Katastrofen vid Örskär 1877(kanske liknande olyckor)
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Katastrofen vid Örskär 1877(kanske liknande olyckor)
På Gräsös nordligaste punkt finns det en minnesten över de femton personer som dog på hemfärd över Örskärsundet från julottan i Gräsö kyrka. Det åkte antagligen häst+släde de två milen från kyrkan med riktning norrut. Vid Örskär tog de båten över det dryga kilometern breda sundet. Jag hittade en del fakta om olyckan på internet, men vad står det i kyrkoböckerna?
Jag vet att det hände en liknande olyckhändelse utanför Lysekil under samma tid. Kanske nån vet bättre om.
Stefan
Jag vet att det hände en liknande olyckhändelse utanför Lysekil under samma tid. Kanske nån vet bättre om.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu har jag tagit reda på lite mer om själva katastrofen bland annat i kyrkoböckerna, de längder som jag har använt är Husförhörslängden och Dödsboken(SCB) för att eventuellt ta reda på lite mer om själva tragedin. Femton personer omkom när deras båt gick under i en storm, Örsandssundet är endast ett par kilometer brett och olyckan inträffade vid Gräsö nordligaste spets. Det var sex hushåll som blev drabbad av olyckan, personerna som omkom var sjövana och tre av dessa var sjömän medan en var fiskare.
Fyrmästaren och fyrvaktaren var antagligen bröder eftersom de bar på samma efternamn(Alm) och båda var dessutom födda i Gräsö socken. Fyrmästaren hade antagligen blivit änkling strax innan olyckan, han var vid olyckan nästan 44 år, hans tolv år möjliga lillebror Anders Petter Alm(fyrvaktare) och hans fru Kristina också omkom. Deras småpojkar fick bo hos ett hushåll i Söderboda några kilometer söder om Örskärsund. Fiskaren Johan Gräsman och hans hustru omkom också, deras fem barn blev också föräldrarlösa och fick stå ut med en åldersvag man som var deras släkting. Deras äldsta dotter som då var runt tio år fick ta hand om de minsta, en son som var sex år flyttades över till en annan socken(Börstil) 1878.
En annan länk.
http://www.graso.nu/text.asp?id=72
Som alla kanske förstår så var fiske- och sjöfartnäringen viktig för Gräsö socken, drygt en fjärdedel av öns befolkning har levt på fiskenäringen genom historien.
Nu har jag hittat uppgifter från den motsvarande olyckan utanför Lysekil från samma årtionde.
http://svenhgullman.nu/oevrigt/ovader2.htm
Stefan
Källa: http://www.kustguide.net/kg_orskar_historia.htmlVid en tragisk olycka i sundet mellan Gräsö och Örskär juldagen 1877, drunknade fyrmästaren, fyrvaktaren, två lotsar, tre sjömän, en fiskare, fem kvinnor och två barn.
Fyrmästaren och fyrvaktaren var antagligen bröder eftersom de bar på samma efternamn(Alm) och båda var dessutom födda i Gräsö socken. Fyrmästaren hade antagligen blivit änkling strax innan olyckan, han var vid olyckan nästan 44 år, hans tolv år möjliga lillebror Anders Petter Alm(fyrvaktare) och hans fru Kristina också omkom. Deras småpojkar fick bo hos ett hushåll i Söderboda några kilometer söder om Örskärsund. Fiskaren Johan Gräsman och hans hustru omkom också, deras fem barn blev också föräldrarlösa och fick stå ut med en åldersvag man som var deras släkting. Deras äldsta dotter som då var runt tio år fick ta hand om de minsta, en son som var sex år flyttades över till en annan socken(Börstil) 1878.
En annan länk.
http://www.graso.nu/text.asp?id=72
Som alla kanske förstår så var fiske- och sjöfartnäringen viktig för Gräsö socken, drygt en fjärdedel av öns befolkning har levt på fiskenäringen genom historien.
Nu har jag hittat uppgifter från den motsvarande olyckan utanför Lysekil från samma årtionde.
http://svenhgullman.nu/oevrigt/ovader2.htm
Stefan
Det inträffade en liknande olycka några år senare i Stockholms norra skärgård.
Jag tror att året var 1888. Då hade alla ungdomarna på Vidinge gått över isen till Sundskär för att hålla bönemöte. Jag vill minnas att det var ett dussin personer i ålder upp till 18 år. Efter mötet skulle de gå tillbaka. Men då var vädret dåligt med vind och snö. Genom att gå mot vinden skulle de trots allt komma tillbaka till Vidinge så de började vandringen.
Dess värre svängde vinden när de hade börjat gå så hela flocken kom vilse. De hamnade antagligen till havs och eftersom isen bröts upp ganska snart efteråt försvann dom och blev aldrig återfunna. Detta var orsaken till att Vidinge avfolkades medan Sundskär blev bebott ungefär 100 år till.
Jag tror att året var 1888. Då hade alla ungdomarna på Vidinge gått över isen till Sundskär för att hålla bönemöte. Jag vill minnas att det var ett dussin personer i ålder upp till 18 år. Efter mötet skulle de gå tillbaka. Men då var vädret dåligt med vind och snö. Genom att gå mot vinden skulle de trots allt komma tillbaka till Vidinge så de började vandringen.
Dess värre svängde vinden när de hade börjat gå så hela flocken kom vilse. De hamnade antagligen till havs och eftersom isen bröts upp ganska snart efteråt försvann dom och blev aldrig återfunna. Detta var orsaken till att Vidinge avfolkades medan Sundskär blev bebott ungefär 100 år till.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Sjön/havet var mer förrädiskt förr i tiden, simkunnigheten var uppenbarligen inte så stort under 1800-talet. Med tanke på sjöfaren folk så tycker man att simkunnigheten borde vara bra hos många, men tydligen kunde inte många simma eller hålla huvudet över vattnet förr. En liknande händelse under en fisketur i Mälaren 1773 var att fyra män drunknade utanför Arnö. Det är många vackra sjöar runtom i Sverige, men dom inryms också en del tragiska händelser. Såg i Skallsjös dödsbok en gång att det var minst två drunkningstillbud i sjön Sävelången ca tre mil öster om Göteborg.
Stefan
Stefan
Men den av mig beskrivna olyckan mellan Vidinge och Sundskär har inte något med simkunnighet att göra. Om man kommer vilse på isen och isen så bryts upp hjälper det inte om man är aldrig så duktig på att simma. Det blir himmelsfärd ändå. Och den här olyckan ledde faktiskt till avfolkningen av en skärgårdsö. Något som naturligtvis skulle ha skett ändå men kanske 70 - 80 år senare.
Och tänk dig in i situationen. Vilken olycka. Alla ungdomarna i ett litet samhälle försvinner samtidigt.......
Undrar om det över huvud taget har varit några andra lika dramatiska olyckor i vårt land.
Och tänk dig in i situationen. Vilken olycka. Alla ungdomarna i ett litet samhälle försvinner samtidigt.......
Undrar om det över huvud taget har varit några andra lika dramatiska olyckor i vårt land.
-
Lord Havelock Vetinari
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Vilken socken är det, isåfall kan jag kika lite grann i den där dödsboken. Om det finns vill säga!Donkeyman skrev:Men den av mig beskrivna olyckan mellan Vidinge och Sundskär har inte något med simkunnighet att göra. Om man kommer vilse på isen och isen så bryts upp hjälper det inte om man är aldrig så duktig på att simma. Det blir himmelsfärd ändå. Och den här olyckan ledde faktiskt till avfolkningen av en skärgårdsö. Något som naturligtvis skulle ha skett ändå men kanske 70 - 80 år senare.
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Den är underställd Länna vet jag, dom tillhör samma pastorat. Man kan söka i dödsböckerna på nätet faktiskt på följande sidor.Donkeyman skrev:Det är Blidö församling. Men undrar om den inte är underställd Länna socken. Och på den tiden var det också Blidö kommun.
http://www.roslagsanor.com/kyrkbocker/
Eller
http://www.roslagsanor.com/kyrkbocker/B ... -1899.html
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det är synd att det inte finns uppgifter om det, i Rådmansö socken så kan man inte får tag på uppgifter äldre än 1900 och för Frötuna vet jag inte.Donkeyman skrev:Men när jag studerar den listan så har det inte dött en enda person på Sundskär eller Vidinge på 20 år. Så jag kanske har fel ändå. De öarna kan ju också höra till Rådmansö församling. Som väl i sin tur är underlagt Frötuna eller om det var tvärtom ....
Stefan
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu har jag iallafall kollat upp det, både Sundskär och Vidinge tillhör Rådmansö socken.Donkeyman skrev:Men när jag studerar den listan så har det inte dött en enda person på Sundskär eller Vidinge på 20 år. Så jag kanske har fel ändå. De öarna kan ju också höra till Rådmansö församling. Som väl i sin tur är underlagt Frötuna eller om det var tvärtom ....
Stefan
Jag vänder näsan mot västkusten:
Vi befinner oss på en kal ö utanför Kyrkesund på Bohuskusten, två boningshus...
I den vidare texten i länken berättar Martina Classon om livet på ön efter olyckan, dvs livet när de nya lotsarna kommit. Martina var min mormors syster.
F.ö. så föddes min mormor på durken i en öppen lotsbåt på havet. Vinden dog ut på väg från Grönskären (numera kallade Altarholmarna), de fick ro, så de hann inte fram till Mollösund där barnmorska fanns. Hårda tider.
Martina berättade mycket och livligt för mig om tiderna på Grönskären genom åren. När jag sent omsider tog med en bandspelare för att dokumentera hennes berättelse hade hennes huvud slagit slint; varför kommer aldrig mamma? var det enda hon sade. Minst sagt tråkigt.
Hon var intervjuad om de gamla tiderna en halvtimme på radion under 70-talet.
Här kan man se bilder på de gamla husgrunderna och ön.
http://blueskagerrak.bohusmus.se/bohusm ... 2/4273.htm25 augusti 1878 sätter sig de fyra lotsarna på Altarholmen i den öppna vässingen, såsom de brukade när ett fartyg flaggat för lots. På Anna av Mollösund, som väntar med seglen brassade back, har kocken bränt sig illa och är i behov av vård. Lotsarna tar honom i vässingen och sätter kurs mot Käringön. Sydosten tilltar.
Från Altarholmen ser man seglen i en och en halv timme. Sen är de plötsligt borta. Senare på dagen fångar en norsk lots upp en död man drivande på en mast. Det är Johan Berntsson, en av lotsarna på Altarholmen.
De övriga hittades aldrig. Vinden var hård.
Männen var vana seglare. Förmodligen hade de överraskats av ett kast och gått runt. Fyra kvinnor blev änkor och elva barn faderlösa. En insamling gjordes. Sedan fick de lämna Altarholmen. Nya lotsar måste ta vid.
Vi befinner oss på en kal ö utanför Kyrkesund på Bohuskusten, två boningshus...
I den vidare texten i länken berättar Martina Classon om livet på ön efter olyckan, dvs livet när de nya lotsarna kommit. Martina var min mormors syster.
F.ö. så föddes min mormor på durken i en öppen lotsbåt på havet. Vinden dog ut på väg från Grönskären (numera kallade Altarholmarna), de fick ro, så de hann inte fram till Mollösund där barnmorska fanns. Hårda tider.
Martina berättade mycket och livligt för mig om tiderna på Grönskären genom åren. När jag sent omsider tog med en bandspelare för att dokumentera hennes berättelse hade hennes huvud slagit slint; varför kommer aldrig mamma? var det enda hon sade. Minst sagt tråkigt.
Hon var intervjuad om de gamla tiderna en halvtimme på radion under 70-talet.
Här kan man se bilder på de gamla husgrunderna och ön.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt: