Stridsvagnskanon 7,5cm
Stridsvagnskanon 7,5cm
Fick höra en historia av en bekant som påstod sig ha varit med och skjutit med stridsvagn 74 (tror jag) 7,5cm kanon på en pansarplåt från Tirpitz. Påstod att granaten penetrerade 30cm pansar. Låter väl häftigt i mina öron. Någon av er kunniga på forumet som vet om detta kan vara troligt?
Mvh
Gmb
Mvh
Gmb
- hoffe_salem
- Medlem
- Belisarius
- Medlem
Kan bara instämma! Men amplifierar med att säga att Gostap's 'bekante' pratat smörja. Han borde fråga efter detaljer om var och när detta hände. Och hur stor 'plåtbiten' var...300mm pansarplåt väger ju en del - och man ställer inte bara upp några kvadratmeter av den var-och-hursomhelst...mvh, Varjaghoffe_salem skrev:Att en 7.5 cm granat skulle penetrera 30 cm pansar tycker jag låter extremt överdrivet jag tvivlar starkt på att oavsett vilken sorts 7.5 cm granat du har så kan du bara hoppas på att göra max en repa på en 30 cm tjock pansarplåt...
/Hoffe
http://www.bismarck-class.dk/technicall ... rmour.html
Det fanns många tjocklekar att välja på om man skulle ha plåt från Tirpitz. Inte med på bilden är alla tunnare plåtar.
Pantherns 7,5cm kanon kunde i bästa fall penetrera uppemot 20cm pansar så även om den svenska inte var lika vass så måste ju ammunitionsutvecklingen ha gjort att det inte är fullständigt omöjligt att röra sig uppåt 30cm.
Jag har också hört rykten om skjutprov mot plåtar från Tirpitz och dessutom att de tunnare plåtarna användes av vägverket.
MVH
Hans
Det fanns många tjocklekar att välja på om man skulle ha plåt från Tirpitz. Inte med på bilden är alla tunnare plåtar.
Pantherns 7,5cm kanon kunde i bästa fall penetrera uppemot 20cm pansar så även om den svenska inte var lika vass så måste ju ammunitionsutvecklingen ha gjort att det inte är fullständigt omöjligt att röra sig uppåt 30cm.
Jag har också hört rykten om skjutprov mot plåtar från Tirpitz och dessutom att de tunnare plåtarna användes av vägverket.
MVH
Hans
- Belisarius
- Medlem
Jag har också hört om dessa TIRPITZ-plåtar vid Tåme.....men 75mm mot 300 - nej, jag säger att det är en skröna. Och vore intressant höra Hans (f. post) berätta om vilken projektil/laddning/kanon - Panthern behövde med sin 75-millimeters - för att göra hål i kryssarpansar om 200 mm? Riktad Sprängverkan - förefaller inte ens räcka till....mvh, VarjagBelisarius skrev:Japp, har också hört att tunnare plåtar används av vägverket.
Vad jag tänkte på också, var Tirpitz pansar homogent eller ythärdat? (Och om det senare, hur i helsike lyckades de kallvalsa plåtar av den storleken?) Om det var homogent kan jag väl tänka mig att 30 cm inte är omöjligt.
Ett snabbtrålning gav detta:varjag skrev:Jag har också hört om dessa TIRPITZ-plåtar vid Tåme.....men 75mm mot 300 - nej, jag säger att det är en skröna. Och vore intressant höra Hans (f. post) berätta om vilken projektil/laddning/kanon - Panthern behövde med sin 75-millimeters - för att göra hål i kryssarpansar om 200 mm? Riktad Sprängverkan - förefaller inte ens räcka till....mvh, VarjagBelisarius skrev:Japp, har också hört att tunnare plåtar används av vägverket.
Vad jag tänkte på också, var Tirpitz pansar homogent eller ythärdat? (Och om det senare, hur i helsike lyckades de kallvalsa plåtar av den storleken?) Om det var homogent kan jag väl tänka mig att 30 cm inte är omöjligt.
7,5 cm L.70 KwK 42, StuK 42 & PaK 42
A.P. (Pz.Gr. 39) 170 mm
A.P. (Pz.Gr. 42) 210 mm
A.P.C.R. (Pz.Gr. 40) 239 mm
A.P.D.S. (Pz.Gr. 44) 298 mm
http://miniatures.de/html/esp/shells-german.html
MVH
Hans
Einar Hövding skar sönder och plockade upp henne bit för bit.gostap skrev:Undertecknad tackar för infon.
Händelsen ifråga skulle skett vid P1.
Iof ligger väl Tirpitz i en nork fjord? Hur har man fått tag i pansarplåten? Hon sjönk väl upp och ner.
Pansarplåten i skrovets botten kan väl knappast vara så tjock?
http://www.bismarck-class.dk/tirpitz/ga ... pping.html1948 - 1957 The wreck of the Tirpitz was broken down and sold as scrap by the Norwegian company Einar Høvding Skippsuphugging which bought the wreck from the Norwegian government. Einar Høvding Skippsuphugging paid 120.000 Norwegian kroner for the ship. A very low price for a ship wreck with a lot of material and equipment of very high value.
MVH