Krigsförbrytelser av de allierade
Schwalbe:
En viss del av det som står är sant men tvivlar på ngr saker. listade några saker som jag vet är sanna enligt den information jag har:
Of the 90,000 German soldiers from the 6th Army who surrendered at Stalingrad approximately 5,000 returned to Germany
Approximately 18 million ethnic Germans (with 3 million losing their lives) suffered expulsion from their ancestral homes in the true East Germany and Eastern Europe. This amounts to the greatest ethnic cleansing in history
It is estimated by American Colonel Harry G Summers that approximately 1 million civilians (mostly women and children) died in the allied terror bombing campaigns (which included the methods of firestorms caused by incendiry devices and the blanket bombing method).
En viss del av det som står är sant men tvivlar på ngr saker. listade några saker som jag vet är sanna enligt den information jag har:
Of the 90,000 German soldiers from the 6th Army who surrendered at Stalingrad approximately 5,000 returned to Germany
Approximately 18 million ethnic Germans (with 3 million losing their lives) suffered expulsion from their ancestral homes in the true East Germany and Eastern Europe. This amounts to the greatest ethnic cleansing in history
It is estimated by American Colonel Harry G Summers that approximately 1 million civilians (mostly women and children) died in the allied terror bombing campaigns (which included the methods of firestorms caused by incendiry devices and the blanket bombing method).
- Kapten_Gars
- Medlem
Sidan innehåller en blandning av verkliga uppgifter och rent strunt, James Bacques historieförfalskning har använts flitigt och sidan saknar helt källangivelser. I bästa fall en gruppp okritiska ss-romantiker, i värsta fall revisionister. De flesta av "faktan" de citerar kommer nog itne från några odiskutabla allierade källor så som påstås utan verka vara hämtade genom flitigt nyttjande av div sidor som man itne får länka till här på forumet. Döm själv.
Kan du kommentera de som jag tror mig veta vara sanna?Kapten_Gars skrev:Sidan innehåller en blandning av verkliga uppgifter och rent strunt, James Bacques historieförfalskning har använts flitigt och sidan saknar helt källangivelser. I bästa fall en gruppp okritiska ss-romantiker, i värsta fall revisionister. De flesta av "faktan" de citerar kommer nog itne från några odiskutabla allierade källor så som påstås utan verka vara hämtade genom flitigt nyttjande av div sidor som man itne får länka till här på forumet. Döm själv.
Uppgifterna om de (väst)allierades läger bygger som sagt på Bacques uppgifter och dessa är avförda som kraftigt överdrivna av andra forskare.
Uppgifterna om 2 miljoner döda i öst låter lindrigt sagt överdrivna. Det finns inga absoluta siffror, men som exempel ger Rüdiger Overmans ger i sin "Deutsche militärische Verluste im Zweiten Weltkrieg" siffran 363.343.
http://www.axishistory.com/index.php?id=2838
/Marcus
Uppgifterna om 2 miljoner döda i öst låter lindrigt sagt överdrivna. Det finns inga absoluta siffror, men som exempel ger Rüdiger Overmans ger i sin "Deutsche militärische Verluste im Zweiten Weltkrieg" siffran 363.343.
http://www.axishistory.com/index.php?id=2838
/Marcus
-
Blitzkrieg
- Utsparkad
Det är väl som att påstå att samme författares bok om Stalingrad "handlar i stora drag" om olika krigsförbrytelser begågna av axelmakterna.Har inte läst alla inläggen men tipsar om en bok `` slaget om Berlin - Antony bevor ´´ Den handlar i stora drag om olika allierade krigs förbrytelser.
Böckerna handlar om striderna i titlarna och där nämns även krigsförbrytelser från bägge sidor.
Vad är ofta? Vad innebär försök till att kapitulera?Amerikanerna sköt ofta också Tyskar som försökte kapitulera, bland annat i Normandy, det har veteraner från Amerikanska fallskärmsjägareförband berätta, ofta för att dem var arga på tyskarna eller för att dem inte ville bli störda bakom linjerna.
-
Blitzkrieg
- Utsparkad
Jag såg en dokumentär på UR där dem intervjuade amerikanska soldater från D-day, bland annat en amerikansk veteran från "the filthy thirteen" som fallskjärmsjägaredivisonen som han tjänstgjorde i kallades. han sa att dem brydde sig inte om att ta fångar, dem dödade alla som ville kapitulera. När någon kom med vit flagg eller med händerna uppe i luften och ville ge sig så sköt dessa amerikanska soldater dem. Även amerikanare från vanliga förband sköt en del tyskar i Normandy som ville ge sig.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Jag antar att det inte bara var amerikanerna som gjorde motsvarande krigsbrott som redovisas i denna tråd.
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=46211
Stefan
http://forum.axishistory.com/viewtopic.php?t=46211
Stefan
-
Feldwebel Otto
- Utsparkad
Jovisst är det så. Och för att slippa sådant trams framöver är det väl enkelt att bevisa motsatsen, ...genom att t ex juridiskt beslå de tyska civila som slängde in mat till fångarna med lögn. Personerna finns rent fysiskt, och USA har massor med dollar att processa med.Per-Erik Larsson skrev:Sedan håller jag med om att det är en massa trams som står där, tex att Eisenhower medvetet skulle vilja ha plågat ihjäl tyska fångar.
Vad jag vill säga är att vi vet helt enkelt för lite om 2:a världskriget ännu. En eller två generationer till kommer att veta betydligt mer, dessa generationer kommer inte att lägga några känslomässiga aspekter på händelserna, endast historiska.
- B Hellqvist
- Redaktör emeritus
- Kontakt:
Det fanns en order att inte ta fångar innan man fått bättre grepp om läget i Normandie. FJ-förbanden var ju lätt utrustade och hade per definition inga bakre områden att arrangera fånguppsamlingsplatser i, så därför kunde man inte ta fångar. Nu hände det att man höll grupper av tyskar fångna i alla fall, men enligt både Ambroses bok om "Band of Brothers" samt Websters "Parachute Infantry" nämner ordern.Uruk-Hai skrev:Att det skulle vara så vanligt förekommande hos 101a är nytt för mig.
Sökte på författaren och tycker hans uttalande verkar vara lite generella.
Kanske Hellquist som brukar vara beläst i 101 kan berätta mer?