Europas ministaters framtid?

Skriv svar
Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Europas ministaters framtid?

Inlägg av Carolus » 19 november 2005, 03:52

Vad tror ni om Europas småstaters framtid? Tex. Monaco, Liechtenstein, San Marino etc.
Kommer dessa kunna fortleva med sin livshållning eller kommer de att behöva "normaliseras" till övriga Europas nivå? Kan ett skatteparadis fortleva i dagens samhälle?

Jag hoppas på Monacos framtid, tänkte flytta dit en dag. :D

Användarvisningsbild
CvD
Medlem

Inlägg av CvD » 19 november 2005, 11:38

Beror inte Monacos framtid på om furst Albert får några barn som kan ärva tron av honom, för i annat fall tar Frankrike över Monaco...

/CvD

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 19 november 2005, 13:11

Det gäller väl barn inom äktenskap, Albert satte på nån svart flygvärdinna och blivit far genom detta?
Andorra, Monaco, San Marino, Vatikanstaten har €uron som officiell valuta, men stå utanför EU och dom kommer nog att fortsätta att
vara rika, även Liechtenstein med Schweiziska Francen kommer nog fortsätta vara rikt.
Vet inte hur framtiden kommer att bli för Malta, dom kommer väl att gå över till €uron och dom är ju
medlemmar i EU?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 19 november 2005, 19:04

Småstat eller inte, i ett framtidsdrömt EU med regionfokus borde det spela mindre roll.

/ Probstner

Par
Medlem

Inlägg av Par » 21 november 2005, 18:54

En intressant detalj om dessa skatte paradis (monaco speciellt) ar att de har sa pass mycket pengar i forhallande till befolknings mangd samt befolkningen i staterna vill ha ett sakert samhalle att de spenderar oproportionellt mycket pengar pa sin polis. I Monaco har de 1 polis for varje 100 invanare. Domarna i Monaco domer nastan alltid ut maximal bestraffning oavsett brottets karaktar.

Jag tror att sa lange koncentrationen av pengar ar sa pass stor som den ar sa kommer dessa sma stater att fortleva.

Bess
Medlem

Inlägg av Bess » 22 november 2005, 13:50

Jag drar mig till minnes att Rainier lät revidera successionsordningen och slöt ett nytt fördrag med Frankrike för ett par år sedan så att furstevärdigheten nu kan ärvas av kvinnor också. Men manliga arvingar ges fortfarande förtur. Monacos fortlevnad är alltså inte längre beroende av att det finns arvingar i rakt nedstigande led. Caroline är nu arvfurstinna av Monaco och har sönerna Andrea och Pierre, så tronföljden är garanterad för ett par generationer framåt även om Albert inte får legitima söner.

Användarvisningsbild
Mathias Forsberg
Medlem

Inlägg av Mathias Forsberg » 22 november 2005, 14:49

Om dessa stater överlevde statsformeringsprocesserna under nationalismen lär de väl utan tvekan, som nagon skrev, överleva ett Europa som idag präglas av regional integration. Skulle EU däremot nagon gang i framtiden enas om skatte- och banksektretessregler, för att sedan utöva tryck pa dessa furstendömen, är det möjligt att deras finansiella betydelse, och därmed i princip dess nuvarande profilieringsspets, skulle reduceras.

A andra sidan, skulle Monaco inkorporeras i det närliggande departementet och därmed i princip reduceras till en jet-set stad bland andra, som Nice eller St. Tropez, har jag svart att se varför det skulle sluta att plötsligt vara s a s en överklassens lekstuga.

Furstendömenas framtid har m a o troligen ingen större relation till dess finansiella betydelse, vilket inte minst Andorra eller San Marino visar.

/Forsberg

Skriv svar