Spanska sjukan
Spanska sjukan
TV programmet Debatt tog idag upp poblemet med panepedemier dvs världsomfattande sjukdomar. Spanska sjukan som härjade 1918-21 tog bortåt
40 000 liv bara i Sverige och flera miljoner i hela världen. Aktuellt skall ämnet vara idag då riskerna finns att fågelinfluensa epedimien kan utveckla sig till en motsvarande epedemi idag som spanska sjukan var då även om ingen idag vet. I det historiska förloppet för spanska sjukan så dog det först en mängd djur innan viruset spred sig till människan. Idag dör en mängd djur i Asien i fågelinfluensa. Källa för dessa uppgifter är panelen i TV programmet och bestod av en läkare och en repressentan från socialstyrelsen vars namn jag inte kommer ihåg samt Historie professor Dick Harrisson.
Alarmerande uppgifter där dödstalen kan bli höga och en procents dödlighet är trolig. Det skulle motsvara 90 000 döda bara i Sverige.
Kan dessa nutida siare få rätt?
I början av 1900 talet då TV ännu inte var påtänkt fanns det också siare.
En hette Anton Johansson (1856-1929) och bodde i Lebedsby, Finnmark, Norge men var född i Mosjön i Sverige. På den tiden fick siarna sina uppenbarelser från Gud i motsatts från idag då man får dem från prognoser.
Anton fick den 13/11 1907 en uppenbarelse där han förutsade 1:a världskriget. Svenska Dagbladet publicerade profetian den 6/3 1914 och skrev i augusti 1914 "Krigsprofeten blef sannspådd".
Anton fick träffa Sveriges riksdag den 3/2 1919 där han varnade regeringsmedlemmarna för fredsförhandlingarna som inte skulle bli rättvisa och de stora sjukdommar som skulle komma vid krigets slut.
Käla för dessa uppgifter är Ingenjör Gustavssons bok "Nya syner om världens framtid" som kom ut 1920 och som i dag kan lånas på Kungliga biblioteket.
Anton fick ju rätt i mycket som han profeterade men hur är det med dagens profeter?
Det här med att världssjukdomar skall drabba oss är inget nytt. Aids och Sars är ju två sjukdomar som skulle slå ihjäl stora delar av världens befolkning och även om många områden är väldigt hårt drabbade så har dessa sjukdomar inte reducerat världens befolkning. Den psykologiska följden av domedagsprofetior brukar bli värre än själva sjukdomsförloppet då det alltid krävs syndabockar och syndabocken är alltid fienden vilket gör att syndabocken är olika från land till land. Enligt Dick Harisson så skulle apartheid systemet i Sydafrika ha sin grund i spanska sjukan då de svarta var de som beskylldes vara orsaken till sjukdomen.
Är det någon som känner till om det finns någon bra litteratur om dels spanska sjukan och dels om de psykologiska effekterna som sjukan har givit upphov till?
40 000 liv bara i Sverige och flera miljoner i hela världen. Aktuellt skall ämnet vara idag då riskerna finns att fågelinfluensa epedimien kan utveckla sig till en motsvarande epedemi idag som spanska sjukan var då även om ingen idag vet. I det historiska förloppet för spanska sjukan så dog det först en mängd djur innan viruset spred sig till människan. Idag dör en mängd djur i Asien i fågelinfluensa. Källa för dessa uppgifter är panelen i TV programmet och bestod av en läkare och en repressentan från socialstyrelsen vars namn jag inte kommer ihåg samt Historie professor Dick Harrisson.
Alarmerande uppgifter där dödstalen kan bli höga och en procents dödlighet är trolig. Det skulle motsvara 90 000 döda bara i Sverige.
Kan dessa nutida siare få rätt?
I början av 1900 talet då TV ännu inte var påtänkt fanns det också siare.
En hette Anton Johansson (1856-1929) och bodde i Lebedsby, Finnmark, Norge men var född i Mosjön i Sverige. På den tiden fick siarna sina uppenbarelser från Gud i motsatts från idag då man får dem från prognoser.
Anton fick den 13/11 1907 en uppenbarelse där han förutsade 1:a världskriget. Svenska Dagbladet publicerade profetian den 6/3 1914 och skrev i augusti 1914 "Krigsprofeten blef sannspådd".
Anton fick träffa Sveriges riksdag den 3/2 1919 där han varnade regeringsmedlemmarna för fredsförhandlingarna som inte skulle bli rättvisa och de stora sjukdommar som skulle komma vid krigets slut.
Käla för dessa uppgifter är Ingenjör Gustavssons bok "Nya syner om världens framtid" som kom ut 1920 och som i dag kan lånas på Kungliga biblioteket.
Anton fick ju rätt i mycket som han profeterade men hur är det med dagens profeter?
Det här med att världssjukdomar skall drabba oss är inget nytt. Aids och Sars är ju två sjukdomar som skulle slå ihjäl stora delar av världens befolkning och även om många områden är väldigt hårt drabbade så har dessa sjukdomar inte reducerat världens befolkning. Den psykologiska följden av domedagsprofetior brukar bli värre än själva sjukdomsförloppet då det alltid krävs syndabockar och syndabocken är alltid fienden vilket gör att syndabocken är olika från land till land. Enligt Dick Harisson så skulle apartheid systemet i Sydafrika ha sin grund i spanska sjukan då de svarta var de som beskylldes vara orsaken till sjukdomen.
Är det någon som känner till om det finns någon bra litteratur om dels spanska sjukan och dels om de psykologiska effekterna som sjukan har givit upphov till?
Re: Spanska sjukan
...Jag har en gammel bok i hyllan som heter något i den stilen, bra likt åtminstone, om det inte rentav är högst densamma - ska kolla när jag kommer hem. (Om det är den så har ingenjören lite sämre träffsäkerhet än ovanstående anekdot antyder, men jag återkommer som sagt.)Njord skrev:Ingenjör Gustavssons bok "Nya syner om världens framtid" som kom ut 1920
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Nu vet jag inte riktig var Njord kommer ifrån, men det blir ett sammandrag om "spanska sjukan i kasernerna" den 20 oktober.
Programmet
http://www.ra.se/kra/kra200.html
Stefan
Programmet
Hämtat ifrånFöreläsningsserie
I höst ordnar vi nio s.k. öppna föreläsningar. De skall äga rum i Krigsarkivet, Banérgatan 64, Stockholm, med början torsdagen den 22 september kl 1800 och sedan pågå varje torsdag samma tid t.o.m. 17 november. Vi har fått ihop ett som vi tycker intressant program med forskare som tillbringat lång tid i vår forskarsal. Alla föreläsarna är framstående och mycket kunniga på sina områden.
Här programmet:
22 sept Lars Ericson: Forskning i Krigsarkivets material genom tiderna
29 sept Jan Glete: Operationer och administration. Den svenska flottan återspeglad i arkiven
6 okt Gunnar Åselius: Historien som vägvisare till framtida segrar. Om krigshistoriens plats i svensk officersutbildning
13 okt Gustaf von Gertten: Invandrarforskning i Krigsarkivet
20 okt Margareta Åman: Spanska sjukan i kasernerna
27 okt Sara Colllmar: Svensk-brittiska säkerhetsrelationer under kalla kriget
3 nov Ulla Ehrensvärd: Militärens kartor röjer vägen
10 nov Evabritta Wallberg: Privatarkiv – kuriosakabinett eller vetenskaplig guldgruva
17 nov Ann-Marie Nilsson: På jakt efter den gamla blåsoktetten.
Du är mycket välkommen till denna föreläsningsserie!
http://www.ra.se/kra/kra200.html
Stefan
Spanska sjukan
Hej Stefan
Tack för upplysningen om armémuseums program.
Jag är från Lenet och som du vet så finns det bara ett Len i Sverige de andra är LÄN.
Tack för upplysningen om armémuseums program.
Jag är från Lenet och som du vet så finns det bara ett Len i Sverige de andra är LÄN.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Njord
Om du har planer att besöka stället så kan jag upprepa om jag inte har gjort det, att det är på riksarkivet.
http://www.ra.se
Stefan
Om du har planer att besöka stället så kan jag upprepa om jag inte har gjort det, att det är på riksarkivet.
http://www.ra.se
Stefan
Jag hörde på ett radioprogram härom dagen. Det handlade också om Spanska sjukan och den så kallade Fågelinfluensan. Forskare har tagit prover på lik som har begravits i kalla trakte efter att ha avlidit i Spanska sjukan. Och man anser sig i det närmaste ha bevisat att det faktiskt rör sig om SAMMA eller åtmindstone väldigt SNARLIKA sjukdomar......Njord skrev:Spanska sjukan som härjade 1918-21 tog bortåt
40 000 liv bara i Sverige och flera miljoner i hela världen. Aktuellt skall ämnet vara idag då riskerna finns att fågelinfluensa epedimien kan utveckla sig till en motsvarande epedemi idag som spanska sjukan var då även om ingen idag vet.
Bland annat uppstod epidemierna i samma del av världen och smittan spreds på ungefär samma sätt. Symptomen var helt snarlika och dessutom skall man ha man isolerat själva bakterien eller viruset eller vad det nu är och jämfört dessa.
Falskt larm - En blick på vår tid hette den av en Erik Arnesen. Uttolkar profetior ur bibeln, 1917.Hexmaster skrev:ska kolla när jag kommer hem.
- Perra
- Medlem
Det rör sig om ett virus. Och om det nu skulle vara samma virus, dvs spanska sjukan i en slags akt 2 90 år senare, så borde man ju kunna plocka fram ett vaccin vartefter om man nu har den gamla sjukan att forska med...??Donkeyman skrev:Jag hörde på ett radioprogram härom dagen. Det handlade också om Spanska sjukan och den så kallade Fågelinfluensan. Forskare har tagit prover på lik som har begravits i kalla trakte efter att ha avlidit i Spanska sjukan. Och man anser sig i det närmaste ha bevisat att det faktiskt rör sig om SAMMA eller åtmindstone väldigt SNARLIKA sjukdomar......Njord skrev:Spanska sjukan som härjade 1918-21 tog bortåt
40 000 liv bara i Sverige och flera miljoner i hela världen. Aktuellt skall ämnet vara idag då riskerna finns att fågelinfluensa epedimien kan utveckla sig till en motsvarande epedemi idag som spanska sjukan var då även om ingen idag vet.
Bland annat uppstod epidemierna i samma del av världen och smittan spreds på ungefär samma sätt. Symptomen var helt snarlika och dessutom skall man ha man isolerat själva bakterien eller viruset eller vad det nu är och jämfört dessa.
Fast det är klart, envisas eländet med att mutera så är det ju ändå inte samma, och därmed är ju vaccin inte mycket nytta med antar jag, då man behöver vaccin mot just det virus det handlar om.
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
Eftersom alla kyrkböcker är sökbara till 1920 så kan man få lite uppgifter hur det var under epidermin. Jag har varit inne på http://www.slaktdata.org för att söka i dödslängderna, behövde inte anstränga mig så värst mycket att finna poster. I Angered utanför Göteborg så avled tio personer i epidermin under 1918. I Tolfta i norduppland så dog åtta personer i spanska sjukan under 1918-19 medan en avled av engelska sjukan(tandslag). I Skåne försökte jag hitta några, däremot så dog ganska många av lunginflammation som ofta förknippas med spanska sjukan. Får söka lite vidare, tror jag....Men bidrar lite grann från NE också.
Stefan
Stefan
Från NE
spanska sjukan, benämning på den svåra influensaepidemi som svepte över världen 1918–19 och som tidigare har bedömts ha orsakat ca 20 miljoner människors död. Enligt en nyare undersökning låg antalet avlidna på mellan 50 och 100 miljoner. Orsaken till uppkomsten av den variant av influensavirus typ A som orsakade epidemin är okänd, men det har spekulerats över möjligheten att den hade sitt ursprung i ett influensavirus med svin som naturlig värd.
Epidemin fick sitt namn genom att den först rapporterades från Spanien, som stod utanför kriget och inte censurerade nyheter. I Sverige dog under den egentliga epidemin 1918–19 ca 35 000 personer och under 1920 ytterligare ca 3 000. Här, liksom i den övriga världen, var dödligheten högst bland personer mellan 20 och 40 år. Den nya influensavarianten ledde ofta till lunginflammation med häftigt och riskfyllt förlopp. I Sveriges nordligaste glesbygder, t.ex. lappmarkssocknarna Arjeplog och Arvidsjaur, slog spanska sjukan särskilt hårt. I Arjeplog avled på några få veckor i februari och mars 1920 nära 3 % av socknens invånare. Särskilt utsatta på andra håll i världen var t.ex. inuiter och maorier.
-
Johan Matsson
- Medlem
Jag minns min morfar pratade om det.
"…Jag kommer i håg spanska sjukan - var nog lunginflammation dom dog av. Det var karlar i 40-årsåldern som dog också. Jag var vid kyrkan på Näs en gång när det stod sju kistor där av dom som dött i spanskan. Det var under första kriget.…"
Från intervju.
Vid Garnisionskapellet på Silverdals griftegård i Helenelund, Sollentuna finns en yta soldatgravar från spanska sjukan. En av dem är förlagan till Jan Fridegårds Lars Hård. Ett av offren tydligen.
"…Jag kommer i håg spanska sjukan - var nog lunginflammation dom dog av. Det var karlar i 40-årsåldern som dog också. Jag var vid kyrkan på Näs en gång när det stod sju kistor där av dom som dött i spanskan. Det var under första kriget.…"
Från intervju.
Vid Garnisionskapellet på Silverdals griftegård i Helenelund, Sollentuna finns en yta soldatgravar från spanska sjukan. En av dem är förlagan till Jan Fridegårds Lars Hård. Ett av offren tydligen.