Deaktiverade vapen
-
PilotPencil
- Medlem
Deaktiverade vapen
Undrar om man får enligt svensk lag införa deaktiverade vapen in i landet utan några tillstånd?
Senast redigerad av 2 PilotPencil, redigerad totalt 13 gång.
Re: Inaktiverade vapen
Gissar att stigfinnarna i den djungeln finns på - Historiskt Samlarforum och tråden Skjutvapen - försök där, mvh, VarjagPilotPencil skrev:Undrar om man får enligt svensk lag införa inaktiverade vapen in i landet utan några tillstånd?
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Alla vapen efter tillverkade efter 1863 är licenspliktiga, även repliker, vare sig de är funktionsdugliga eller ej! Det märkliga uppstår då att en flintlåsbössa från 1600-talet är licensfri men om du vill nytillverka en kopia måste den ha licens. Licensen gäller för alla kalibrar. T ex måste ett museum (ej statliga) ha licens på sina kanoner osv om de är efter 1863 års tillverkning. Wasamuseet sääljer efter vad jag hört repliker på gamla skeppskanoner och det innebär att köparen måste ha licens!! Såvitt jag vet är de inte medvetna om lagen och inte heller köparen verkar känna till det.
- Thord Wedman
- Medlem
- Kontakt:
Har för mig att det är rätt många år sedan de täppte till den luckan. (Sent 80-tal eller tidigt 90-tal tror jag.)Thord Wedman skrev:Jag levde i tron att allt över 20mm kaliber är licensfritt, är det fel alltså?
Salutkanoner är däremot undantagna från vapenlagen, så nytillverkade Wasa-kanoner är licensfria.
En salutkanon uppbyggd på sedvanligt sätt med fänghål och uppborrat eldrör går att ladda som en vanlig kanon av äldre typ. Det går alltså fullt upp att skjuta en kula med dem. Har själv en liten replik från ett gjuteri, ca 20 mm kaliber, med alla möjligheter att avlossa ett skott om jag skaffar utrustning som krut, förladdning och kula.