Indien under Andra Världskriget
Indien under Andra Världskriget
Hej.
Nu är det så att jag ska ha ett "föredrag" på engelska om indiens inverkan på andra världskriget.
Min lärare heter Perenna här på skalman.
Och jag har ingen aning om och jag hittar ingenting om det jag söker.
Så vad gjorde indierna under den tiden? Och vad tyckte t.ex Adolf om Indien?
Tacksam för hjälp
//Miriam
Nu är det så att jag ska ha ett "föredrag" på engelska om indiens inverkan på andra världskriget.
Min lärare heter Perenna här på skalman.
Och jag har ingen aning om och jag hittar ingenting om det jag söker.
Så vad gjorde indierna under den tiden? Och vad tyckte t.ex Adolf om Indien?
Tacksam för hjälp
//Miriam
-
M Corleone
- Medlem
Indien var en del av det brittiska imperiet (commonwealth från 1923 om vi ska vara petiga) under kriget, tom "juvelen" i imperiet och grunden för britternas imperium i fjärran östern. Indiska trupper slogs tillsammans med samväldets soldater över hela världen under bägge världskrigen.
Under mellankrigstiden hade en allt starkare nationalist rörelse växt fram i Indien med Ghandi i spetsen vilket ledde till att britterna fick allt större problem med Indien bla så såg många indier japanerna som möjliga befriare (något burmeserna också gjort och bittert fått ångra) när de brittiska väldet i syostasien rasade sönder som ett korthus i och med japans inträde i kriget.
Under mellankrigstiden hade en allt starkare nationalist rörelse växt fram i Indien med Ghandi i spetsen vilket ledde till att britterna fick allt större problem med Indien bla så såg många indier japanerna som möjliga befriare (något burmeserna också gjort och bittert fått ångra) när de brittiska väldet i syostasien rasade sönder som ett korthus i och med japans inträde i kriget.
hum
men jag förstog fortfarande inte vad du menade...
hum..
hum..
hum
men alltså jag kan ingenting omd et jag frågade...såå jag skulel bli jätteglad ifall ni kunde gå in mer djupare på ämnet..och visst ww1 och ww2 kanske hör ihop på många sätt..men jag vill inte ha nån information om hur dte var innen år 1925 typ..
endast ww2...gärna hitler med inblandat...
snälla?

snälla?
-
Gutekrigaren
- Medlem
Om du inte har någon enda förkunskap i ämnet är det betydligt mer effektivt för dig att börja din uppgift med att använda Nationalencyklopedien och kanske någon historisk atlas. Då får du kunskaper som gör att du kan ställa frågor som mer visar vad du ville veta. Som du säkert förstår kan man inte skilja ut fem-sex år i historien utan att ta hänsyn till vad som hänt åren före. Den period du vill undersöka är en frukt av åren före, därför måste man förstå sammanhangen längre bakåt också.
Mvh Petter
Mvh Petter
-
M Corleone
- Medlem
Alltså Indien var inget eget land under andra världskriget undan en del av brittiska imperiet. Indien försörjde imperiet med både soldater och råvaror och bidrog sålunda till de allierades seger.
Under kriget lades också grunden för Indiens självständighet och utträde ur samväldet (som fullbordades 1947) då britterna kom övverens med ledande indiska politiker att i utbyte mot indisk hjälp under kriget så skulle britterna sedan dra sig tillbaka. Man hade redan diskuterat att Indien skulle få en dominoställning (självstyre) som ex Canada före kriget men britterna vågade inte ta det steget under 1930-talets allt oroligare år.
Under kriget lades också grunden för Indiens självständighet och utträde ur samväldet (som fullbordades 1947) då britterna kom övverens med ledande indiska politiker att i utbyte mot indisk hjälp under kriget så skulle britterna sedan dra sig tillbaka. Man hade redan diskuterat att Indien skulle få en dominoställning (självstyre) som ex Canada före kriget men britterna vågade inte ta det steget under 1930-talets allt oroligare år.
Re: hum
Principen på detta forum är att man själv skall skapa sig en kunskapsgrund för att senare kunna fördjupa sig i olika ämnen.Nakizagg skrev:men alltså jag kan ingenting omd et jag frågade...såå jag skulel bli jätteglad ifall ni kunde gå in mer djupare på ämnet..och visst ww1 och ww2 kanske hör ihop på många sätt..men jag vill inte ha nån information om hur dte var innen år 1925 typ..
snälla?![]()
I klartext innebär det att s.k. "läxhjälp" där forumet skall lösa uppgifter till medlemmarna inte förekommer.
Mitt förslag är att Du först söker på nätet, biblioteket och skapar Dig en kunskapsgrund som Du utgår ifrån.
-
M Corleone
- Medlem
Om din lärare har gett dig nån mycket specifik uppgift som inte är uppenbar från början, så antingen menar hon att svaret är enkelt att hitta bara du börjar gräva och nysta. (och det har du egentligen inte börjat med än). Annars skall hon ge dig handfast handledning var du skall söka. Så gör ALLA kompetenta lärare.
Chansen är mycket stor att halva svaret / bra startpunkt har du i din egen lärobok bara du läser ordentligt. Jag är inte spydig, jag vet bara hur det är...
Chansen är mycket stor att halva svaret / bra startpunkt har du i din egen lärobok bara du läser ordentligt. Jag är inte spydig, jag vet bara hur det är...
Nej, de brukar ta en typavgift för förlorad bok. Vanligen ca 250 kr per bok. Så det blir max 600 kr för bägge, kanske bara 500...Nakizagg skrev:hehe jo..men om jag visar mig på biblioteken så måste jag betala nå tusen kronor
har 2 böcker som inte jag lämnat tillbaka på 4 år...
...så hjälp på nätet vore bäst.
Sedan de tar fast dig bara om du kommer fram och lånar. Går du bara in och söker bland hyllorna och läser allt på plats kommer nog ingen att antasta dig. Såvida inte du har gjort dig omöjligt där också på andra sätt...