Förintelsens siffror

Tillägnad vår saknade medlem varjag
Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 11 oktober 2005, 01:08

Jag vet inte om detta är rätt tråd för dessa frågor eller om det redan tagits upp.. Finns många trådar om förintelsen.. Men jag testar :) Flytta den gärna om den ligger fel..

Jag vill ha siffror som är 100 % säkra

Hur många judar dog det minst under 2vk och hur många blev minst mördade?

Hur många judar mördade tyskarna minst? Svält i läger inräknat

Hur många judar mördade ryssarna minst? Svält i läger inräknat

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 oktober 2005, 07:49

Jag delade tråden. Vad jag har förstått så finns det inga exakta uppgifter, framförallt när det gäller svält torde vara mycket svårt.

Något att börja med:
http://forintelsen.levandehistoria.se/f ... en/11.html

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Holocaust#Death_toll
Vad menar du? Tänker du på den antisemitiska kampanjen som Stalin planerade att sätta igång innan han dog? Eller är det under kriget?

/Martin

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 11 oktober 2005, 09:28

Königstiger skrev:Hur många judar mördade ryssarna minst? Svält i läger inräknat
Nota bene att man knappast kan urskilja judar som prioriterad grupp vad gäller politiska förföljelser före c:a 1950. Att judar vid sidan av alla andra grupper i landet omfattades av potentiell terror alltifrån sovjetväldets början är inte riktigt samma sak.

/ Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 oktober 2005, 10:19

13 miljoner dödsoffer, men det kan ju antingen vara mer eller mindre.

Stefan

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 11 oktober 2005, 10:28

Stefan Lundgren skrev:13 miljoner dödsoffer
Vilka menar Du? / Probstner

Stefan Lundgren
Stödjande medlem 2022
Kontakt:

Inlägg av Stefan Lundgren » 11 oktober 2005, 10:43

Probstner skrev:
Stefan Lundgren skrev:13 miljoner dödsoffer
Vilka menar Du? / Probstner
I koncentrationslägren, men den siffra kanske inte stämmer. 8O

Stefan

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 11 oktober 2005, 11:01

Hej!

Som flera skribenter före mig har påpekat så är det omöjligt att exakt fastställa hur många som dog till följd av den nazistiska folkmordspolitiken.

Antalet mördade människor av judisk härkomst så är varierar siffrorna mellan 4,5-7 miljoner. Uppgiften 6 miljoner är de allra flesta förintelseforskare överens om som en symbolisk siffra. Men detta brukar användas av förnekare som ett bevis på att Förintelsen endast är en konstruktion, vilket är ett absurt argument. Anledningen till att det varierar så här mycket är att forskarna helt enkelt inte vet exakt hur många polska judar som hamnade under nazitysk överhöghet i samband med invasionen av Polen. Även här varierar siffrorna på några hundratusen. Och hur många polska judar överlevde Förintelsen i själva Polen, tja, här är variationerna mellan 50 000- 150 000. Det går inte att fastställa exakt.

Stefan
Medlem

Inlägg av Stefan » 11 oktober 2005, 11:19

Martin Lundvall skrev:
Vad menar du? Tänker du på den antisemitiska kampanjen som Stalin planerade att sätta igång innan han dog? Eller är det under kriget?

/Martin
Frågan är kanske bättre än det verkar. Jag håller ju med dig Martin att Stalin är inte känd för några stora antijudiska massdödskampanjer. Faktiskt. Även om väldigt många säkerligen gick under på köpet.
Han har således begått många svåra synder, men denna tycks vara bland hans mindre.

Men. Jag håller just nu på att läsa en skönlitterär bok av Chaim Potok, "Jag är den kände Asher Lev", om en tilltänkt målar-underbarn som också är from chassidisk jude - extremt ovanlig kombination...
Boken talar om miljontals döda i Sibirien mördade av Stalin - Potok tycks ha vetat åtskilligt mera om Stalin än flertalet blåögda europeer vid samma tidpunkt.

Nåväl, han talar rätt mycket om judeförföljeser och utsändning till Sibirien. Inte i deras egenskap av folk med judisk påbrå, utan i deras egenskap av renläriga gudfruktiga traditionella judar. Och detta låter nästan bekant: att vara djupt religiös innebar ju att man inte var Stalintrogen Stalinhyllare... Således någon som borde lämpligen tas bort.

Åter andra judar anklagades för att vara "kosmopoliter" och just därför visserligen inte avrättades men väl sändes till Sibirien. Samma grundorsak: Är man kosmopolit så är man inte 100% såld för Stalin...
Omvänd: Den inte så ovanliga anklagelsen om kosmopolit som automatisk gav fängelsestraff är facto en omskrivning av att vara jude.

Så. Ursprungsfrågan var inte dum alls. Judar dödades kanske inte en masse - men många fick känna av de sibiriska Gulag-lägrens kyla. Och vi vet ju att dödligheten där var mycket hög.

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 oktober 2005, 11:39

Stefan sök på Stalin och judar så får du upp en del trådar till exempel denna Stämmer det att ca nio miljoner judar mördades av Stalin?

Jag undrade om det var under kriget han menade eller efter.

/Martin

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 11 oktober 2005, 12:49

Martin Lundvall skrev:Jag delade tråden. Vad jag har förstått så finns det inga exakta uppgifter, framförallt när det gäller svält torde vara mycket svårt.

Något att börja med:
http://forintelsen.levandehistoria.se/f ... en/11.html

http://en.wikipedia.org/wiki/The_Holocaust#Death_toll

/Martin
Jag menar under kriget. Men har ni siffror som gäller efter kriget går det bra, bara ni skiljer dom åt=)

Om vi tänker oss en utredning, t.ex en polisutredning.. Det ska alltså gå att bevisa varje dödsfall. Det borde väl gå att bevisa flera miljoner mördade judar, både av tyskarna och ryssarna??

Mvh Johan

Användarvisningsbild
Martin Lundvall
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Martin Lundvall » 11 oktober 2005, 13:06

Det kanske finns någon som verkligen har gjort sig mödan om att granska alla som dog under Stalinepoken, men jag tvivlar på det. Vi pratar om ett livstidsjobb. Mitt råd är att glömma det, i fallet med Tyskland anser jag att det är viktigt med att hålla isär nationalteterna detta då nationlitet var ett av kriterierna för vem som mördades. I vissa fall var nationlitet också viktig om man skulle drabbas av Sovjetunionens terror, men oftast inte.

Bevisa går, men det är ännu svårare att klarlägga dödsfallen i före detta Sovjetunionen än i Tyskland.

Min personliga uppfattning är att det är viktigare att veta hur terrorn såg ut än hur många som dog. Annars riskerar man lätt att jämföra de båda länderna. En grov uppfattning räcker. Fast detta är enligt mig, om du vill kan jag leta upp lite boktitlar till dig som behandlar Gulag, kanske kan du hitta något där.

Hoppas jag gjorde det klart vad jag menar, jag har inte riktigt tid nu.

/Martin

Användarvisningsbild
Probstner
Medlem

Inlägg av Probstner » 11 oktober 2005, 15:04

Martin Lundvall skrev:i fallet med Tyskland anser jag att det är viktigt med att hålla isär nationalteterna detta då nationlitet var ett av kriterierna för vem som mördades. I vissa fall var nationlitet också viktig om man skulle drabbas av Sovjetunionens terror, men oftast inte.
Det här är väl själva kärnpunkten. Möjligen skulle man kunna ställa sig frågan om judar var över- eller underrepresenterade bland Sovjetunionens offer i relation till andra grupper. Med Martin Lundvall vill jag tro att sådan statistik kan vara möjlig att uppleta i den litteratur som finns i ämnet.

/ Probstner

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 11 oktober 2005, 15:28

Om vi tänker oss en utredning, t.ex en polisutredning.. Det ska alltså gå att bevisa varje dödsfall. Det borde väl gå att bevisa flera miljoner mördade judar, både av tyskarna och ryssarna??
Historisk forskning bedrivs inte som en polisutredning, eftersom det är två helt skilda saker.

Faktum är att det saknades en jäkla massa människor efter kriget i t ex Polen; var tog dem vägen? En par hundratusen försvann i Ryssland, men det saknades fortfarande flera miljoner.

Sven-Eric
Utsparkad

Inlägg av Sven-Eric » 11 oktober 2005, 16:52

Om jag minns rätt så ligger det mellan 5,2 och 5,8 milj. enligt Encyclopedia of Holocaust.

Königstiger
Medlem

Inlägg av Königstiger » 11 oktober 2005, 17:39

Men i nurnbergrättegången måste det väl varit en polisutredning? Kom det inte fram hur många de hade mördat där?

Martin, varför ska man inte jämföra? Det är ju intressant :) I skolan fick jag bara lära mig om förintelsen av judar gjorda av tyskarna.. Inte något om att Sovjetunionen också mördade väldigt många judar..

Mvh Johan

Skriv svar