I stort sett alla hamnade i Gulag i Sibirien.Stefan Lundgren skrev:Vad jag har förstått på svaren i denna tråd så varierar antalet tyskar fångar, likaså varierade summan av de antalet som kom hem till Tyskland. Kom att tänka på att det förekom transporter av tyskar till Sibirien också, är det sant? Jag vet att det har förekommit tidigare.
Stefan
Tyskar från Stalingrad?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Gulag, är det en plats?
Från NE
Stefan
I inledningen av denna förklaring tyder ingenting på en geografisk plats.Enligt NE
'Huvudstyrelsen för korrektions- och arbetsläger', beteckning för den administrativa ledningen för ett utbrett system av fång- och arbetsläger i Sovjetunionen.
Från NE
Det måste vara väldigt stora läger om det skulle rymma för denna summa fångar, Gulag är enligt mig ingen plats och det som jag frågade efter om även tyska fångar fördes till Sibirien eller otillgängliga platser som det stod i ovannämnda artikel.Särskilt under 1930-talets utrensningar och de förnyade förföljelserna efter andra världskriget fylldes läger över hela Sovjetunionen med miljontals fångar. Vissa läger befolkades endast av kvinnor och barn, andra betecknades som mentalsjukhus, medan en tredje typ, p.g.a. det uppdrivna arbetstempot och de hårda klimatiska villkoren i ishavsområdet eller i Centralasien, gick under namnet "dödsläger".
Stefan
-
Gutekrigaren
- Medlem
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Det var antagligen det som jag hakade upp mig på, men nu vet jag att du inte menade det.Per-Erik Larsson skrev:Men snälla Stefan, jag har aldrig sagt att det är en plats. Gulag var det samlade namnet för dessa arbetsläger, varav de flesta låg i Sibirien.
Där lät det nästan som att du syftade på en geografisk plats.Jag skulle tro att de var i arbetsläger i Gulag.
Det var därför jag skrev så i föregående inlägg.
Stefan
- SuperPalle
- Medlem
Jag tror att jag läste i "Stalingrad" av Beevor att den stora lejonparten av fångarna fördes till något provisoriskt fångläger runt kaukasusområdet. Där var tydligen förhållandena så usla så att de felsta fångarna dock bort väldigt snabbt (Sovjetunionen hade ju som sagt inte riktigt förberet sig ordentligt på att ta hand som så stora mängder krigsfångar vi Stalingrad, därav den mer än vanligt kaosartade organisationen).
Det måste vara väldigt stora läger om det skulle rymma för denna summa fångar, Gulag är enligt mig ingen plats och det som jag frågade efter om även tyska fångar fördes till Sibirien eller otillgängliga platser som det stod i ovannämnda artikel.
Stefan
Efter en tid så tror jag att man skickade vidare fånstackarna till läger runt om i landet.
Har tyvärr inte ork att se efter de exakta uppgifterna just nu, men de går att finna någorlunda utförligt i slutkapitlena på "Stalingrad" av Beevor.
- P.[/quote]
-
Torbjörn J
- Medlem
[/quote]SuperPalle skrev:Jag tror att jag läste i "Stalingrad" av Beevor att den stora lejonparten av fångarna fördes till något provisoriskt fångläger runt kaukasusområdet. Där var tydligen förhållandena så usla så att de felsta fångarna dock bort väldigt snabbt (Sovjetunionen hade ju som sagt inte riktigt förberet sig ordentligt på att ta hand som så stora mängder krigsfångar vi Stalingrad, därav den mer än vanligt kaosartade organisationen).
Det måste vara väldigt stora läger om det skulle rymma för denna summa fångar, Gulag är enligt mig ingen plats och det som jag frågade efter om även tyska fångar fördes till Sibirien eller otillgängliga platser som det stod i ovannämnda artikel.
Stefan
Efter en tid så tror jag att man skickade vidare fånstackarna till läger runt om i landet.
Har tyvärr inte ork att se efter de exakta uppgifterna just nu, men de går att finna någorlunda utförligt i slutkapitlena på "Stalingrad" av Beevor.
- P.
Enligt Beevor i "stalingrad" förs fångarna till olika läger först, alltifrån 2o km (Dubovka) till fem dagsmarscher bort (Beketovka). Ovanför entrén till sistnämnda läger stod det enligt boken "I som här inträden, låten hoppet fara" s. 407. Under följande vår omorganiserar Sovjet krigsfångarna i området och de sprids till läger från Moskvatrakten till Bekabad öster om Tasjkent och deras antal är enligt Beevor 235 000, resterna av 6. armén, 4. armén och rumäner samt andra allierade soldater. s. 409
Har precis läst boken så det var inte så svårt att hitta.
/Torbjörn J
- SuperPalle
- Medlem
Okej, tack för uppfriskningen. Men jag har bestämt för mig att de i alla fall fördes till ett speciellt område, eller att de flesta hamnade i ett större läger till en början. Men det kan också vara så att minnet sviker mig och spelar mig spratt. Det kanske bara är så att han fokuserar sin berättelse på ett speciellt läger. Fan vet jag. Men tack, som sagt.
-
Torbjörn J
- Medlem
det ni !!!
Jag har faktiskt skakat hand med en tysk soldat som som stred i Stalingrad..... ( var liten då )