iver att få veta det.

Stefan

Användarvisningsbild
Daniel L
Medlem

Inlägg av Daniel L » 1 december 2005, 01:38

Rent spontant reagerade jag mest på detta.
Kurt Lundgren skrev:Antisemitismen var bara en del av Hitlers stora program, en punkt på dagordningen. Så var det inte, antisemitismen var själva dagordningen.

mvh/ Daniel

varjag
Saknad medlem †

Inlägg av varjag » 1 december 2005, 12:25

De flesta paragraferna i 'bloggen' stämmer väl överens med bilden av den Hitler
jag skapat mig (efter bara kanske 200..av dom där böckerna) under många år.
Efter sex decenniers 'demonisering' av mannen har det blivit nästan omöjligt för
alla utom verkligt dedikerade studenter - att skilja människan Hitler - från demonen.
Varje försök i den riktningen är värt applåder då Hitlers legat till världshistorien
innefattar betydligt mera än den 'förintelse' som tagit parkettplats - och ogärna
skiljs från denna...Varjag

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 1 december 2005, 13:36

Jag tyckte inte det fanns något uppseendeväckande med det som citerades.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 1 december 2005, 15:52

D. Löwenhamn skrev:Rent spontant reagerade jag mest på detta.
Kurt Lundgren skrev:Antisemitismen var bara en del av Hitlers stora program, en punkt på dagordningen. Så var det inte, antisemitismen var själva dagordningen.

mvh/ Daniel
Precis samma här. Håller endast bitvis med. Antisemitismen var kanske den största punkten för Hitler som individ, men inte för partiet (Och Hitler var ju i mångt och mycket partiet). Många pampar (Som tex. Göring) gick ju inte med i partiet för att de var antisemiter, det verkar mer ha kommit på köpet liksom.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 1 december 2005, 16:08

Göring var ju i allra högsta grad antisemit. Även om han inte var lika utpräglad rasist som ex Himmler.

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 1 december 2005, 17:00

Nja jag håller inte med i några av resonemangen.
Hitler var tråkig att lyssna till i privatlivet. Det var han inte. Han var utomordentligt fascinerande att prata med, att lyssna till. Folk omkring honom ville gärna höra vad han hade att säga. Hans Table Talk är intressant läsning.
Enligt många av hans närmaste män så var han rent tråkig att lyssna till, hans middagsbjudningar var tydligen en pina.
Han tog makten i Tyskland 1933, som en blixt från en klar himmel kom alltihop. Så var det inte. Maktövertagande 1933 var resultatet av en långsiktig politisk plan, som lades fast redan 1920, finslipades efter hand och fastställdes 1924.
Inte från klar himmel, men inte fastställdes det 1924, hans sk partiprogram var skrattretande

Hitlers självbiografi Mein Kampf är helt oläslig. Så är det inte, den är stundtals fascinerande och mycket läsvärd.
Den är rent skräp p g a att den är oläslig.

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 1 december 2005, 19:08

Perra skrev:Göring var ju i allra högsta grad antisemit. Även om han inte var lika utpräglad rasist som ex Himmler.
Jag hade verkligen för mig att han inte var det innan det att han gick med i partiet. Men jag antar väl att jag har fel, om du nu anser dig vara säker på din sak.

Användarvisningsbild
Perra
Medlem

Inlägg av Perra » 1 december 2005, 19:15

I vilken mån han var det tiden före vet jag inte säkert, men han var det sannerligen från det att han gått med.
Mille1 skrev: Enligt många av hans närmaste män så var han rent tråkig att lyssna till, hans middagsbjudningar var tydligen en pina.
Det där var nog både och...beroende på vem lyssnaren var. Nitiska nazistledare lyssnade gärna och noga till ledarens visioner och tankar om saker och ting och försökte sedan förverkliga det på olika sätt. Å andra sidan ska ju Jodl stundtals haft svårt att hålla sig vaken under de långa monologerna och Göring ibland snarkat högljutt...

Användarvisningsbild
Dalmas
Medlem

Inlägg av Dalmas » 1 december 2005, 19:52

Åtminstone på tyska i originalutförande är den oläslig pga alla språkfel.

Användarvisningsbild
Bagheera
Medlem

Inlägg av Bagheera » 3 december 2005, 22:40

Mille1 skrev: Enligt många av hans närmaste män så var han rent tråkig att lyssna till, hans middagsbjudningar var tydligen en pina.
Traudl Junge : I Hitlers tjänst, skildrar de sista dagarna i bunkern, ligger till grund för den aktuella filmen. (Historiska Media)
Nåja, boken behandlar alla de år då Traudl var hans sekreterare. Där beskriver hon bl.a. hur tråkig han var med sina monologer vid middagsbjudningar. Han föredrog att äta utan sällskap med sin påvra vegetariska kost. Traudl fick dock ofta genomlida dessa ensamma måltider.

Hitlers självbiografi Mein Kampf är helt oläslig. // Så är det inte, den är stundtals fascinerande och mycket läsvärd.
Jo den är svårläst, språket och meningsbyggnaderna från 20-talet är lite jobbigt för oss att läsa.

Exempel från förordet:
Jag vänder mig med detta verk icke till främlingar, utan till de av rörelsens anhängare som som med sin känsla hänga fast vid densamma, men förståndsmässigt behöva en mera djupgående upplysning
600 sidor blir nog jobbigt för oss dagens människor.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 5 december 2005, 19:05

Här ser han ut att ha roade lyssnare i alla fall : :)
Bilagor
Hitlerw.jpg
Hitlerw.jpg (74.45 KiB) Visad 3341 gånger

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 6 december 2005, 17:20

Är det sant att Hitler inte gillade vatten och ytterst sällan åkte båt?

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 6 december 2005, 18:33

Han drack gärna vatten, men han gillade inte att åka båt, han hade anlag för sjösjuka.

Skriv svar