SS, Bosse Schön och Svenskt Militärhistoriskt Bibliotek

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Re: Och igen

Inlägg av Schwalbe » 24 september 2005, 11:07

KjelleB skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/st ... 24,00.html

"Nya fakta" enl. ovanstående artikel...
Är det bara jag som inte ser något sensationellt i denna artikel? :|

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Re: Och igen

Inlägg av B Hellqvist » 25 september 2005, 02:57

Per-Erik Larsson skrev:
KjelleB skrev:http://www.aftonbladet.se/vss/debatt/st ... 24,00.html

"Nya fakta" enl. ovanstående artikel...
Är det bara jag som inte ser något sensationellt i denna artikel? :|
Bosse Schön skrev:Nazisoldaten Robban Bengtsson som stred i Hitlers personliga elitdivision. Hans brorsdotter har i dag en framträdande roll inom bokbranschen. Svärfadern till en av våra kända tv-programledare hade en roll i smugglingen av nazikrigsförbrytare.
Sensationellt? Knappast. Slaskjournalistik? Ja!

Artur Szulc
Medlem

Inlägg av Artur Szulc » 27 september 2005, 11:19

Hej!

Angående de påstådda planerna på att bygga ett koncentrationsläger i Sjöbo: var Bosse S först med att "upptäcka" dessa planer, eller fanns dessa uppgifter någon annanstans före hans böcker?

Vad jag finner underligt är hur pass tidiga dessa svenska nazistern ändå måste ha varit: att planera byggandet av läger redan under 1930-talet. Massmördandet av judar satte ju inte igång på allvar förrän 1942.

Nog känns Bosse S "sensationella" uppgifter som överdrivna.

Användarvisningsbild
Hans
Redaktör och stödjande medlem 2026

Inlägg av Hans » 27 september 2005, 11:53

stanislav skrev:Vad jag finner underligt är hur pass tidiga dessa svenska nazistern ändå måste ha varit: att planera byggandet av läger redan under 1930-talet. Massmördandet av judar satte ju inte igång på allvar förrän 1942.

Nu har jag inte följt tråden men är det inte lite begreppsförvirring runt termen koncentrationsläger?

Grunden är ett läger för att samla ihop en grupp av mer eller mindre oönskvärda personer. På kortare eller längre sikt. Sedan används termen för läger där syftet var att ingen skulle komma levandes ur.

Jag skulle tro att de eventuellt planerade svenska koncentrationslägret var av det första slaget, inte av det andra.

M.a.o. delar jag din uppfattning.

MVH

Hans

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 27 september 2005, 17:29

Bosse Schön måste ju ha bränt sina broar hos alla seriösa historiker och veteraner med för den delen.
Det måste bli svårare att hitta matrial till sina böcker... :|

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 27 september 2005, 18:55

stanislav skrev:Hej!

Angående de påstådda planerna på att bygga ett koncentrationsläger i Sjöbo: var Bosse S först med att "upptäcka" dessa planer, eller fanns dessa uppgifter någon annanstans före hans böcker?

Vad jag finner underligt är hur pass tidiga dessa svenska nazistern ändå måste ha varit: att planera byggandet av läger redan under 1930-talet. Massmördandet av judar satte ju inte igång på allvar förrän 1942.

Koncentrationsläger var inget nytt. Engelsmännen anlade sådana under boerkriget i början av förra seklet, Lenin och Stalin smällde upp ett helt gäng under 1920-talet, och nazisterna öppnade Dachau strax efter maktövertagandet (och plockade in främst dissidenter, och inte judar). Förintelselägren var något helt annat, men det var nog knappast vad svenska nassar hade i åtanke när de gjorde upp sina listor på 30-talet.

Användarvisningsbild
Tomas Ibsen
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Tomas Ibsen » 27 september 2005, 19:01

Svenska staten hade väl egna koncentrationsläger där de placerade diverse oönskade personer? (F.f.a. kommunister och någon nedskjuten flygare mot slutet har jag för mig)

Användarvisningsbild
B Hellqvist
Redaktör emeritus
Kontakt:

Inlägg av B Hellqvist » 28 september 2005, 01:16

Tomas Ibsen skrev:Svenska staten hade väl egna koncentrationsläger där de placerade diverse oönskade personer? (F.f.a. kommunister och någon nedskjuten flygare mot slutet har jag för mig)
Snarare interneringsläger. Kommunisterna ville man hålla ett öga på (med tanke på de finska erfarenheterna), och utländsk militär personal omhändertogs enligt gällande folkrätt.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 28 september 2005, 22:34

Ett par små detaljer rörande Schöns "Avslöjande av SS svenskarna", som han hävdar i ett förord ifrån 1999 så visste innan dess bara nynazisterna om de svenska SS soldaterna.
Några sidor senare nämner han att Somberg framträdde i ett populärt program på TV, 1985.
1986 Utkom Westbergs uppsats om svenskarna i SS i armé Museeumets årsbok.
1977 så interjuvas bla Tord Bergstrand (Aka: Röde Orm) i Expressen.
I boken Waffen-SS av George H. Stein ifrån 1966 nämns svenska frivilliga i W-SS.

Kanske värt att nämnas? :)

Användarvisningsbild
Patrik
Medlem
Kontakt:

Inlägg av Patrik » 30 september 2005, 10:55

Det kan väl också påpekas att Aftonbladet i samband med Westerbergs avhandling faktiskt hade en artikelserie, som i man sedan i princip helt repriserade efter Schöns "avslöjande".

Användarvisningsbild
Hexmaster
Saknad medlem †
Kontakt:

Inlägg av Hexmaster » 30 september 2005, 11:51

B Hellqvist skrev:Koncentrationsläger var inget nytt. (...) Förintelselägren var något helt annat, men det var nog knappast vad svenska nassar hade i åtanke när de gjorde upp sina listor på 30-talet.
Historisk begreppsförvirring alltså - mkt bra poäng!

(Inom parentes, är Bosse släkt med Ebbe? Denne är ju duktig på sägner & sagor...)

Användarvisningsbild
LasseA
Medlem

Inlägg av LasseA » 28 april 2006, 23:21

herregud ni kan verkligen allt! den här sidan kommer jag garanterat ha massor av nytta av.

Användarvisningsbild
Schwalbe
Tidigare medlem

Inlägg av Schwalbe » 4 juni 2006, 13:55

Jag hittade inte rätt tråd trots att jag sökt, men det är samma ämne i alla fall.
I Bosse Schöns böcker så finns ett vittnesmål, som man senare avfärdade som en notorisk mytoman.
Han säger bland annat att man inom waffen-ss kunde få "lättare tjänst" genom att bli koncentrationslägervakt.
När jag nu läser engelska wikipedia så verkar ju det här stämma:
SS-Division Totenkopf personnel convalesced at concentration camps by serving routine guard duties, and utilised Scorched-earth tactics during anti-partisan operations.
Vad är sant?

Mille1
Medlem

Inlägg av Mille1 » 4 juni 2006, 14:19

Per-Erik Larsson skrev:Jag hittade inte rätt tråd trots att jag sökt, men det är samma ämne i alla fall.
I Bosse Schöns böcker så finns ett vittnesmål, som man senare avfärdade som en notorisk mytoman.
Han säger bland annat att man inom waffen-ss kunde få "lättare tjänst" genom att bli koncentrationslägervakt.
När jag nu läser engelska wikipedia så verkar ju det här stämma:
SS-Division Totenkopf personnel convalesced at concentration camps by serving routine guard duties, and utilised Scorched-earth tactics during anti-partisan operations.
Vad är sant?
Det var Harald Sundin man pratade om och det han hävdade var att han hade varit lägervakt i Treblinka. Det påståendet visade sig vara lögn vid närmare efterforskningar. Så det där med notorisk mytoman handlade om Harald Sundin och vad han hade gjort under kriget, inte att det skulle vara lättare tjänst som lägervakt.

Titta på dom första inläggen i den här tråden.

Lasse
Medlem

Inlägg av Lasse » 25 juni 2006, 19:19

Det stämmer detta med lättare tjänst, som jag förstod det rörde det sig om sårade som under återhämtningen kunde tjänstgöra som vakter i läger.

Och om jag inte missminner mig var det Yngve Nordborg förövrigt som hävdar sig ha sett Hitlers bröllop, något som Otto Günsche dementerar (har kopia på brevet där han gör det och han säger i klarspråk att det är rena fantasier från Schöns sida).

Skriv svar