Jag som läste boken och tyckte den var bra i sin genre (en memoarbok, inte en historisk avhandling), undrar om inte Lena Einhort=redaktören menade med några få hundra de som löpte linan ut. Eller iaf att siffran kom uprsprungligen härifrån...
Att rätt många överlevde dolda på den ariska sidan utan att nånsin hamna i gettot säger sig självt. Vidare fanns det ju illegal trafik genom murarna. Så t.ex. mormodern blev ju faktiskt utsmugglad på det viset, men fastnade sedan i Warszawa upproret och dog samma död som många tusentals andra civila Warszawa-invånare: avrättad på plats av nazisterna i sin egenskap av Warszawa-invånare...
Det är väl inte bara historiska avhandlingar som måste ha någorlunda korrekta faktauppgifter, eller?
Jodå, tusentals av dem som hamnade innanför ghettomurarna smugglades ut.
Så här har Lena E valt att helt enkelt lägga till ytterligare ett dramatiskt moment, som om hennes mammas berättelse inte skulle vara nog så dramatisk.
Dessutom skriver Lena E att 56 000 polska judar deporterades till Treblinka, Trawniki, Majdanek osv för att mördas; vilket självklart är helt riktigt. Men...
Under den sk skördefesten skriver Lena E att alla judar från Warszawas ghetto mördades, även i Majdanek som inte var ett renodlat förintelseläger. Faktum är dock att det finns vittnesmål från polska judar, som menar att det inte var så. Många överlevde...bl a Henryk, ett vittne som återfinns i min bok Röster som aldrig tystnar. Han berättar om hur han sänds till förintelselägret Treblinka, men tillsammans med 250 andra män sänds vidare till Majdanek. Och där överlevde han "skördefesten". Jag har fått lära mig och läst i litteraturen kring Treblinka, att endast ett fåtal som transporterades till Treblinka, överlevde.
Och om han undkom döden, fanns det fler liknande transporter, som gick från Treblinka till Majdanek, eller till andra ställen?
Dessutom skriver Lena E att den polska krigsmakten, med viss rätt kallades för, kavalleriet. Hon implicerar att den polska armén bestod till största delen av kavalleri alltså. Visst, hon är ingen militärhistoriker och en sådan "detalj" kanske är oväsentlig i sammanhanget, men det finns många som irriterar sig över vad Guido Knopp skriver om Waffen SS, trots att många andra skulle uppleva hans felaktigheter som just smådetaljer.
citat: "Senare samma dag inkallades alla polska män till armén, den armé som senare föraktfullt skulle komma att kallas "kavalleriet", med viss rätt" (sid 37)
"Med viss rätt...", vilket absurt konstaterande.
Sedan är det märkligt hur alla polska judar, även hennes mamma, har erfarenhet av polska angivare, främst småpojkar. Ungefär som alla fransmän hade varit med i motståndsrörelsen, när väl kriget var över. Vi vet idag att polacker var det folk som hjälpte flest judar att överleva i hela Europa. Känner den svenska läsaren till detta, Knappast!
Som känd författare och dokumentärfilmare har Lena Einhorn, trots att hon inte har skrivit en avhandling, eller är en militärhistoriker, ett stort ansvar, främst med tanke på vilket ämne hon skriver om i sin bok "Ninas resa".
Jag är beredd på kritik här; jag brukar oftast få det när vi kommer in på de här sakerna.