Om 20 Juli attentatet lyckats
Om 20 Juli attentatet lyckats
Vad hade hänt då?
Vem hade blivit Hitlers efterträdare blivit?
Hade kuppmakarna kunnat ta makten trots exempelvis Himmler?
Hade det räckt med att döda Hitler?
Vem hade blivit Hitlers efterträdare blivit?
Hade kuppmakarna kunnat ta makten trots exempelvis Himmler?
Hade det räckt med att döda Hitler?
- Mathias Forsberg
- Medlem
-
Königstiger
- Medlem
- Mathias Forsberg
- Medlem
-
Königstiger
- Medlem
Så om de Hitlerfientliga trupperna hade erbjudit hjälp hade de allierade tackat nej och offrat sina egna soldater istället?Mathias Forsberg skrev:De allierade var som sagt inte intresserade att strida med tyskar. Vare sig de var för eller emot Hitler.Königstiger skrev: Kanske hade blivit strider mellan Hitlertrogna trupper och Hitlerfientliga trupper? Och dom senare allierat sig med de allierade?
- Belisarius
- Medlem
Svårt att säga, tror inte att det hade hjälpt. För sent, eftersom det hade krävt en fullständig kapitulation på östfronten för att få med USA och UK på fredsavtal. Och med det att ställa sig fullständigt under Sovjetunionens vilja i frågan. Det tror jag inte ens att kuppmakarna ville. Jaltakonferensen lade krokben för alla sådana planer.
http://www.yale.edu/lawweb/avalon/wwii/yalta.htm
http://www.yale.edu/lawweb/avalon/wwii/yalta.htm
-
Königstiger
- Medlem
Mathias har fullkomligt rätt. Kravet på Villkorslös Kapitulation, inför ALLA de Allierade makterna, d.v.s. även Sovjetunionen - kvarstod. En ny tysk regering, även utan nazister, hade inte kunnat göra mera än skriva på. På plus-sidan - hade den oerhörda förstörelse som Tyskland genomgick under krigsmånaderna efter den 20:e juli - kanske kunnat undvikas och delningen av Tyskland i öst- och väst ej blivit av.Mathias Forsberg skrev:Det hade iaf inte blivit något fred med västmakterna. För Väst (och i synnerhet britterna) var den tyska (preussiska) adeln som von Stauffenberg representerade lika mycket en symbol för det militaristiska Tyskland som Hitler eller NSDAP var.
/Forsberg
- Belisarius
- Medlem
Men så hade inte heller det Tyska folket fått se och uppleva följderna av undergången. Vid tiden för attentatet var trots allt förstörelsen av det egentliga Tyskland tämligen måttlig.varjag skrev:På plus-sidan - hade den oerhörda förstörelse som Tyskland genomgick under krigsmånaderna efter den 20:e juli - kanske kunnat undvikas och delningen av Tyskland i öst- och väst ej blivit av.
Jag tror knappast att attentatsmännen skulle ha betraktats som hjältar efter en Tysk kapitulation. Speciellt med tanke på att krigsmakten inte var besegrad. Tvärtom skulle det nog med tiden ha blivit starka stämningar för revansch. Myten om dolkstöten i ryggen på den ärorika Tyska krigsmakten skulle säkert ha funnit näring.
Givetvis skulle Tyskland ha underlagts någon form av ockupation i likhet med det som faktiskt inträffade. Men i det fallet tror jag det är stor risk för att man i större grad skulle ha sett ockupanterna just som ockupanter. Det hade förmodligen blivit oroligheter och starka politiska motsättningar. Någon form av återuppståndet naziparti eller i vart fall en revanschistisk rörelse hade säkerligen fått starkt stöd. I synnerhet om ockupationsstyrkorna tvingades till att tillgripa hårda tag för att uppehålla ordningen.
Om man ser på 60 års sikt kanske det var bäst att attentatet misslyckades. Fast det misslyckandet orsakade en väldig massa lidande där och då.
Jag tänker i samma tankar som Donkeyman. Nazismen skulle vara mer "acceptabel" i dagens samhälle. Känns aningen dumt att säga det men det var nog bra med att Tyskland blev fullständigt nerslaget.
Det marker NEJ det är inte okej att vara Nazist. Hade någon annan fraktion tagit över mitt i brinnande krig skulle nog lämna en hel del patrioter som tror att kriget kunde ha vunnits. Men framför allt, hur skulle det påverka skalman?
Det marker NEJ det är inte okej att vara Nazist. Hade någon annan fraktion tagit över mitt i brinnande krig skulle nog lämna en hel del patrioter som tror att kriget kunde ha vunnits. Men framför allt, hur skulle det påverka skalman?