Vem har studerat / studerar historia som huvudämne?
- Ralf Palmgren
- Medlem
Vem har studerat / studerar historia som huvudämne?
Eftersom detta främst är ett historiaforum och jag studerar historia som huvudämne vid Helsingfors universitet så tänkte jag nu passa på och fråga vilka andra skalmän som antingen studerar historia som huvudämne vid ett universitet eller redan har studerat sig till historiker? Vilken inriktning har ni?
-
Stefan Lundgren
- Stödjande medlem 2022
- Kontakt:
- Ralf Palmgren
- Medlem
Ofta hör man att en professionell historiker är tvungen att inrikta sig som expert på ett visst tema eller tidsperiod inom den väldiga massa av historia som finns. Jag har funderat på vad som är mitt intresse inom historia. Jag tycker om all historia från Big Bang till framtidens "Star Trek värld"
eller det som framtidsforskning går ut på om ni förstår vad jag menar. Om jag dock seriöst funderar på vad som jag gillar mest så är jag tvungen att medge att jag inte kan bestämma mig till 100% eftersom mitt intresse varierar. Generellt sett så är det tidsperioden från senantiken till den industriella revolutionen och franska revolutionen år 1789. Med andra ord medeltiden (Middle Ages) i ett brett perspektiv och början av nya tiden (Early modern Europe). Med andra ord varierar mitt intresse främst inom tidsperioden 476-1789. Är detta dåligt och borde man ännu mera inrikta sig på ett visst skede eller en viss tidsperiod?
Detta samtidigt som jag kommer på att det finns personer som har två examina (en i teologi och historia, en annan i fysik och historia och den tredje i ekonomi och historia). Professor Dick Harrison har skrivit massor av böcker som faller in i tidsperioden 400-1600 innefattande både medeltid och tidig modern tid samt en forskare på vår historiska institution har forskat i antikens Grekland, medeltiden men också i 1900-talets historia. Härmed är det väl ingenting som egentligen hindrar mig från att vara intresserad av vetenskaplig historisk forskning beträffande hela den långa tidsperioden 476-1789. Eller vad anser ni om det?
Detta samtidigt som jag kommer på att det finns personer som har två examina (en i teologi och historia, en annan i fysik och historia och den tredje i ekonomi och historia). Professor Dick Harrison har skrivit massor av böcker som faller in i tidsperioden 400-1600 innefattande både medeltid och tidig modern tid samt en forskare på vår historiska institution har forskat i antikens Grekland, medeltiden men också i 1900-talets historia. Härmed är det väl ingenting som egentligen hindrar mig från att vara intresserad av vetenskaplig historisk forskning beträffande hela den långa tidsperioden 476-1789. Eller vad anser ni om det?
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Jag har läst upp till Magisternivå i Historia. Skulle vilja beskriva mig som en allmänhistoriker med djupare fokus på en del saker. Svensk 1900-talshistoria med inriktning på arbetarrörelsen, såväl den socialdemokratiska som den kommunistiska skulle jag nog säga är min forté! Jag är framförallt intresserad av de kulturella aspekterna på arbetarrörelsens historia, och skrev min C-uppsats om Folketshusrörelsen och D-uppsatsen om "Knutna nävars idéförmedling" (För den som inte vet var Knutna nävar Kfml(r):s partiorkester under tidigt 1970-tal).
Har som vidare planer i min historiautbildning att ansöka till doktorandtjänster, finns ett antal institutioner som jag är intresserad av, men kanske främst denna http://www.isak.liu.se/tema_q/startsida
/Robert Sköld
Har som vidare planer i min historiautbildning att ansöka till doktorandtjänster, finns ett antal institutioner som jag är intresserad av, men kanske främst denna http://www.isak.liu.se/tema_q/startsida
/Robert Sköld
- medundersåte
- Medlem
Jag håller (fortfarande) på med min C-uppsats i historia. Min inriktning kan väl sägas vara svensk stormaktstid men jag är också intresserad av 1500-talet. För att gå lite djupare så är jag särskilt intresserad av religionens roll i samhället samt kulturarvsperspektivet (exempelvis den svenska modellens tidigmoderna rötter). Min C-uppsats i historia handlar om kungliga borgmästare i Östergötlands och Smålands städer under början och mitten av 1600-talet. Mycket av den egna forskning jag fått pröva på under min utbildning har dock handlat om Gustav I; jag skriver just nu på en C-uppsats i Det kulturella arvet om Gustav I och biskop Brask som gick från att vara bundsförvanter till att vara fiender under 1520-talet.
/Kristofer
/Kristofer
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
-
Königstiger
- Medlem
- medundersåte
- Medlem
Jag tyckte den var mycket intressant, det gamla industrisamhället kommer ju lätt i skymundan när det handlar om vårt kulturarv då det mest förknippas med eländigt slit och miljöförstörelse. Speciellt exkursionerna var väldigt givande, särskilt kul var det att få gå in i det där gruvschaktet (åtminstone för oss som haft vett att ta med oss stövlarRobert Sköld skrev:Får väl passa på att göra lite reklam för den trevliga 10poängs kursen "Det industriella kulturarvet" i Linköping. Rekomenderas för alla som är det minsta intresserade av detta ämne. Jag och Kristofer var kursare på denna, vad säger du om kursen i fråga?
/Robert
/Kristofer
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Själv så går man bara Sam-linjen på gymnasiet. Historia är mitt favoritämne, men följer spåren av tidigare postare och frågar vilka yrken kan man egentligen få om man studerar "Historia" på universitet(förutom lärare av de olika slag)?
Om detta anses för offtopic eller inte passande på Skalman så tar jag bort min post.
Om detta anses för offtopic eller inte passande på Skalman så tar jag bort min post.
- Robert Sköld
- Medlem
- Kontakt:
Ja du stompe, det beror på vad man har i sin övriga utbildning skulle jag tro. Själv har jag även statsvetenskap, som är Liite lättare att få ett praktiskt yrke i. Historia som sig är svårt att få ett heltidsjobb, man är förvisad till läraryrket eller en forskartjänst alternativ jobb på något museeum.
/Robert Sköld
/Robert Sköld
-
Professor Martin
- Tidigare medlem