Flodvändningar i Sibirien

Frogman
Medlem

Inlägg av Frogman » 27 oktober 2005, 03:43

Irak har också hållit på med sådant. Undrar hur mycket klimat hänsyn man tog med i beräkningarna?

myom
Medlem

Inlägg av myom » 11 november 2005, 10:07

Det här är inte konstigare än det som Vattenfallsverket, nuvarande Vattenfall där jag arbetar ägnade sig åt under 1900-talet.

Jag har gjort arbeten i kraftverk uppe i norr där man gjort enorma förändringar i naturen för att bygga dem. Vad sägs om att torrlägga flera kilometer av hela floder då vattnet går i enorma tunnlar under jorden där de passerar turbiner, för att sen komma upp ur marken för att sen fortsätta i flodfåran. Även rena flodfåreflytt har gjorts, på samma vis som dessa 'flodvändningar' som diskuteras här.

Arbetsmetoden skiljer sig dock åt; svenska lågavlönade nybyggare och maskiner kontra kärnladdningar, lågavlönade ryska nybyggare och gulag-fångar samt maskiner.

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Inlägg av Carolus » 11 november 2005, 19:55

Vad jag förstått så rinner floder från berg till hav. Om man ska vända floderna från hav till berg och sedmera vrida dem mot öken... Hur ska det gå till?

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 12 november 2005, 01:44

Större delen av flodernas lopp är på slättland. Det innebär att det inte behöver vara så komplicerat att "hälla ut dem" ur sin flodfåra och rikta dem åt ett annat håll. På platser där två floder rinner ihop till en större kan man valla in ihopfödet så att den starkare flodarmen får den svagare att ändra riktning, dock naturligtvis under förutsättning att vattenmassan har någonstans att ta vägen.

/ Probstner

Otto Gaz
Medlem

Inlägg av Otto Gaz » 18 november 2005, 15:36

myom skrev: Jag har gjort arbeten i kraftverk uppe i norr där man gjort enorma förändringar i naturen för att bygga dem. Vad sägs om att torrlägga flera kilometer av hela floder då vattnet går i enorma tunnlar under jorden där de passerar turbiner, för att sen komma upp ur marken för att sen fortsätta i flodfåran. Även rena flodfåreflytt har gjorts, på samma vis som dessa 'flodvändningar' som diskuteras här.
Kaitumprojektet var väl ett exempel på "vändning"? Man skulle ju ta vatten som naturligt rinner ut i Kalixälven, och leda det till Stora Lule älv. Visserligen en vändning redan vid källan, men i alla fall...

Arbetsmetoden skiljer sig dock åt; svenska lågavlönade nybyggare och maskiner kontra kärnladdningar, lågavlönade ryska nybyggare och gulag-fångar samt maskiner.
Jag har släktingar som deltog i bla Harsprångsbygget, och de ansåg sig ha bra betalt. Men de kanske var lättlurade? 8O

/Otto

myom
Medlem

Inlägg av myom » 21 november 2005, 12:38

Otto Gaz skrev: Jag har släktingar som deltog i bla Harsprångsbygget, och de ansåg sig ha bra betalt. Men de kanske var lättlurade? 8O
/Otto
Jag kanske tänkte på järnvägsbyggena. Men jag kan tänka mig att det kändes som mycket pengar för dem, då alternativet kanske hade varit 0 eller mycket låg. Min gissning rä att det inte var några Stockholmslöner de fick. Jag kan bläddra lite i historieböckerna på labbet om det står nåt om lönenivåer, arbetsplatsolyckor finns det gott om pressklipp av i alla fall.

Otto Gaz
Medlem

Inlägg av Otto Gaz » 21 november 2005, 13:31

myom skrev:
Otto Gaz skrev: Jag har släktingar som deltog i bla Harsprångsbygget, och de ansåg sig ha bra betalt. Men de kanske var lättlurade? 8O
/Otto
Jag kanske tänkte på järnvägsbyggena. Men jag kan tänka mig att det kändes som mycket pengar för dem, då alternativet kanske hade varit 0 eller mycket låg. Min gissning rä att det inte var några Stockholmslöner de fick. Jag kan bläddra lite i historieböckerna på labbet om det står nåt om lönenivåer, arbetsplatsolyckor finns det gott om pressklipp av i alla fall.
Förmodligen var lönen per timme inte särskilt hög jämfört med arbete i Stockholm. Men man arbetade ju rätt intensivt, så det blev många timmar per vecka. Vid byggen i väglöst land utgick också särskilda traktamenten mm. Sen finns det ju inte så särskilt mycket att spendera pengar på i tex Suorva. Nattlivet där är inget att skriva hem om... :wink:

/Otto

myom
Medlem

Inlägg av myom » 21 november 2005, 16:13

/Otto

Skriv svar