Jag vill ha siffror som är 100 % säkra
Hur många judar dog det minst under 2vk och hur många blev minst mördade?
Hur många judar mördade tyskarna minst? Svält i läger inräknat
Hur många judar mördade ryssarna minst? Svält i läger inräknat
Mvh Johan
Vad menar du? Tänker du på den antisemitiska kampanjen som Stalin planerade att sätta igång innan han dog? Eller är det under kriget?Hur många judar mördade ryssarna minst? Svält i läger inräknat
Nota bene att man knappast kan urskilja judar som prioriterad grupp vad gäller politiska förföljelser före c:a 1950. Att judar vid sidan av alla andra grupper i landet omfattades av potentiell terror alltifrån sovjetväldets början är inte riktigt samma sak.Königstiger skrev:Hur många judar mördade ryssarna minst? Svält i läger inräknat
Frågan är kanske bättre än det verkar. Jag håller ju med dig Martin att Stalin är inte känd för några stora antijudiska massdödskampanjer. Faktiskt. Även om väldigt många säkerligen gick under på köpet.Martin Lundvall skrev:Vad menar du? Tänker du på den antisemitiska kampanjen som Stalin planerade att sätta igång innan han dog? Eller är det under kriget?Hur många judar mördade ryssarna minst? Svält i läger inräknat
/Martin
Jag menar under kriget. Men har ni siffror som gäller efter kriget går det bra, bara ni skiljer dom åt=)Martin Lundvall skrev:Jag delade tråden. Vad jag har förstått så finns det inga exakta uppgifter, framförallt när det gäller svält torde vara mycket svårt.
Något att börja med:
http://forintelsen.levandehistoria.se/f ... en/11.html
http://en.wikipedia.org/wiki/The_Holocaust#Death_toll
Vad menar du? Tänker du på den antisemitiska kampanjen som Stalin planerade att sätta igång innan han dog? Eller är det under kriget?Hur många judar mördade ryssarna minst? Svält i läger inräknat
/Martin
Det här är väl själva kärnpunkten. Möjligen skulle man kunna ställa sig frågan om judar var över- eller underrepresenterade bland Sovjetunionens offer i relation till andra grupper. Med Martin Lundvall vill jag tro att sådan statistik kan vara möjlig att uppleta i den litteratur som finns i ämnet.Martin Lundvall skrev:i fallet med Tyskland anser jag att det är viktigt med att hålla isär nationalteterna detta då nationlitet var ett av kriterierna för vem som mördades. I vissa fall var nationlitet också viktig om man skulle drabbas av Sovjetunionens terror, men oftast inte.
Historisk forskning bedrivs inte som en polisutredning, eftersom det är två helt skilda saker.Om vi tänker oss en utredning, t.ex en polisutredning.. Det ska alltså gå att bevisa varje dödsfall. Det borde väl gå att bevisa flera miljoner mördade judar, både av tyskarna och ryssarna??