Sverige moderniseras under 1600-talet

Skriv svar
Anonym
Medlem

Sverige moderniseras under 1600-talet

Inlägg av Anonym » 30 november 2005, 18:45

På vilka sätt blev Sverige modernt under 1600-talet?

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 30 november 2005, 18:51

Hejsan
Välkommen till forumet. :)
När jag ser din fråga tänker jag automatiskt "ännu en lat skolelev som vill ha hjälp och som borde gjort läxan för länge sen."
Kanske inte stämmer, du kanske bara är intresserad eller faktiskt är skolelev men är varken lat eller ute sent. Hur som helst så föreslår jag att du omformulerar frågan, skalman är ett diskussionsforum. Det innebär att de flesta här vill diskutera och inte bara rabbla fakta, om du skriver lite egna funderingar så ska du se att du får bra svar.
Än en gång välkommen.v :)

/Martin

Användarvisningsbild
a81
Medlem

Inlägg av a81 » 10 december 2005, 14:56

Länder blir ju på sätt och vis modernare och modernare med tiden, så även Sverige under 1600-talet. Dock kan man väl säga att landet tog ett "hopp" framåt under 1600-talet. Här är några punkter (finns många fler):

Indelningsverket infördes.
Universiteten i Lund (1666), Åbo (1640) och Tartu (1632) grundades. Uppsala universitet återöppnades i slutet av 1500-talet.
Stockholm blev en storstad, jämförbar med andra storstäder i Europa.
Den statliga förvaltningen moderniserades.
Det blev 1686 lag på att alla svenskar skulle lära sig läsa.

Det här var bara några punkter. Generellt kan man väl säga att Sverige under 1600-talet blev mer som andra länder i västeuropa. Det kan dock vara viktigt att komma ihåg att Sverige ofta genom historien var ett modernt men fattigt land. Jag läste bland annat att en person som reste i Sverige på 1500-talet förvånades över att allmogekvinnorna var så adelslikt klädda. (Dessutom fick de prata med främlingar.)

/a81

Skriv svar