Flodvändningar i Sibirien

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Flodvändningar i Sibirien

Inlägg av Martin Lundvall » 23 oktober 2005, 11:19

Har länge varit intresserad av planerna som Sovjetunionen hade på att vända floderna i Sibirien. Bara tanken är hårresande, konsekvenserna hade blivit enorma. Vad jag har förstått så fanns det en opposition mot projektet i Sovjetunionen så påståendet att det var Sovjetunionens sammanbrott som räddade floderna stämmer inte helt.
Egentligen vet jag inte så mycket om denna plan, så därför frågar jag är det någon som sitter på lite information? Hur långt hade man kommit? Fanns det några konkreta planer eller var det bara en idé som politibyrån kastade ut? Hur hade man överhuvudtaget tänkt göra?

/Martin

Användarvisningsbild
Carolus
Medlem

Re: Flodvändningar i Sibirien

Inlägg av Carolus » 23 oktober 2005, 11:22

Folk ansåg väl Aralsjöns förstörelse vara tillräcklig... Eller "folk". De hade ju inget att säga till om. Snarare partiet.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 23 oktober 2005, 12:02

I detta specifika fall lyssnade man faktiskt på vad expeterna sade och inte vad partiet tyckte. Vet inte hur omfattande vanliga protester var, vet att det tidigare hade förekommit miljöprotester mot andra projekt så det är inte otroligt att detäven i detta fall förekom.

/Martin

Användarvisningsbild
Robert Sköld
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Robert Sköld » 23 oktober 2005, 12:57

Man hade planer på att använda kärnvapen vid något av dessa vändningar, små sådana, för att ändra floders flöden. Jag vet inte hur stor sanningshalt det är i mitt uttalande, men jag stötte på det i ett kompendium på nån kurs.

/Robert Sköld

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 24 oktober 2005, 09:56

Robert Sköld skrev:Man hade planer på att använda kärnvapen vid något av dessa vändningar, små sådana, för att ändra floders flöden. Jag vet inte hur stor sanningshalt det är i mitt uttalande, men jag stötte på det i ett kompendium på nån kurs.

/Robert Sköld
Det är väl inget märkligt i det? Ett klassisk exempel för kärnenergins fredliga användning. Vet ej om den har kommit till användning i praktiken, men kärnexplosioner för att förflytta stora mängder jord och berg har setts som typexempel för diton.

Användarvisningsbild
Thorbjörn Wikström
Medlem

Inlägg av Thorbjörn Wikström » 24 oktober 2005, 10:14

Om jag förstått rätt finns det fortfarande planer på att vända floder i sibirien. Detta enligt en rysk geolog som jag träffade i Ryssland för lite drygt en månad sedan under en middag. Han sa att det inte skulle behövas göra stora ingrepp och att konsvekenserna miljömässigt för det inte blir lika stora som traditionella energiformer som kärnkraft/olja/kol.

Thorbjörn

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 24 oktober 2005, 10:14

Nuclear Explosions for the National Economy (USSR)
The Soviet Union conducted a much more vigorous program of 122 nuclear tests, some with multiple devices, between 1965 and 1989 under the auspices of Program No. 7-Nuclear Explosions for the National Economy. With similar aims as the American effort and with similar results; with the exception that six of the shots were considered of an applied nature, that is they were not tests per se. The most well known of these in the West was the Chagan test in January of 1965 as radioactivity from the Chagan test was detected over Japan by both the U.S. and Japan in apparent violation of the 1963 Limited Test Ban Treaty (LTBT). The United States complained to the Soviets, but the matter was dropped.

The experiments continued past the disolution of thr U.S.S.R. The Russians agreed to stop their PNE program in 1988 as a result of then president Mikhail S. Gorbachev's disarmament initiative.

http://en.wikipedia.org/wiki/Peaceful_n ... explosions
Och om man har tid så kan man läsa dessa 91 sidor.
http://www.osti.gov/bridge/servlets/pur ... 408695.pdf

MVH

Hans

Gutekrigaren
Medlem

Inlägg av Gutekrigaren » 24 oktober 2005, 10:18

Förlåt en dum fråga, men varför skulle floderna vändas? Vattenkraft struntar väl i från vilket håll vattnet kommer och nåt annat skäl hittar inte jag...

Mvh Petter

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 24 oktober 2005, 10:22

Det var väl för att bevattna torra områden i Centralasien - det var "onödigt" att vattenrika floder rann norrut genom den sumpiga taigan till ishavet.

/ Probstner

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 24 oktober 2005, 10:49

Thorbjörn Wikström skrev:Om jag förstått rätt finns det fortfarande planer på att vända floder i sibirien. Detta enligt en rysk geolog som jag träffade i Ryssland för lite drygt en månad sedan under en middag. Han sa att det inte skulle behövas göra stora ingrepp och att konsvekenserna miljömässigt för det inte blir lika stora som traditionella energiformer som kärnkraft/olja/kol.
Stämmer hittade detta korta utdrag av en artikel. http://www.moscowtimes.ru/stories/2002/12/10/002.html

/Martin

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 24 oktober 2005, 13:53

hur vänder man en flods flöde??

Användarvisningsbild
Ednew
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Ednew » 24 oktober 2005, 13:57

Måste ju vara ganska lätt? bara att bygga en fördämning vid mynningen. Sedan vilka ytterligar komplikationer som tillkommer kan jag inte klargöra för.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 24 oktober 2005, 14:03

Nja, problemet är ju att vattnet rinner hellre neråt än uppåt. Så att svänga något åt sidan är oftast inget stort problem, men att bokstavligen vända på flödet - få det att rinna åt ett helt annat håll - se det är svårare...

En lättnad är förstås att det är sällan man måste ta det svåraste stället. Utan i allmänhet gör man det på det lättaste stället. Om det t.ex. finns en lämplig dal i närheten som leder åt rätt håll - då gräver/sprängar man bara bort den mellanliggande höjden.

Användarvisningsbild
Belisarius
Medlem

Inlägg av Belisarius » 24 oktober 2005, 15:10

Alla som har lekt i sand/gyttja och vatten som barn har väl märkt just det... om man har en fin liten rännil behövs det bara ett spadtag eller en liten hög sand för att rännilen ska få en helt ny väg. Kan se att det inte borde vara omöjligt att genomföra på stor skala. Däremot undrar jag över miljökonsekvenserna. En torrlagd sumpmark kan vara nog så allvarligt. Mycket fåglar och sånt som bor där.

Användarvisningsbild
hangatyr
Medlem

Inlägg av hangatyr » 24 oktober 2005, 15:22

Stefan skrev:Nja, problemet är ju att vattnet rinner hellre neråt än uppåt. Så att svänga något åt sidan är oftast inget stort problem, men att bokstavligen vända på flödet - få det att rinna åt ett helt annat håll - se det är svårare...

En lättnad är förstås att det är sällan man måste ta det svåraste stället. Utan i allmänhet gör man det på det lättaste stället. Om det t.ex. finns en lämplig dal i närheten som leder åt rätt håll - då gräver/sprängar man bara bort den mellanliggande höjden.
aha. Jag förstår. jag tänkte att man på ngt vis skulle flytta på källan eller ngt annat obegripligt.

Skriv svar