Undrar om någon vänllig själ på detta kunskapsrika forum kan ge mig lite mer info. Exemplevis kan man ju undra varför de hette organsiation Todt? Rabattplantering låter ju inte speciellt Todtsmässig
Organisation Todt
Organisation Todt
Håller just på och läser (än så länge) utmärkta Stalingrad av Antony Beevor. I boken nämns Organisation Todt ett par gånger, tydligen pysslade de med underhåll b la omnämns att en medlem ur organisationen förfrös händerna när en väg reparerades.
Undrar om någon vänllig själ på detta kunskapsrika forum kan ge mig lite mer info. Exemplevis kan man ju undra varför de hette organsiation Todt? Rabattplantering låter ju inte speciellt Todtsmässig
Merci! Intressant namnJohan S skrev:Todt hette organisationen efter Fritz Todt som var ingenjör. Han blev riksminister för vapen och ammunition 1940. Han hade bland annat ansvar för alla vägbyggen i det ockuperade Europa. Han dog i en flygolycka 1943. Albert Speer tog över Organisation Todt efter hans död.
Om ni menar att han hette "död" i efternamn, så stämmer det väl inte: det stavas väl Tod, inte Todt?
Annars kan jag väl tillägga att När Todt dog tog Albert Speer över jobbet, något han skött med bravur. Han jobbade mer elelr mindre dygnet runt för att krigsindustrin skulle bli ännu mer produktiv. Lustigt nog hävdade han senare att han inte kände till slavarbetet i fabrikerna, trots att han mer eller mindre konstant besökte olika fabriker. Jag tror nog att han lyckades dupera folk ganska så rejält vid Nürnbergrättegången...
Annars kan jag väl tillägga att När Todt dog tog Albert Speer över jobbet, något han skött med bravur. Han jobbade mer elelr mindre dygnet runt för att krigsindustrin skulle bli ännu mer produktiv. Lustigt nog hävdade han senare att han inte kände till slavarbetet i fabrikerna, trots att han mer eller mindre konstant besökte olika fabriker. Jag tror nog att han lyckades dupera folk ganska så rejält vid Nürnbergrättegången...
- Hans Rosenberg
- Medlem
Nästan, han hette Toht.Patrik skrev:Ja, men hur nu underligt det än nu är så hette han faktiskt det...Lindir skrev:Varför tycker man att namnet låter taget ...?
Helt OT men hette inte den glasögonprydde nazisten i "Raiders of the Lost arc" (kommer fan inte ihåg vad den hette på svenska, måste vara tiden på dygnet) oxå Todt?
-
gossen Ruda
- Ny medlem
- subskipper
- Medlem
Förlåt, jag kanske är litet pedantisk med ordens valörer (det är väl en miljöpåverkansskada från universitetet ...), men har han en gång tagit namnet så är det hans verkliga namn - jag syftade inte på att det skulle vara något slags alias eller täcknamn, eller så, utan bara att det låter som om han själv har valt sitt efternamn. De flesta namn är ju faktiskt tagna (och övriga givna), det är bara frågan om när och i vilken generation (och möjligtvis varför ...). Men som sagt, jag påstår inte att du har fel.Patrik skrev:Som jag fattat det så var det hans verkliga namn och inget taget...men det kanske finns någon som vet mer än jag.
Och grattis till tusingen!
Nåja, då kan man ju alltid undra vad det konstiga ordet "Silfverschiöld" betyder också, som kungens svåger bär som namn ...hangatyr skrev:Om ni menar att han hette "död" i efternamn, så stämmer det väl inte: det stavas väl Tod, inte Todt?
Jag hoppas att ni har överseende med att jag gillar de tre punkterna - det kanske kan bli litet väl många av dem, ibland ...
Nej, jag har fattat det så att det var hans riktiga efternamn - ursäkta om jag uttryckte mig lite - som vanlitg slarvigt, men timmen var sen.Lindir skrev:jag syftade inte på att det skulle vara något slags alias eller täcknamn, eller så, utan bara att det låter som om han själv har valt sitt efternamn.
Tack tack...Och grattis till tusingen!![]()
väl många av dem, ibland ...