Tyskar från Stalingrad?

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 9 november 2005, 19:51

Stefan Lundgren skrev:Vad jag har förstått på svaren i denna tråd så varierar antalet tyskar fångar, likaså varierade summan av de antalet som kom hem till Tyskland. Kom att tänka på att det förekom transporter av tyskar till Sibirien också, är det sant? Jag vet att det har förekommit tidigare.

Stefan
I stort sett alla hamnade i Gulag i Sibirien.

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 november 2005, 20:05

Gulag, är det en plats?
Enligt NE
'Huvudstyrelsen för korrektions- och arbetsläger', beteckning för den administrativa ledningen för ett utbrett system av fång- och arbetsläger i Sovjetunionen.
I inledningen av denna förklaring tyder ingenting på en geografisk plats.

Från NE
Särskilt under 1930-talets utrensningar och de förnyade förföljelserna efter andra världskriget fylldes läger över hela Sovjetunionen med miljontals fångar. Vissa läger befolkades endast av kvinnor och barn, andra betecknades som mentalsjukhus, medan en tredje typ, p.g.a. det uppdrivna arbetstempot och de hårda klimatiska villkoren i ishavsområdet eller i Centralasien, gick under namnet "dödsläger".
Det måste vara väldigt stora läger om det skulle rymma för denna summa fångar, Gulag är enligt mig ingen plats och det som jag frågade efter om även tyska fångar fördes till Sibirien eller otillgängliga platser som det stod i ovannämnda artikel.

Stefan

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 9 november 2005, 20:40

Men snälla Stefan, jag har aldrig sagt att det är en plats. Gulag var det samlade namnet för dessa arbetsläger, varav de flesta låg i Sibirien.

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 9 november 2005, 20:44

Gulag är (förutom att vara namnet på själva myndigheten) en allmän benämning på det sovjetiska systemet med straffarbetsläger och syftar på samtliga dessa läger. Dessa läger låg ofta men inte alltid i Sibirien, som är ett geografiskt område men ingen specifik plats.

Mvh Petter

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 9 november 2005, 20:45

Per-Erik Larsson skrev:Men snälla Stefan, jag har aldrig sagt att det är en plats. Gulag var det samlade namnet för dessa arbetsläger, varav de flesta låg i Sibirien.
Det var antagligen det som jag hakade upp mig på, men nu vet jag att du inte menade det. :D :lol:
Jag skulle tro att de var i arbetsläger i Gulag.
Där lät det nästan som att du syftade på en geografisk plats.
Det var därför jag skrev så i föregående inlägg.

Stefan

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 10 november 2005, 02:40

Det måste vara väldigt stora läger om det skulle rymma för denna summa fångar, Gulag är enligt mig ingen plats och det som jag frågade efter om även tyska fångar fördes till Sibirien eller otillgängliga platser som det stod i ovannämnda artikel.

Stefan
Jag tror att jag läste i "Stalingrad" av Beevor att den stora lejonparten av fångarna fördes till något provisoriskt fångläger runt kaukasusområdet. Där var tydligen förhållandena så usla så att de felsta fångarna dock bort väldigt snabbt (Sovjetunionen hade ju som sagt inte riktigt förberet sig ordentligt på att ta hand som så stora mängder krigsfångar vi Stalingrad, därav den mer än vanligt kaosartade organisationen).
Efter en tid så tror jag att man skickade vidare fånstackarna till läger runt om i landet.

Har tyvärr inte ork att se efter de exakta uppgifterna just nu, men de går att finna någorlunda utförligt i slutkapitlena på "Stalingrad" av Beevor.

- P.[/quote]

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 10 november 2005, 22:42

SuperPalle skrev:

Stefan
Jag tror att jag läste i "Stalingrad" av Beevor att den stora lejonparten av fångarna fördes till något provisoriskt fångläger runt kaukasusområdet. Där var tydligen förhållandena så usla så att de felsta fångarna dock bort väldigt snabbt (Sovjetunionen hade ju som sagt inte riktigt förberet sig ordentligt på att ta hand som så stora mängder krigsfångar vi Stalingrad, därav den mer än vanligt kaosartade organisationen).
Efter en tid så tror jag att man skickade vidare fånstackarna till läger runt om i landet.

Har tyvärr inte ork att se efter de exakta uppgifterna just nu, men de går att finna någorlunda utförligt i slutkapitlena på "Stalingrad" av Beevor.

- P.
[/quote]

Enligt Beevor i "stalingrad" förs fångarna till olika läger först, alltifrån 2o km (Dubovka) till fem dagsmarscher bort (Beketovka). Ovanför entrén till sistnämnda läger stod det enligt boken "I som här inträden, låten hoppet fara" s. 407. Under följande vår omorganiserar Sovjet krigsfångarna i området och de sprids till läger från Moskvatrakten till Bekabad öster om Tasjkent och deras antal är enligt Beevor 235 000, resterna av 6. armén, 4. armén och rumäner samt andra allierade soldater. s. 409

Har precis läst boken så det var inte så svårt att hitta.
/Torbjörn J

Användarvisningsbild
SuperPalle
Medlem

Inlägg av SuperPalle » 11 november 2005, 00:03

Okej, tack för uppfriskningen. Men jag har bestämt för mig att de i alla fall fördes till ett speciellt område, eller att de flesta hamnade i ett större läger till en början. Men det kan också vara så att minnet sviker mig och spelar mig spratt. Det kanske bara är så att han fokuserar sin berättelse på ett speciellt läger. Fan vet jag. Men tack, som sagt.

Torbjörn J
Medlem

Inlägg av Torbjörn J » 11 november 2005, 09:01

Det är väl mjöligt att Beevor generaliserar och det nämns inte så mycket siffror. Kan mycket väl vara så att något läger tog emot flest fångar och var mycket större än övriga.

Användarvisningsbild
D_29
Medlem

det ni !!!

Inlägg av D_29 » 30 november 2005, 19:37

Jag har faktiskt skakat hand med en tysk soldat som som stred i Stalingrad..... ( var liten då )

Skriv svar